پایان نامه : حقوق بشر

دانلود پایان نامه

هم نه به عنوان دفاع مشروع فردی یا دسته جمعه بلکه توسل به زور بر ا ساس حمایت و اعاده دموکراسی را مطرح میکند. تحول بسیار پیشرفته ای که در حقوق بین الملل رخ داده «اقدامات دسته جمعی» است در جوامع اروپایی یک دولت عضو و حتی یک فرد می تواند تقاضای صدور اعلامیه ای بنماید که به موجب آن دادگاه اروپایی حقوق بدون آن که آن دولت دارای منا فع مستقیم قانونی جدای از منافع کلی در رعایت حقوق جامعه باشد .دولت عضو دیگر را که تعهداتش را به موجب قانون جامعه نقض می کند به محاکمه بکشاند . متاسفانه دیوان بین المللی دادگستری تا این مرحله پیشرفت نداشته و نظریه حقوق عام برای تامین رعایت حقوق بین الملل ایجاد شده است . اگر چه در قضیه بارسلونا تراکشن صراحتا” به تفاوت تعهدات یک دولت به جامعه بین المللی در کل و مواردی که به صورت متقابل و در زمینه حمایت سیاسی اقدام می شود اشاره کرده است . واژه Erga Omnes در زبان لاتین به معنای در رابطه با هرکس می باشد .اما در حقوق بین الملل به معنای تعهدات یا حقوقی است که نسبت به همه وجود دارد. به عنوان مثال حق ما لکیت کاملترین نمونه حق در حقوق داخلی است .در حالی که در حقوق بین الملل دربرگیرنده ارگا امنس تعهداتی است که دولتها در قبال جامعه بین المللی در کل دارند . به همین دلیل هم هر کشوری در قبال نقض اینگونه تعهدات حق شکایت دارد . مواردی مانند دزدی دریایی ، کشتار جمعی، بردگی و تبعیض نژادی را می توان نام برد. وجه تمایز این تعهدات با موارد متقابل کشورها در مورد حمایت دیپلماتیک است که اختصاص به کشوری دارد که تابعیت فرد حقیقی یا حقوقی به آن ثابت باشد. یکی از موارد اخیر، که دیوان بین المللی دادگستری و دیوان کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق به این موضوع اشاره کرده اند قضیه دعوای مربوط به تیمور شرقی در پاراگراف 29 و مفهوم ارگا امنس پیرامون ممنوعیت هرگونه شکنجه در قضیه آنتوفورونیزا در سال 1998 پاراگراف 151 قابل ذکر هستند . ارتباط این مفهوم با قاعده آمره و صلاحیت جهانی نیز قابل توجه است به این معنی که تما می کشورها دارای صلاحیت جهانی جهت رسیدگی به موضوعاتی هستند که مرتبط با تعهدات بین المللی میباشد . قضیه ای که توسط بلژیک مبنی بر دستگیری وزیر خارجه کنگو مطرح شد و متعاقب آن در سال 2000 مورد رسیدگی دیوان واقع شد و نتیجتا” حکم بر لغو این دستور صادر گردید . اما مشاهده می کنیم بنا بر کنوانسیونهای متعدد پیرامون حقوق هوا و فضا به خصوص در کنوانسیون توکیو کلیه کشورها موظف به وضع قانون کیفری ورسیدگی به جرم هواپیما ربایی می باشند . مطابق بند 4 از ماده 2 منشور ملل متحد کلیه ، اعضاء باید در روابط بین المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن خودداری کنند. در زمان حمله آمریکا به پاناما توجیهی که از سوی نظریه پردازان آمریکایی صورت گرفت این بود که ایالات متحده قصد الحاق این کشور یا استعمار آن را ندارد. در حالی که تنها استثنای وارد بر ماده فوق حق ذاتی فردی یا دسته جمعی دفاع مشروع مندرج در ماده 51 می باشد و تنها مرجع تفسیر و اعمال آن نیز شورای امنیت بر طبق فصول ششم و هفتم معین شده است . اما در قبال این گفته است مداخلات آزاد سازی و بشر دوستانه مشروع هستند به دلیل اینکه آنها مستقیما” علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشور ها مورد هدف قرار نمی گیرند. آیا می توان گفت عرف جدیدی در این خصوص در حال شکل گیری است؟ بنابراین مداخلات شوروی سابق در مجارستان ، چکسلواکی و افغانستان ، همچنین مداخلات ایالات متحده در ویتنام ، گرانادا،پاناما و عراق ، حمله اندونزی به تیمور شرقی ،انضمام تایپه به چین و بمباران تاسیسات هسته ای عراق توسط اسرائیل را می توان به عنوان استثنائاتی از بند 4 ماده 2 برشمرد. بسیاری قطعنامه های مجمع عمومی و اعلامیه های صادره توسط سازمان ملل و دیوان بین المللی دادگستری پاسخ قاطعی بر غیر قانونی بودن این اعمال است . مداخلات دسته جمعی که تحت نظارت شورای امنیت در خصوص هائیتی به عمل آمد نمونه کاملی از اقدام برای دموکراسی است . موضوعی که در مورد کردهای عراق طبق فصل هفتم در سال 1991 به عمل آمد و متعاقب آن در خصوص بالکان و رواندا شاهد اقدامات سازمان ملل هستیم . ضرورت حکومت جهانی برای حفظ صلح بین ملتها در گذشته های دور نیز در حکومتهای باستان روم و یونان هم مطرح بوده است در زمان ما از قرن چهاردهم از نظریه پردازان در این خصوص نوشته هایی در دست می باشد به عنوان مثال دانته در سال 1329 میلادی در کتاب خود به نام مونارشی سخن از این مطلب کرده است . پدر حقوق بین الملل هوگو گروسیوس در کتاب حقوق جنگ و صلح نیز حقوق بین الملل جدید را پایه گذاری کرد. توجه به فدارالیته در خلال قرن هیجدهم با جنبشهای آزادی خواه مطرح شد و نقطه عطف آن ، تاسیس فدرالیته ایالات متحده در سال 1788 می باشد. از دیدگاه فلسفی نیز در سال 1795 ، ایمانوئل کانت کتاب صلح ا بدی را به رشته تحریر در آورد . از نظر او سه عنصر ضروری برای اداره امور بشری جهت از بین بردن همیشگی تهدید به یک جنگ لازم است این عنا صر عبارتند از : 1- بنیاد اساسی هر کشور باید مبتنی بر جمهوری باشد2- حقوق ملتها باید در یک فدراسیون آزاد کشورها پایه گذاری شود3- حقوق مردم به عنوان شهروندان جهان باید محدود به شرایط دوستانه جهانی باشد. به دنبال ایجاد سیستم فدرال در ایالات متحده ، این تجربه در سوئیس 1848 و کانادا 1867 نیز تکرار شد به طوری که با وجود تفاوتهای مشخص نژادی ، فرهنگی ، زبانی و مذهبی مردم تحت یک حکومت واحد زندگی می کنند. کنگره های بین المللی صلح در اروپا ، هر دوسال از سال 1843 تشکیل می شد و تا 1853 ا دامه داشت تا زمانی که جنگهای کریمه رخ داد و جنگهای داخلی ایالات متحده نیز مزید بر علت بود. تشکیل سازمانهای بین المللی از قرن نوزدهم از جمله صلیب سرخ جهانی در 1863 اتحادیه مخابرات دور 1865 و اتحادیه پست جهانی 1874 باعث توسعه ارتباطات جهانی گردید . افزایش تجارت بین المللی در قرن بیستم رونق بیشتری گرفت به طوری که در آغاز جنگ جهانی اول حدود 450 سازمان بین المللی وجود داشت . انستیتو حقوق بین الملل در سال 1873 در بلژیک تشکیل گردید و اولین پارلمان جهانی که اتحادیه بین المجالس نام گرفت در سال 1886 توسط کرمروپاسی بنیانگذاری شد که متشکل از قا نونگذاران بسیاری کشورها بود. در این برهه آرزوهای برباد رفته رهبران اتحاد شوروی مانند لنین و استالین را که با ایجاد ارتش سرخ داعیه حکومت جهانی داشتند نیز نباید از یاد برد. کنفرانسهای صلح لاهه قدم موثری در وحدت جهانی برداشتند و اشخاص برجسته ای مانند آلبرت اینشتن و وینستون چرچیل ، برتراندراسل و مهاتما گاندی سخن از گامهایی برای تشکیل حکومت فدرال جهانی به میان آورده اند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از زمان تشکیل سازمان ملل متحد و تشکیل اتحادیه اروپایی دیدگاههای روشنی جهت فراملی شدن نظام بین المللی به وجود آمده است . سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 پایان جنگ سرد ، حمایت جهانی از حقوق بشر ، اساسنامه رم 1998 که منجر به تشکیل دیوان کیفری بین المللی در سال 2002 در اروپا شد.توسعه اتحادیه اروپا بعد از پیمان ماستریخت که تاکنون 27 دولت عضو آن هستند و مشابه این وضعیت تشکیل اتحادیه آفریقا 2002 و اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی در سال 2004 نیاز جامعه بشری به تحولات رژیم وستفالی را به اثبات می رساند . اگر چه فقدان دستگاههای اجرایی ،قانونگذاری و نظام قضایی بین المللی با صلاحیت اجباری مشابه نظامهای پیشرفته داخلی به لحاظ ساختار ویژه حقوق بین الملل و قواعد حقوقی در جامعه بین المللی باعث نگاه متفاوتی به مسائل بین المللی است. اما روند روبه توسعه صلاحیت اجباری دیوان بین المللی دادگستری با وجود معاهدات چند جانبه و قانون ساز بین المللی که از تعداد اسناد تصویب بالایی برخوردار هستند . نهادهایی مانند سازمان بهداشت جهانی ، سازمان بین المللی کار ، بانک جهانی ، سازمان تجارت جهانی، وجود شرکتهای چند ملیتی بزرگی که بودجه سالانه آنها از چندین کشور جهان سوم نیز فراتر است و در اقتصاد جهانی از رقم بالایی برخوردار هستند و بالاخره شبکه های ماهواره ای و اینترنت عوامل تاثیر گذاری در هر لحظه از سراسر نقاط جهان محسوب می گردند.
فصل دوم : تاثیر جهانی شدن بر نظام قانون مند
مبحث اول: جهانی بودن بشر
گفتار اول: آزادی یا قید و بند

به طور خلاصه در تعریف آزادی گفته می شود شرایطی که فرد بتواند هر عملی را بر اساس خواست خود انجام دهد . از لحاظ سیاسی آزادی به رابطه ا فراد با یکدیگر مربوط می شود که حکومت مداخله ای در این خصوص ندارد .در بسیاری از جوامع دموکراتیک آزادیهای مختلفی وجود دارد که از سوی قوای حاکم مورد حمایت می باشند . از جمله این آزادیها شامل آزادی اجتماعات ، تشکیل احزاب ، تحصیل بیان و مطبوعات ، مذهب ، فکر و سایر موارد مشابه است که عموما” در قوانین اساسی کشورها به چشم می خورد .در تاریخ شناخته شده بشری از ابعاد مذهبی ، فرهنگی و فلسفی به آزادیهای بشری توجه شده است . از بین مذاهب شناخته شده بشری انجیل ، قرآن و تورات و فرامین کنفوسیوس مسائل کاملتری پیرامون حقوق و آزادیهای افراد مطرح کرده اند . کوروش کبیر پادشاه حکومت پارسی هخامنشی به عنوان موسس ا صول حقوق بشر در شش قرن قبل از میلاد شناخته شده است . به موجب محتویات سنگ نبشته کوروش که در موزه لندن نگهداری می شود و نسخه ای از آن در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذاشته شده ، در حالی که تا یک قرن قبل برده داری از رسوم متداول جوامع بشری بوده است ؛ سخن از آزادی اعتقادات مذهبی و لغو بردگی می کند. گفته میشود تمامی گارگرانی که کاخ های پاسارگاد را ساخته اند مزد دریافت می کردند .پیروان تمامی مذاهب و نژادها از حقوق مساوی برخوردار بودند .به خصوص زنان و مردان نیز مساوی بودند .در این سنگ نبشته حمایت از حقوق راجع به آزادیها ، امنیت ، آزادی هر گونه فعالیت و مالکیت و حقوق ا قتصادی و اجتماعی نیز ذکر شده است . در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر به سه مقوله مهم برخورد می کنیم که به هم وا بسته اند .آزادی ، عدالت و صلح . اساس این سه از شناسایی حیثیت ذاتی کلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان پایه ریزی می شود. در این اعلامیه دول عضو متعهد شده اند که احترام جهانی و رعایت واقعی حقوق بشر و آزادی های اساسی را با همکاری سازمان ملل متحد تامین کنند و لازمه آن نیز حسن تفاهم مشترک نسبت به این حقوق و آزادیها ست. تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد . آزادی فکر و وجدان و مذهب و تغییر آن و آزادی عقیده و بیان و تشکیل مجامع و جمعیت های مسالمت آمیز آزادی انتخاب شغل ، شرکت در زندگی فرهنگی اجتماع ، برخی از مواردی است که بیان شده است و طبق ماده 29 آن تنها قید و بند ، محدودیتهایی است که به وسیله قانون منحصرا” به منظور شناسایی و مراعات حقوق و آزادیهای دیگران و برای رعایت مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی در شرایط یک جامعه دموکراتیک وضع گردیده است .تشکیل شورای حقوق بشر به موجب قطعنامه شماره 60/251 در شصتمین اجلاس مجمع عمومی به سال 2006 نیز برای حفاظت از ا صول مندرج در منشور ملل متحد ترویج و احترام به آزادیهای اساسی بشر بوده است .با توجه به الزام آور بودن تصمیمات شورای امنیت و نقشی که علی رغم بدوی بودن نهادهای حقوق بین الملل برای شورای امنیت در زمینه قانونگذاری می توان قائل شد . به خصوص تحولی که بعد از جنگ سرد در عملکرد این شورا پدید آمد و برای اولین بار در قضیه اشغال کویت مبادرت به تصمیم گیریهایی نمود که تصور بسیاری دانشمندان و نویسنده مشهور فرانسوی کلود آلبر کلیار را به کلی باطل کرد . او معتقد بود که «فصل هفتم منشور امروزه به صورت قطعه ای کهنه در موزه نهادهای بین المللی جای گرفته است. » اما با تحولات نظام بین المللی و نقش قانونگذاری که شورای امنیت اتخاذ نموده است به خصوص با تشکیل محاکم کیفری بین المللی در خصوص یوگسلاوی و روندا و سیرالئون ، همچنین تصمیماتی که در وضعیتهای غیر قانونی قبل از جنگ سرد در خصوص رودزیا کاتانگا ، آفریقای جنوبی، نامیبیا ، اسرائیل، قبرس و تیمور شرقی گرفته و پس از آن با عدم شناسایی اشغال غیر قانونی کویت در قطعنامه 668 به اوج خود رسید و از این پس شاهد قطعنامه های دیگری در خصوص عدم شناسایی هند و پاکستان به عنوان دولت هسته ای و ممنوعیت تکثیر سلاحهای هسته ای هستیم. محتویات قطعنامه 1373 مورخه سپتامبر 2001 که جنبه آمرانه دارد عملا” خطاب به کشورها دستوراتی در خصوص مبارزه با تروریسم صادر کرده است . در این قطعنامه شورا به قطعنامه دیگر خود به شماره 1189 مصوب 1998 که به موجب آن هر دولت وظیفه جلوگیری از امکان همکاری و تحریک ا قدامات تروریستی علیه دیگر کشورها خاطر نشان کرده است. دستور می دهد که همه کشورها باید اعمال تروریستی را قویا” منع و متوقف کنند و به طور مستقیم و غیر مستقیم با هر اقدامی در این رابطه مقابله نمایند .بدون تاخیر تمامی منابع اقتصادی یا دارایی اشخاص در این رابطه را توقیف کنند و در رابطه با اتباع خود و هر شخصی که به هر نحو مرتبط با اعمال تروریستی است ، مقابله کنند و بالاخره اینکه کلیه کشورها مکلف هستند گزارش کارخود را به کمیته مربوطه تسلیم نمایند . به طور مختصر میتوان گفت : به لحاظ تغییرات ساختار نظام بین الملل امروزه جهانی شدن به موضوع برجسته ای تبدیل شده است به خصوص در ترکیب با تفکر حاکمیت جها نی کنفرانسهای بسیاری وا قع شده است و مخالفان زیادی نیز به صورتهای مختلف اعتراض خود را اعلام کرده اند . می توان گفت این مفهوم در تمامی زمینه های بشری فراتر از مرزها گام می گذارد .به عبارتی مترادف بین المللی کردن ، بین الارتباطی و بین الوابستگی است. این نظام جدید مستلزم قواعد و مقرراتی است که حا صل نیاز کشورهاست . گسترش بازار جهانی و دیگر تولیدات سراسر جهان مستلزم ا صلاحاتی در ساختار کشورها و حتی اصلاح قوانین اساسی است. اگرچه فرهنگ و سنتهای کشورها محفوظ است اما باعث پدید آمدن جنبشهای سیاسی و اقتصادی در مخالفت با این روند هستیم .در اروپای معاصر با پیشرفت زیادی که در وحدت ملی کرده است ، جامعه سیاسی و قدرت حاکم هنوز در مواجهه با مسائل نژادی ملی و تمامیت منطقه ای است . می توان گفت تهدیدهایی از بالا و تهدیدهایی از پایین در این رابطه وجود دارد بدین منظور بدوا” باید ماهیت جهانی سازی را بررسی کنیم و تاثیراتی که در وضعیت دولت- ملت ایجاد می کند .ارتباط دموکراسی آزاد و وضعیت داخلی با نظم جهانی موجود و بالاخره مسائل متقابل کشورها که گاهی باعث دوری و زمانی هم باعث نزدیک شدن آنها به یکدیگر می شود مورد بررسی قرارگیرد.
گفتار دوم : مخالفان جهانی سازی
بسیاری روند جهانی سازی را ناشی از توسعه شرکتهای چند ملیتی آمریکایی و اروپایی می دانند و به خصوص با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد آن را نقطه عطفی در این زمینه به حساب می آورند . مبارزات علیه سازمان تجارت جهانی بیش از هر موضوعی سر و صدا به راه می اندازد زندگی روزمره با مسائل جهانی در زمینه بهداشت ، محیط زیست ، گردشکری ، ارتباطات فعالیتهای نظامی ، فرایند تولید ،بازارهای جهانی و ا بزارها و مقررات جهانی و بالاخره جنبشهای اجتماعی جهانی مواجه است.
Globalization امروزه به یکی از پر استفاده ترین و رایج ترین مفاهیم علوم انسانی تبدیل شده است . در فرهنگهای زبان برای صفت global سه معنی گفته اند .1- گرد مثل توپ یا کره 2- مقولات مربوط یا شامل در کره زمین و سراسر جهان 3- کلی یا جهان شمول . واژه مورد نظر ما از معنی سوم گرفته شده است . به عبارتی جهان شمول کردن یکپارچه کردن و یا متعدی آن جهان شمول شدن و

این نوشته در پایان نامه حقوق ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید