اردیبهشت 4, 1403

مشخصات اجزای سقف متحرک رستوران- اجزای سقف متحرک پارکینگ- اجزای سقف متحرک استخر

 
اصولاَ سقف های متحرک اتوماتیک متشکل از اجزای زیر می باشند:
الف): سازه فلزی: این سازه می‌تواند آهنی، آلومینیومی و یا با روکش گالوانیزه(ترکیبی از آلومینیوم و منیزیم) باشد.
ب): پوشش سقف: که می‌تواند یکی از گزینه‌های ورق‌های پلی کربنات، پارچه‌های pvc، شیشه لمینت، شیشه استندگلاس و ساندویچ پانل باشند.
ج): سیستم متحرک: جهت حرکت برروی ریل ها توسط ریموت کنترل.
 
در اینجا، به معرفی اجزای سقف متحرک پرداخته می‌شود.
الف): انواع سازه
1-سازه فولادی:
سازه فولادی که از آهن ساخته می‌شود دارای یکنواختی مصالح، مقاومت متعادل، شکل پذیری خوب، رفتار خوب در برابر خطر انفجار و دوام بسیار بالاست؛ منتهی نیاز به نگهداری دارد زیرا آهن در تماس با رطوبت و هوا اکسیده می‌شود(زنگ می‌زند)، لذا نیاز به پوشش سطحی دارد که می‌توان آن را رنگ‌آمیزی کرد. رنگ آمیزی کامل سازه با پوشش خوب به مقاومت سازه می‌افزاید و منجر به بهره‌وری طولانی‌مدت سازه و بالتبع پروژه می‌شود.این نوع سازه ها معمولاَ برای سقف متحرک پاساژ و سقف متحرک مسجد کاربرد دارد.
 
 
2-سازه آلومینومی:
دارای خصوصیاتی همچون وزنی سبک نسبت به آهن، آنادایز شده(ایجاد لایه هیدروکسیدی برروی فلز به جهت مقاومت در برابر خوردگی و عایق‌کاری) و رنگ سازه به شیوه الکتروستاتیکی، مقاومت رنگ سازه در مقابل ریختن و ضربه پذیری می‌باشد و برای ساخت سقف متحرک و استقرار انواع پوشش برروی آن عالی می‌باشد. سازه آلومینیومی برای سایبان متحرک کاربرد دارد.
۳-سازه فلزی گالوانیزه:
از بین انواع مختلف سازه ها، نوع سازه فولادی با روکش گالوانیزه(ترکیبی از آلومینیوم و منیزیم) همیشه مورد استقبال قرار گرفته است. تکنیک گالوانیزه گرم از سه مرحله تشکیل می‌شود که عبارتند از: آماده سازی سطحی، گالوانیزه گرم و بازرسی کیفی. در گالوانیزه گرم قطعات رزوه‌ دار، بعد از فرایند گالوانیزه گرم، یک عملیات سانتریفوژ نیز انجام می‌گیرد تا مواد مذاب اضافی از محل رزوه ها خارج شود. در این روش قطعه مورد نظر در وان مذاب روی با دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتی گراد غوطه ور می‌شود. پس از خارج شدن قطعه روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه‌ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی را تولید می‌نماید. این عملیات فلز را نسبت به زنگ زدگی مقاوم می‌نماید.سازه گالوانیزه برای اجرای سقف متحرک استخر بدلیل رطوبت بالا استفاده خوبی دارد.
 تماس با بزرگترین تولید کننده سقف های متحرک
 
مزایای گالوانیزه گرم:

  • صرفه اقتصادی نسبت به رنگ آمیزی و سایر پوشش ها
  • محافظت از خوردگی
  • مقاومت دربرابر تست کنترل ضخامت و بررسی کیفیت
این مطلب را هم از دست ندهید :
فرصت های تجاری صنعت نفت و نیرو

 
 
شکل روبرو مراحل آماده سازی و گالوانیزه گرم قطعات فولادی را نشان میدهد.
 
ب): پوشش
1-ورق پلی کربنات:
پلی کربنات از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک بوده و می‌توانند 2 یا چند جداره باشند. تولید و قوس‌پذیری راحت، مقاومت ضربه‌ای، فیلترینگ نور و اشعه، دوام بالا و صرفه اقتصادی باعث شده ورق های پلی‌کربنات در رنگ و اندازه‌ها و ضخامت های متفاوت در ساخت سقف‌های ثابت و متحرک، نورگیر برقی و سایبان برقی کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.
مزایای ورق های پلی کربنات:
1-مقاومت بالا(نشکن)
2-انعطاف پذیری بالا
3-عایق صوتی و حرارتی
4-وزن سبک(حدود ۰٫۰۹ شیشه)
5-ضخامت های متنوع از ۲ تا ۴۰ میلی متر
6-مقاوم در برابر عبور اشعه UV خورشید
7-مقاوم در برابر  آتش
8-تنوع رنگ و عبور مناسب نور
 
2-پارچه های PVC:
پارچه های مورد استفاده در سقف ها موجب ایجاد مزایای جدیدی در سایبانهای متحرک از جمله؛ وزن سبک، عدم نیاز به پروفیل قوی، امکان پیش ساخته بودن، امکان حرکت دستی و درنتیجه صرفه اقتصادی می گردد. این نوع پوشش برای مکانهایی که باد شدید می وزد توصیه نمی گردد.
 
 
 
3-شیشه لمینیت(Laminate Glass):
پوشش شیشه که بصورت تایل های شیشه‌ای برروی سازه فلزی سوار می‌شود و می‌تواند چندلایه بوده و دارای ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلفی باشد. شیشه لمینت از انواع شیشه ایمن و مستحکم می‌باشد. این شیشه در مقایسه با شیشه خام و معمولی از ضریب ایمنی بیشتری بهره‌ مند می‌باشد. شیشه لمینت در ساختمان‌سازی و خودروسازی به کار می‌رود. تفاوت این شیشه با شیشه سکوریت در طلق پلیمری به کار رفته در وسط آن می‌باشد. در هنگام لمینت شدن شیشه یک لایه طلق اغلب از جنس پلی و ینیل بوتیرات (PVB)  با فشار و دما بین دو یا چند شیشه جایگذاری می‌شود. که همین امر به دلیل خاصیت کشسانی،. موجب می‌شود در هنگام شکسته شدن شیشه، تکه‌های شیشه ریزریز شده اما به طلق بچسبد. بعبارتی شیشه لمینت از انواع شیشه‌های نشکن می‌باشد. شیشه نشکن لمینت به طور معمول با ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. ضخامت شیشه لمینت به مکان مورد استفاده شیشه بستگی دارد. در شیشه‌های لمینت برای ایجاد استحکام بیشتر معمولا از چند لایه شیشه استفاده می‌شود. در مواقعی که شیشه با مقاومت متوسط مد نظر می‌باشد از دو لایه شیشه و طلق میانی استفاده می‌گردد.
منبع