تگ های هدینگ (heading tags) اثر بخش ترین تکنیک برای سئو مقالات

تگای هدینگ وظیفه ایجاد رابطه بین بخشای جور واجور متن رو بردوش دارن، این کار واسه معرفی متن به گوگل و بهینه سازی سایت واسه کاربر انجام می شه. در ادامه توضیح کامل تری در این رابطه به شما میدیم.

سئو

تگای هدینگ (heading tags)

تگای هدینگ ، تگای بین المللی در HTMLه که واسه بیان ویژگیای متن و تعیین اندازه اهمیت متن به موتورهای جستجو کاربرد داره. تگای هدینگ مهم ترین کدهای HTML واسه بخش محتوای سایته. اضافه کردن این تگا باعث می شه به بهینه سازی سایت (SEO) کمک کنین و موتورهای جستجو و هم اینکه کاربران سایت شما رو به عنوان سایت حرفه ای تر بشناسن.

بدون به کار گیری تگای هدینگ فقط صفحاتی با متنای طولانی تولید کردین که کاربردی ندارن. تگای هدینگ مشخص می کنن که رابطه بین قسمتای جور واجور متن چیجوریه.

heading tags از تگ H1 شروع و به تگ H6 ختم می شه. که این وسط بیشترین اهمیت رو تگ H1 داره.

وظیفه تگ هدینگ مشخص کردن عناوین هر پاراگراف و رابطه دادن پاراگرافا با زیر عنوان هاس که نتیجه این رابطه مشخص کردن عناوین مهم واسه درک بهتر مطلب به وسیله گوگل و کاربرانه.

مزیتای  تگای هدینگ

این تگا در صفحه نمایش قابل رویت هستن طوری که با تغییر اندازه متنای قرار گرفته در این تگ متنا بیشتر دیده می شن و دلیل جلب توجه بیشتر کاربر می شن. به تصویر زیر توجه کنین.

علاوه بر مهم تر نشون دادن متن عنوانا واسه کاربران ، خزندهای گوگل هم با ورود به سایت در هر صفحه دقیقاً به دنبال همین ارتباطات ساده و مهم می گردن.مزیت دیگه تگای هدینگ به جز مزیتایی که واسه کاربران و موتورهای جستجو گفته شد، خاصیت قشنگتر شدن متنه. متنای سایت اگه کاملً با اندازه ۱۸ نوشته شن مخصوصاً اگه متن طولانی ای هم باشن بسیار خسته کننده هستن و ممکنه کمتر کسی تا آخر متن رو دنبال کنه.

ولی در صورت به کار گیری تگ هدینگ متنای عناوین در پاراگرافا اهمیت بیشتری پیدا می کنن و همین تغییر اندازه باعث می شه که متن از یکنواختی خارج شه.

موتورهای جستجو از دو نظر سایتا رو بررسی می کنن :

موضوع سایت و صفحات داخلی در چه رابطه ایه؟

چقدر خوبه؟

با به کار گیری لینکای داخلی و خارجی میشه به اندازه خوب بودن سایت فهمید که گوگل هم در این کار بسیار مهارت داره.

گوگل می تونه با بررسی ویژگیای دیگه مثل متا تگا و هدینگ تگا ، موضوع سایت و اندازه اهمیت جزئیات متنی رو تشخیص بده.

به کار گیری تگای هدینگ واسه شکلای جور واجور ساختار متنی

صفحات وب از نظر محتوا به سه دسته تقسیم می شن.

• متن کلی صفحه که به صورت یکدست در مورد موضوع خاصی صحبت می کنه:

در این دسته از متنا ، خیلی راحت میشه تموم هدینگ تگا رو در متن جای داد و بیشترین تاثیر رو گرفت چون مهم ترین جا واسه اضافه کردن تگای هدینگ ، متن کلی صفحه س.

• متن داخل ( منو ، فوتر ، هدر ، لینکای بغل دستی صفحه (Site wide) ):

این متنا ً خاصیت متنی ندارن و فقط واسه دسترسی بهتر کاربر به دیگر قسمتای سایته. واسه رابطه متنای یه صفحه از تگای هدینگ استفاده می شه و واسه رابطه بین صفحات یه سایت از منو ، فوتر ، هدر و … استفاده می شه.

• صفحاتی که موضوعات جور واجور رو لیست می کنن. مانند صفحه اجناس و یا مقالات:

در این قسمت هم با قرار دادن عنوانی مناسب در صفحه و مشخص کردن تگ h1 واسه متن عنوان میشه اثر خوبی از سئو گرفت.

تگای سلسله مراتبی h

H1

تگ h1 رو در متنای خود واسه عنوان داخلی صفحه بذارین. در هر صفحه فقط از یه تگ h1 میشه استفاده کرد. گوگل با به کار گیری این تگ به موضوع هر صفحه از سایت اطلاع کامل پیدا می کنی و به خاطر همین تگ h1 در موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخورداره.

H2

بعد از تگ h1 تگ h2 مطرح می شه که بیشترین استفاده رو در متن سایت مخصوصاً متنای طولانی داره.

تموم تیترهای پاراگرافا با تگ h2  برچسب می خورن و باعث رابطه بین پاراگرافا با عنوان سایت می شه.

با به کار گیری کلمات کلیدی در تگا گوگل میفهمه که کلید واژه شما چه چیزیه و شما رو واسه این کلمات به کاربران پیشنهاد میده.

می تونین کلمات هم خونواده واسه کلید واژه خود رو پیدا کنین و عنوانای پاراگراف خود رو با این کلمات بنویسین بعد با قرار دادن این عناوین در تگ h2 با این کلمات هم سئو میشین.

تگای H3 , H4 , H5 , H6

به همین ترتیب میشه از بقیه تگا هم واسه زیر عنوانای پاراگرافا (h2) استفاده کرد. کاربری بقیه تگا به اندازه تگ h1  و h2 نیس.

تگ h3 رو هم واسه زیر عنوانای پاراگرافا استفاده کنین. در متنای طولانی حتماً زیر عنوانایی دیده می شه که باید از تگ h3 واسه رابطه اون با عنوان پاراگراف مربوطه استفاده کرد.

این نکته رو در نظر داشته باشین که به کار گیری همه تگای هدینگ لازم نیس. به کار گیری تگ h1 رو جدی بگیرین ولی فقطً لازم نیس در متنای خود از تگای h4 , h5 , h6 استفاده کنین.

ترتیب به کار گیری تگای h به چه صورتیه؟

نکته مهم دیگه در مورد به کار گیری تگا اینه که نمیشه بعد از به کار گیری تگ h1 واسه عنوان پاراگراف بعدی از تگ h3 به بعد استفاده کرد. یعنی به کار گیری تگا باید به صورت نزولی انجام بشه.

اگه در صفحات خود از تگا استفاده کردین ترتیب رو رعایت کنین.

بعد از تگ h1 حتماً باید h2 استفاده شه.

بعد از تگ h2 حتماً باید از تگ h3 استفاده شه.

اشتباه وارد کردن ترتیب تگا اثر منفی ای در سئو می ذارن.

مثلا مطلبی نوشته اید که ۴ نکته اصلی رو مطرح می کنه پس ۴ عنوان اصلی داره که با تگ h2 اونا رو مشخص کردین، نکته دوم خود شامل ۳ گزینه زیر مجموعه س، شما می تونین اونا رو با تگای h3 مشخص کنین. حال اگه گزینه های زیر مجموعه نکته ۳ هم خود دارای زیر مجموعه باشن به اونا باید تگ h4 رو اختصاص بدین.

و در آخر بازم سفارش می کنیم به کار گیری این تگا رو یادتون نره و بدونین با به کار گیری ویژگیای مثبت کدای HTML ، هم به سئو سایت و هم به راحت تر خونده شدن متن به وسیله کاربران کمک می کنین.

مشاهده نسخه PDF مقاله: تگ های هدینگ (heading tags) موثر ترین فوت وفن واسه سئو مقالات