متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیه؟

امیرحسین اکبرزاده

۹

۱

۲ ۰۰۰۰

قبل از شروع بحث دور و بر متا تگ رفرش بهتره با یه مثال این مطلب رو شروع کنیم. تصور کنین یکی از صفحات سایت شما به هر دلیلی نیاز داره تا در بازه های وقتی مشخص Refresh یا دوبارهً بارگذاری شه. بهترین نمونه واسه این صفحات هم وب سایتای خبری پربازدید هستن که به طور میانگین هر چند دقیقه باید اخبار جدید رو به کاربران ارائه بدن.

حال سؤال اینجاس که چیجوری میشه این کار رو انجام داد؟

، انجام این کار بسیار آسونه و با وارد کردن یه خط کد در بخش Head صفحه ممکن می شه. این روش رو اصطلاحاً متا تگ رفرش یا Meta Refresh می گن و اونو در دستۀ تغییر مسیردهی یا ریدایرکت قرار میدن.

قبلا در مقاله شکلای جور واجور ریدایرکت، به طور کوتاه درباره متا تگ رفرش صحبت کردیم. حال در این مقاله می خوایم کمی مفصل تر در این باره صحبت کنیم.

بارگذاری دوباره صفحات از راه متا تگ رفرش و مشکلات اون

مشکلات

به خاطر بارگذاری دوباره صفحات می تونین کد زیر رو در بخش Head صفحه بذارین. به موجب این کار، صفحه مورد نظر پس از گذشت یه وقتی که مشخص کردین (برحسب ثانیه) به طور خودکار رفرش می شه.

<meta http-equiv="refresh" content="30; URL=http://www.example.com" />

نکات مهمی که درباره متا رفرش باید بدونین اینه که:

  • اعدادی که در بخش Content در متا رفرش تگ قرار داده می شه، در واقع اندازه وقتی (به ثانیه) است که کاربر به صفحه بعد منتقل می شه.
  • هم اینکه در بخش URL متا رفرش تگ، باید نشانی صفحه مقصد به شکل کامل وارد شه.

کافیه تگ Meta Refresh رو در بخش Head صفحه (ً در اول اون) بذارین. نکته قابل توجه درباره متا تگ رفرش اینه که می تونین از اون واسه بارگذاری دوباره همون صفحه استفاده کنین و احتیاجی نیس که حتماً کاربر رو به صفحه ای جدید منتقل کنین.

واسه انجام اینجور کاری می تونین Meta Refresh خود رو به شکل زیر وارد کنین:

<meta http-equiv="refresh" content="300" />

با این حال، بد نیس درباره مشکلات این روش هم کمی بدونین. در واقع، به کار گیری متا تگ رفرش کاربرد عمومی نداره و معمولاً واسه صفحات مهم که از بازدید بالایی بهره مند هستن استفاده نمی شه.

بارگذاری دوباره صفحات بدون رضایت کاربران، به طور حتم واسه اونا آزاردهنده میشه؛ به خصوص اگه در حال مطالعه یه مطلب طولانی باشن و پس بارگذاری نتونن ادامه مطلب رو به سرعت پیدا کنن. هم اینکه، در صفحات پرگرافیک که از حجم بالایی بهره مند هستن بارگذاری دوباره به معنی انتظار کاربر واسه مشاهده دوباره تصاویر قبلی و هدر رفتن بخشی از حجم اینترنت اون میشه.

علاوه بر موارد فوق، بد نیس بدونین که بارگذاری خودکار و بی اجازه صفحات اگه خیلی به کار رود از طرف بعضی کاربران به عنوان یه اشکال امنیتی تلقی می شه و موجب خروج اونا از سایت می شه. نتیجه اینکه استفاده بیخود از Meta Refresh موجب می شه تا بخشی از کاربرانِ با حوصله خود رو از دست بدین. این کار هم اینکه موجب کاهش Time on Site،Page Views Per Visit و افزایش بانس ریت می شه که در کاهش رتبه و ترافیک صفحات سایت شما تاثیرگذارند.

معمولا از متا تگ رفرش در صفحاتی مثل صفحه اصلی پایگاه های خبری استفاده می شه. در اینجور صفحاتی، کاربر فقط در حال مطالعۀ عناوین اخباره و با در نظر گرفتن حجم کم این صفحات، بارگذاری اونا زمان زیادی به طول نمی انجامد.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

ریدایرکت صفحات با به کار گیری Meta Refresh

همونطور که گفتیم، از متا تگ رفرش میشه واسه ریدارکت صفحات و انتقال بازدیدکنندگان به صفحات جدید استفاده کرد. به نمونه تگ زیر دقت کنین:

<meta http-equiv="refresh" content="0; URL=http://www.example.com" />

با اجرای این کد، به دلیل مدت زمان صفر به محض بارگذاری صفحه، کاربر به نشانی جدیدی که مشخص کردین هدایت می شه. هم اینکه، از این متاتگ میشه واسه انتقال نشانی صفحات موسوم به ۴۰۴ به صفحه اصلی هم استفاده کرد. با این حال، به نظر بعضی کارشناسان این نوع ریدایرکت ممکنه از طرف موتورهای جستجو به عنوان اسپم تلقی شه و اگه به تعداد زیاد در سایت استفاده شه احتمال حذف از یافته های موتورهای جستجو رو داره.

اسپم

۱۴ راه حل واسه بهبود روند عضویت

راه حل

علاوه بر این، بعضی مرورگرهای قدیمی با متا تگ رفرش سازگاری ندارن و اگه کاربر تو یه وقتی کمتر از ۲ تا ۳ ثانیه به نشانی جدید منتقل شه، امکان برگشت به صفحه قبلی رو از دست میده. در نتیجه، پیشنهاد می شه در صورت نیاز به انتقال نشانی صفحات از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین.

با در نظر گرفتن تغییرات قوانین ریدایرکتای ۳xx، به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ از خطر کمتری برخورداره و برخلاف گذشته دیگه موجب کاهش رتبه و ترافیک وب سایتا هم نمیشه. هم اینکه، در بررسیای انجام شده به وسیله کارشناسان سایت Moz مشخص شده که تگ Meta Refresh تقریباً هیچ نوع Link Juice رو منتقل نمی کنه.

نتیجه گیری

شاید بشه گفت که این مقاله آخرین بخش از مقالات مربوط به ریدایرکت و تغییر نشانی دهی بود. در این مقاله تلاش کردیم تنها شما رو با معنی متا تگ رفرش آشنا کنیم چون که همونطور که مشاهده کردیم این روش از تغییر راه صفحات، خیلی روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت نداره و یه مدت می شه که تقریباً کهنه و بی اعتبار شده.

پیشنهاد ما هم به شما دقیقاً همینه. تا جایی که امکان داره از ریدایرکتای ۳XX واسه تغییر نشانی صفحات سایت خود استفاده کنین. با امید به اینکه مطالعه این مقاله و کل مقالاتی که من و آقای محمودی درباره شکلای جور واجور روشای ریدایرکت منتشر کردیم براتون به درد بخور بوده باشه.

منتظر دیدگاهاتون عزیزان هستیم.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت