تغییری که هضم آن آسان نیست: چینی ها نیز می خواهند موبایل هایی گران قیمت بفروشند

در وقتی نه خیلی دور، طرفداران اپل اعلام می کردن که بیشتر موبایلای اندرویدی کم ارزش و بی کیفیت هستن. این در حالی بود که سامسونگ، اجناس سری گلکسی S و نوت خود رو هم با قیمتی همسان با آیفونای اپل ارائه می داد.

با این حال همه موبایلای گذشته قدرت سری نوت رو به همراه نداشتن و تجربه ای خیلی پویا از کار کردن با سیستم دلیلی روان رو به کاربر خود ارائه نمی دادن. اما دیگه اینجور مشکلی وجود نداره و حتی موبایلای اقتصادی امروز، قدرت پرچمداران دیروز رو با خود یدک میکشن.

همین مسئله در کنار حضور بسیار پر رنگ برنده های چینی در بازار موبایل و تلاش اونا جهت پایین بردن قیمتا و افزایش فروش، موجب شده تا شرکتای نامدار صنعت اسمارت فون با مشکلات زیادی در مورد کسب درآمد مواجه شن. در بین همین شرکتای بزرگ، خیلی راحت میشه نام سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و موتورولا رو دید.

ولی حالا اتفاق تازه ای اتفاق افتاده و به نظر می رسه تماشاگر یه اتفاق جدید در کشور چین هستیم. این اتفاق، ارائه اجناس برنده های چینی با قیمت بالا و هم رده با پرچمداران شرکتای بزرگه. می خوایم نگاهی داشته باشیم بر دلیل ارزون تر بودن موبایلای چینی و ببینیم به چه دلیل قیمت این اجناس رو به زیاد شدنه. بد نیس این سوال رو از خود سوال کنیم که برنده های چینی در صورت ارائه موبایلایی گرون، می تونن با شرکتای نامدارتر رقابت کنن؟

نگاهی کوتاه به گذشته

شرکتای چینی واسه ارائه اجناس خود با دست کم قیمت و دریافت حاشیه سود کم، از وسیله ها و راهکارهای متفاوتی استفاده می کردن. بیایید به شکل خلاصه اونا رو مرور کنیم.

  1. فروش آنلاین: یا از طرف خود شرکت سازنده و یا از طرف یه فروشگاه اینترنتی بزرگ. در هر صورت این راه حل باعث می شه تا هزینه های اختیار کردن یه مکان فیزیکی از بین ورداشته شه.
  2. بازاریابی آنلاین: با این روش هزینه تبلیغات به شکل فیزیکی از بین ورداشته می شه و فروشنده احتیاجی به اجاره کردن بیلبوردها نداره.
  3. حاشیه سود کم: شرکتای چینی تلاش می کنن فروش بالایی داشته باشن و به این شکل سود بیشتری از موبایلی که با حاشیه سود کم اونو عرضه می کنن به دست بیارن.
  4. فروش در بازارهای در حال پیشرفت: مثلا، هند و چین. مکانی که مشتریان به دنبال خرید موبایلی با قیمت پایین اما تواناییای بالا هستن.
  5. به کار گیری مواد اولیه قابل قبول: چینیا تلاش می کنن با سازندگان جور واجور در بازارهای جهانی رقابت کنن و به خاطر همین تلاش می کنن تا کیفیت ساخت مناسبی رو در محصولاتشون عرضه کنن.
  6. فروشگاه های نرم افزاری محلی: از این روش چینیا درآمد بالاتری از موبایلی که اونو ارزون فروخته ان به دشت می کنن.

همین موارده که به شرکتای چینی مثل وان پلاس و شیائومی کمک کرده تا بتونن خود رو تا مرحله الان بالا بکشن. این در حالیه که اگه هزینه های تبلیغاتی این برنده ها رو در کنار هم بذارین، بازم در برابر هزینه ای که سامسونگ صرف تبلیغاتش می کنه، هیچه.

البته نباید اشتباه کرد. ثابت شده که روشای فوق خوب واسه برنده های چینی کارگر هستن. واقعا، سامسونگ واسه چندمین سال پشت سر هم در کشور چین با کم شدن درآمد مواجه می شه و مدت هاست که دیگه بهترین فروشنده این کشور به حساب نمیاد. سامسونگ سال گذشته به رتبه پنجمین فروشنده بزرگ در چین سقوط کرد و به خاطر همین بیشتر از ۱۰ هزار کارمند خود رو هم اخراج کرد.

حرکتی به طرف محصول مرغوب ساختن

شرکتای چینی مدت هاست که در حال پیشرفت اجناس مرغوب با استانداردهای جهانی هستن اما خاصیت همین وسیله ها، قیمت پایین ترشان نسبت به نمونه های پیشرفته از طرف برنده های نامدار تر بوده.

شرکت ZTE مثلا، سال گذشته از موبایلی توانا و قشنگتر به نام «Axon Phone» رونمایی کرد که از LG G4 و HTC One M9 قیمتی به مراتب کمتر داشت. امسال ولی قیمت اجناس و مخصوصا موبایلای چینی، جنبشی ناخوشایند داشته.

مثلا P9 از هوآوی که با دوربینی دوگانه، بدنه ای فلزی و کیفیت ساخت مطلوبی عرضه می شه، قیمتی برابر با ۶۵۰ دلار در ژاپن داره و این در حالیه که ساکنین اروپا باید بهای بیشتری براش بپردازند. قیمت این موبایل در اروپا ۵۹۹ یورو و نمونه پلاس اون ۵۰ یورو بالاتر، برابر با ۶۴۹ یورو قیمت گذاری شده. این در حالی که با در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری جور واجور، قیمت تا ۷۴۹ یورو هم بالا میره و بالاترین قیمت دلاری واسه P9 پلاس ۸۴۹ دلار انتخاب گشته. نگفته پیداست که با موبایلی چینی رو به رو هستیم که خیلی راحت هم اندازه و یا حتی بالاتر از اجناس سامسونگ، اچ تی سی و ال جی قیمت داره.

نکته بسیار باحال تر اینکه امروز خبر می رسه که شرکت شیائومی هم به دنبال ارائه موبایلی ۶۰۰ دلاریه. همونجوری که در جریان هستین، شرکت یاد شده تا کنون موبایلی با این سطح قیمت به فروش نرسانده س.

علاقه چینیا به موبایلای گرون

سوالی که باید اینجا پرسید، اینه که شرکتای چینی می تونن همزمان با بالا بردن قیمتای خود، فروش مناسبی داشته باشن؟ گزارشی در ماه گذشته منتشر شد که خبر می داد هوآوی به دلیل قیمت بالای P9، در فروش گسترده اون با مشکل مواجه شده. بر همین پایه، شرکت یاد شده پیش بینی خود از تعداد کل موبایلایی که در سال جاری به فروش میرسونه رو کاهش داده و اونو به ۴۰ میلیون دستگاه رسونده.

هوآوی البته در بیانیه رسمی خود اینجور موضوع رو مطرح می کنه:

هوآوی ۲۸.۳ میلیون دستگاه به فروش رسونده که افزایشی ۶۴ درصدی نسبت به سال میلادی گذشته حساب می شه. در ۶ هفته ابتدایی عرضه پرچمدار جدید هم موفق به فروش ۲.۶ میلیون دستگاه از نمونه استاندارد و پلاس اون شدیم.

در مقایسه با زمان عرضه P8، فروش P9 به شکل جهانی ۱۳۰ درصد افزایش رو نشون داده و درخواست در کشورای انگلیس، فرانسه، فنلاند، لهستان و تایلند بالا رفته.

این در حالیه که براساس گزارش فروشگاه های محلی، موبایلای هوآوی بر خلاف قیمت گران خود نسبت به هم رده های هم وطن، از فروش بالایی بهره مند هستن. همین مسئله خبر از اون میده که دست کم در چین، خریدار واسه موبایلای گرون ساخت وطن هست.

از طرفی، بنظر میاد که شیائومی هم به موفقیت مشابهی رسیده و موفق شه موبایل ۶۰۰ دلاری اش رو خیلی راحت بفروشه. این بحث هم هست که چینیا همیشه تمایل دارن از صنایع خونگی خود پشتیبانی کنن و علاقه دارن کیفیتی مثل اپل و سامسونگ رو در این وسیله ها مشاهده کرده و پشتیبانی شون رو از اونا اعلام کنن.

همه اینا رو بذارین در کنار کم رنگ تر شدن سامسونگ در چین. همین مسئله نشون میده که کاربران ساکن این کشور همزمان با بالاتر رفتن کیفیت اجناس خونگی، کمتر و کمتر به سراغ اجناس دیگه برنده ها می رن.

قیمت بالای موبایلای چینی در بقیه بازارها

سوال اصلی اینه که بازارهای بالغ و اشباع شده ای که به موبایلای با کیفیت اما ارزون قیمت چینی عادت کردن، حاضر به قبول زیاد شدن قیمت این اجناس هستن؟ در این بازارها، علاقه خیلی بیشتری به اجناس با اصالت تر مانند اچ تی سی، ال جی و سامسونگ دیده می شه چون که این برنده ها، مدت هاست که حضوری پر رنگ از خود بر جای گذاشته ان.

در کنار همین مسئله، بازم عده زیادی هستن که پایداری و ثبات اجناس چینی رو زیر علامت سوال می بینن. این در حالیه که هنوزم برنده هایی مثل شیائومی یا هوآوی نتونسته ان اجناس خود رو به شکل گسترده در بازارهای جهانی عرضه کنن. این وسط وان پلاس که واسه فعالیتای آنلاین و موثر خود شناخته می شه هم هنوز قادر نشده آخرین پرچمدار خود رو در تعداد بالایی از کشورها عرضه کنه چون که هنوز به حد کافی شناخته شده نیس.

به هر حال، موبایل سازه های چینی حالا می تونن ابزارهایی تولید کنن که در مورد کیفیت با اجناس گسترده و شناخته شده همسان باشن. جای تعجبی هم نداره اگه در آینده ببینیم که محصولاتشون رو هم با همون قیمت بالا عرضه کردن.

مردم گجتی رو میخوان که در کنار زیبایی، از کارکرد قدرتمندی بهره مند بوده و شامل گارانتی هم بشه. اگه یادتون باشه، در سالای گذشته این تصور وجود داشت که اجناس «ساخت ژاپن» برتری خاصی نسبت به دیگر جنسا دارن. این تصور اینک تقریباً محو شده، همونطور که روزی تصور کیفیت پایین اجناس چینی در اذهان عمومی کم کم رنگ خواهد باخت.

دلیل این مسئله چیه؟ حتی آیفونای اپل هم در چین تولید می شن. سال گذشته گوگل یه شرکت چینی رو واسه ساخت بهترین نکسوسی که تا کنون متولد شده، انتخاب کرد و تموم موارد اینطوری، موجب می شه تا اجناس بی کیفیت چینی به دست فراموشی سپرده شده و چین در پیش مردم جهان جایگاه والاتری به دست آورد.

باید ببینیم در آینده، شرکتای چینی چه رتبه ای رو در قسمت موبایلای مرغوب و پرچمدار با قیمت بالا از اون خود می کنن. حالا کمپانیای موبایل ساز چینی قادر به تولید موبایل با کیفیتی مشابه گلکسی S7 اما قیمتی پایین تر هستن و به خاطر همین، بعضیا محصول چینی رو به گلکسیای سامسونگ بهتر می دونن اما باید دید وقتی که قمیتا هم مانند کیفیت برابر شه، بازم چینیا قدرت باقی موندن در این رقابت با برنده های با اصالت تر رو دارن یا خیر.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *