کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستن؟

امیرحسین اکبرزاده

۱۶

۰

۹ ۰۰۰۱

اگه جزو کاربران بی حوصله هستین و علاقه ای هم به دونستن معنی کلمات کلیدی طولانی یا همون Long Tail Keywords ندارین و قراره چند ثانیه بعد این صفحه رو ببندین پیشنهاد می کنیم که به این تصویر پایین رو نگاهی کنین چون قراره با کمک همین دایناسور، کلید بهبود سئوی سایت تون و رونق کار و کاسبی تون رو به شما نشون بدیم.

هرچه به سمت دمِ دایناسور حرکت کنیم، یافته های دقیق تری به دست میاریم.

کلمات کلیدی طولانی یا اصطلاحاً کلمات کلیدی Long Tail با اینکه یکی از فوت وفنای کم تر استفاده شده در ایران هستن، اما به طور باورنکردنی روشی قوی به خاطر جذب ترافیک بیشتر واسه سایتا حساب می شن. مقالات زیادی هم به ویژگیای این کلمات و برتری اونا به کلمات کلیدی کوتاه یا Head اشاره دارن (پیشنهاد می کنیم مقاله شکلای جور واجور کلمات کلیدی سئو رو بخونین)؛ ویژگیایی مانند رتبه بندی آسون تر، کسب کلیک بیشتر و اندازه تبدیل بالای کاربران که انتظار نداریم همین اول همه اینا رو یه جا باور کنین!

البته باید بگیم که شما قبل از نیاز به به کار گیری کلمات کلیدی طولانی یا همون Long Tail Keywords به عنوان بخشی از راه هدف دار محتوا خود، مطمئناً با سوال زیر روبرو میشین.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و بیریخت

بک لینک

سئوی Long Tail چیه؟

اگه کمی با زبون انگلیسی آشنا باشین می دونین که Long Tail به معنی دُمِ دازه. سئوی دم دراز با اینکه اسم بامزه ایه، اما واسه فهم بهتر اون نیاز به درکی عمیق تر از راه هدف دارای جور واجور کلمات کلیدی داریم. با جستجوی کلمات کلیدی متوجه میشیم که بیشتر کارشناسان سئو و تولیدکنندگان محتوا به سه وجه یه کلید واژه تمرکز می کنن (البته شمام باید همین کار رو بکنین!).

  • اندازه جستجو: به میانگین جستجوی یه کلید واژه تو یه بازه وقتی مشخص به وسیله کاربران اینترنتی می گن. به طور بالقوه هرچه اندازه جستجوی یه کلید واژه بیشتر باشه، بازدیدکنندگان بیشتری رو هم می تونین از راه اون به سایت خود هدایت کنین (البته در واقعیت ماجرا کمی فرق داره؛ در ادامه متوجه میشین).
  • اندازه رقابت: واسه فهم این موضوع باید به این سؤال جواب بدین. پیروزی تو یه رقابت با بقیه وب سایتا واسه قرار گرفتن در رتبه اول یافته های جستجو تو یه کلید واژه مشخص چقدر سخت یا آسونه؟
  • رابطه: رابطه بیشتر یه کلید واژه با محصول، خدمات یا موضوعِ سایت موجب می شه تا کسائی که سایت شما رو از راه جستجوی اون کلید واژه پیدا کردن، راحت تر به مشتری تبدیل شن.

در گذشته کارشناسان سئو روی اون دسته از کلمات کلیدی تمرکز می کردن که از اندازه جستجوی بالایی بهره مند بودن. در اون روزا رقابت خیلی سختی میان وب سایتا نبود و در نتیجه، قرار گرفتن در میان صفحه اول گوگل واسه هر کلید واژه کار تقریباً آسونی بود.

هم اینکه رابطه موضوعی کلمات کلیدی با سایت واسه جذب ترافیک بیشتر خیلی مورد توجه قرار نمی گرفت. مثلا وقتی که شما در میان ده رتبه اول یه کلید واژه با میانگین جستجوی ۱۰۰ هزار مرتبه در ماه قرار می گرفتید ونرخ کلیک سایت شمام واسه اون کلید واژه تنها ۳% بود، به صورت میانگین در ماه ۳ هزار بازدیدکننده واسه خود جذب می کردین. اگه هم در میان ۳ رتبه اول قرار داشتین با CTR حدود ۳۰%، در هر ماه ۳۰ هزار بازدیدکننده فقط واسه یه کلید واژه داشتین و این وسط کلمات کلیدی انتخاب شده هر اندازه بی ربط هم که بودن، باز تعدادی از بازدیدکنندگان رو به مشتری سایت شما تبدیل می کردن.

با این حال، همه چیز نسبت به اون زمان تغییر کرده. براساس آمارهای موجود، تعداد سایتای اینترنتی الان از یه میلیارد هم بیشتر شده؛ یعنی به ازای به هر ۷ نفر یه سایت!

واسه درک بیشتر تغییرات ایجاد شده کافیه این عدد رو با ۶۰۰ هزار سایت ثبت شده در سال ۱۹۹۶ مقایسه کنین. افزایش خیره کننده فضای اینترنت طی ۲۰ سال، رقابت بین اجناس، سرویسا و سایتا رو زیاد کرده و جنگ سختی میان بازاریابان اینترنتی واسه کلمات کلیدی اصلی و پررقابت ایجاد کرده.

تا سال ۲۰۱۶ نزدیک به یه میلیارد سایت در جهان ثبت شده. (عکس از netcraft)

در کنار رشد تعداد سایتا، دومین اتفاقی که دنیای اینترنت رو از این رو به اون رو کرد؛ سیر تکاملی الگوریتمای موتور جستجوی گوگل بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی می تونستید با خرید تعدادی لینک با ربط و بی ربط به صفحه اول یافته های جستجوی گوگل صعود کنین. در اون زمان یافته های عجیب و غریب، نامربوط و بی کیفیت پای ثابت جستجوی کاربران اینترنتی بود. اما امروزه این لینکا به جای اینکه سایت رو در رتبه های اول بذارن، صدمه های جبران ناپذیری به اون وارد می کنن.

این دو اتفاق موجب شد تا روش هدف دارا و فوت وفنای مورد استفاده در سئو به کلی تغییر کنن. امروزه کار و کاسبیای کوچیک و متوسط با احتمال خیلی کم می تونن سایت خود رو واسه کلمات کلیدی پررقابت در میان ۱۰ رتبه برتر یافته های موتورهای جستجو بذارن؛ جایی که غولای بزرگ صنعت و تجارت سال هاست جا خوش کردن. در نتیجه، سئوی وب سایتا بیشتر به دو وجه دیگه کلمات کلیدی یعنی رابطه و اندازه رقابت متمرکز شدن و اینجا بود که کلمات کلیدی Long Tail یا همون کلمات کلیدی طولانی به دنیا اومد.

باید محتوای قدیمی خود رو بروزرسانی کنین؟

سئوی Long Tail تکنیکیه که کلمات کلیدی طولانی (یعنی عبارات کلیدی تشکیل شده از سه کلمه یا بیشتر) رو هدف قرار میده. عباراتی که در اونا رقابت کمرنگ تری در جریانه و کسب رتبه مناسب واسه اونا کار آسون تری به نظر می رسه.

روشنه که این عبارات در مقایسه با کلمات کلیدی اصلی (Head Keywords) که از یه یا دو کلمه تشکیل می شن، کمتر مورد جستجوی کاربران قرار میگیره. با این حال، نکته جذاب کلمات کلیدی Long Tail اینه که برخلاف اندازه جستجوی کم شون، اندازه تبدیل خیلی بالایی داره.

لابد می پرسین چیجوری؟!

پتانسیل بالای کلمات کلیدی طولانی در رتبه گیری

به عنوان یه کارشناس تولید محتوا باید اعتراف کنم در اوایل کار خود، بیشتر از کلمات کلیدی کوتاه مثل خودرو، مرسدس بنز یا گوشی سامسونگ استفاده می کردم و با وجود رعایت تموم اصول سئو از بازدید کم مطالب خود در سایتا شکایت داشتم. در مقابل هروقت از کلمات کلیدی طولانی مانند کاهش مصرف سوخت خودرو یا آمار واردات خودرو به کشور استفاده می کردم، در کمال تعجب تعداد بازدید از پست ام نزدیک به دو برابر می شد.

واقعیتِ رقابت در بازاریابی اینترنتی هم به همین سادگیه. قرار گرفتن در رتبه های بالا واسه عبارات چندکلمه ای که به موضوعات خاص و کمتر شناخته شده اشاره دارن، بسیار آسون تر از رقابت واسه عبارات کوتاه و پرجستجوه.

مثلا تصور کنین یه شرکت واردکننده گوشی تلفن سامسونگ همراه دارین. اگه چند سال گذشته بود خیلی راحت می تونستید با کلید واژه قیمت گوشی سامسونگ یکی از ۱۰ رتبه برتر این عبارت رو از اون خود کنین، اما امروزه با جستجوی این عبارت در گوگل با ۲,۹۹۰,۰۰۰ صفحه اینترنتی مواجه میشین که هر یک کم وبیش به عبارت مورد نظر شما رابطه دارن.

قیمت

به معنی ساده اگه می خواین جزو ۱۰ رتبه اول یافته های مربوط به کلید واژه قیمت گوشی سامسونگ قرار بگیرین، باید با ۲,۹۹۰,۰۰۰ صفحه اینترنتی که بعضی از اونا واسه شرکتای بزرگ هستن، رقابت کنین.

شما می تونین یه متخصص سئو استخدام کنین، منابع زیادی هم خرج کنین و در آخر پس از چند ماه صبر و سرمایه گذاری جز ده رتبه اول قرار نگیرید. پیشنهاد ما به شما اینه: به جای اینکه خود رو به آب و آتیش بزنین و به هیچ جایی هم نرسید، با هزینه ای کمتر تو یه رقابت بی دردسرتر به سود و یافته های دلخواه خود برسین.

سرمایه گذاری

از اونجایی که شرکت شما به یه فعالیت به طور کاملً تخصصی در مورد واردات گوشیای سامسونگ مشغوله، راه عاقلانه تر هدف قرار دادن عباراتی جزئی تر مانند قیمت گوشی سامسونگ در شیراز به عنوان یه کلید واژه طولانیه. با جستجوی این عبارت در گوگل فقط با ۶۰۳,۰۰۰ صفحه اینترنتی روبرو میشین که این تعداد در مقایسه با جستجوی قبل، نزدیک به چهار برابر کم شده.

با اینکه این عبارت کمتر مورد جستجو قرار میگیره، اما رقابت کمتری هم واسه تصرف رتبه های بالای اون در جریانه. مهم تر اینکه در ۲۰ رتبه اول یافته های جستجوی این عبارت، از غولای دنیای تجارت و واردات گوشی موبایل خبری نیس. با این حال این سوال پیش میاد که این به معنی کوچیک کردن بازار واسه کار و کاسبی خود نیس؟

موبایل

شاید در ظاهر جواب این سوال مثبته، اما با نگاهی به معنی Long Tail همه چیز تغییر می کنه.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

آشنایی با معنی Long Tail

این معنی اولین بار در سال ۲۰۰۳ در مقاله ای از کلِی شیرکی (Clay Shirky) معرفی شد و بعدا به وسیله کریس اندرسن (Chris Anderson) به عنوان مِتُدی جدید در بازاریابی مطرح گردید. در معنی Long Tail، بازاریابی به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر اجناس و تولیدات Hit-Focused یا همون اجناس اصلی، به میلیونا بازارِ گوشه یا اصطلاحاً Niche Marketing متمرکز می شه.

اگه بخوایم ساده تر بگیم، تا قبل از پیدایش اینترنت بیشترین سود یه فروشگاه از فروش بالای تعدادی از اجناس محبوب خود بود، اما الان میلیونا محصول در بازار هست که هر یک به وسیله تعداد کمی از مشتریان خریداری می شن که جمع سود حاصل از اونا خیلی مهمه.

سیر تکامل سئو: از شروع تا امروز

اولین بار که کارشناسان از این تئوری واسه بهینه سازی وب سایتای خود استفاده کردن فهمیدن تعداد کمی از کلمات کلیدی کوتاه وجود دارن که به طور ماهیانه ترافیک بالایی جذب می کنه. در حالی که میلیونا و شاید میلیاردها کلمات کلیدی طولانی هستن که با اینکه از ترافیک ماهیانه کمتری بهره مند هستن، اما جمع جستجوی چندین مورد از اونا از اندازه جستجوی یه کلید واژه اصلی بیشتر می شه. طوری که براساس برآورده ها کلمات کلیدی طولانی بیشتر از ۷۰% ترافیک جستجوی کاربران رو شامل می شن.

در مقابل اگه در بازار فیزیکی با محدودیتایی مثل تاریخ انقضا اجناس و عرضه نمونه های جدیدتر مواجه ایم، در دنیای اینترنت کم تر با این معضلات روبرو میشیم. هنوز به مهم بودن این عبارات پی نبرده اید؟ هیچ ایرادی نداره، بازم با ما همراه باشین.

به چه دلیل باید از کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail استفاده کنیم؟

به دلیل اندازه تبدیل بالای کلمات کلیدی طولانی! در واقعT اگه هدفِ پایانی کار و کاسبی شما فروش یه محصول یا سرویس باشه طبیعتاً اندازه تبدیل باید بیشتر از هر مشخصه ای در سئوی سایت براتون اهمیت داشته باشه. به چه دلیل؟

بدون در نظر گرفتن این موضوع که ترافیک سایت شما طبیعیه یا نه؛ کلمات کلیدی که موجب خرید یه محصول می شن، بیشتر از عباراتی که تنها باعث جذب بازدیدکنندگان می شن اهمیت دارن. واسه درک بهتر این موضوع به بیان مثالی روشن می پردازیم. تصور کنین که یه فروشگاه اینترنتی فروش کفش دارین. در این حالت با سه نوع کلید واژه مواجه میشین:

      1. کفش (کلید واژه اصلی و کوتاه)
      2. کفش ورزشی (کلید واژه متوسط)

    ورزش

  1. کفش ورزشی بسکتبال مردونه نایک (کلمات کلیدی طولانی)

حال به چه دلیل باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟

اولین دلیل، معرفی بهتر اجناس و محتوای خود به موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعیه. وقتی که شما عبارت کفش ورزشی رو به عنوان کلید واژه انتخاب می کنین، خواسته یا ناخواسته خود رو تو یه دسته بسیار بزرگ قرار می دین و از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس باید با شرکتای مشابه رقابت کنین.

این در حالیه که محصول شما یه کالای به طور کاملً تخصصی و مربوط به یه شاخه ای خاص از ورزشه و مثلا نباید با کفش فوتبال وارد یه رقابت شه؛ اما اگه از عبارت کفش بسکتبال مردونه نایک استفاده کنین، محصول خود رو به شکلی روشن به موتورهای جستجو معرفی کردین و خیلی از شرکتا رو از گردونه رقابت با خود خارج کردین.

اما این تنها یه طرف ماجراست، در طرف دیگه کارکرد مشتریان هنگام خرید آنلاین یه کالا هست. وقتی که شما واقعاً قصد خرید یه جفت کفش ورزشی خاص رو دارین و نام و مدل اونو می شناسین، به نوشتن عبارت کفش ورزشی اکتفا می کنین یا از عبارت کفش ورزشی Jordan Fly نایک استفاده می کنین؟

۱۴ راه حل واسه بهبود روند عضویت

راه حل

مشخص نیس کسی که عبارات کوتاه کفش یا کفش ورزشی رو جستجو می کنه قصد خرید یه محصول رو داره یا فقطً به دنبال اطلاعاتی از کفشای ورزشیه، اما فردی که از عبارات دقیق تری بهره میگیره تصمیم قطعی تری واسه خرید یه محصول یا فهم یه موضوع خاص داره. در نتیجه، اولین لینکای مربوط به جستجوی اونا از شانس فروش بیشتری بهره مند هستن.

امروزه خیلی از برنده های مطرح دنیا هم از کلمات کلیدی طولانی واسه جذب ترافیک بیشتر استفاده می کنن. این کلمات بر خلاف جستجوی کمتر از اندازه تبدیل بالایی بهره مند هستن. مثلا شرکت آمازون حدود ۵۷% از فروش سالیانه خود رو مدیون کلمات کلیدی طولانیه.

و اما نتیجه گیری

ملاککلمات کلیدی کلیکلمات کلیدی طولانی
تعریفعبارات کلی و تشکیل شده از ۱ یا ۲ کلمه که زمینه زیادی رو پوشش میدن، مثلا خودرو، موبایل، گوشی موبایل.عبارات خاص و تشکیل شده از ۳ کلمه یا بیشتر که به مفاهیمی خاص و دقیق اشاره می کنن.
رقابت پذیریسخت

در هر کار و کاسبی فقط تعداد کمی از کلمات کلیدی اصلی وجود دارن.

آسون

در هر کار و کاسبی کلمات کلیدی طولانی زیادی هست که شرکتای بزرگ به اونا نمی پردازه.

حجم ترافیکزیاد

هر کدوم از کلمات کلیدی کوتاه می تونن هر ماه بیشتر از ۱۰۰۰ بازدیدکننده رو به یه سایت هدایت کنن.

کم

کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترافیک کمتری بهره مند هستن. کلا شما باید تعداد خیلی از این کلمات رو استفاده کنین تا ترافیک زیادی رو جذب کنین.

اندازه تبدیلکم

کلمات کلیدی کوتاه معمولاً به دلیل مفاهیم کلی ترافیک بی رابطه زیادی به سایت تزریق می کنن.

زیاد

به دلیل پرداختن به موضوعات تخصصی، کلمات کلیدی طولانی از توانایی بیشتری در تبدیل بازدیدکننده به مشتری بهره مند هستن.

رو راست بگم، اگه یه سایت نوپا دارین به سختی می تونین با کلمات کلیدی کوتاه و پر رقابت در میان غولای دنیای اینترنت جایی واسه خود دست و پا کنین. بعضی وقتا ماه ها زمان می ذارین، با دقت کارکرد الگوریتمای گوگل رو بررسی می کنین، با رعایت تموم اصول سئو از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده می کنین و در آخر جایی بهتر از صفحات دوم یا سوم یافته های جستجو به دست نمی بیارین. البته موارد استثنایی هم هست، اما در بیشتر مواقع یافته های یه جوره.

اگه هم یه سایت قدیمی و باسابقه دارین که در بیشتر یافته های جستجوی مربوط به خود جایگاه مناسبی داره نباید از کلمات کلیدی طولانی غافل شید. چون رقبای شما با به کار گیری اونا در حال رشد هستن. به عنوان یه منبع در میان کاربران اینترنت، شما باید از ترکیب کلمات کلیدی طولانی و کوتاه استفاده کنین، طوری که با کلمات کلیدی کوتاه بازدیدکنندگان زیادی جذب کنین و با به کار گیری کلمات کلیدی طولانی فروش اجناس خود رو زیاد کنین.

امیدوارم که خوندن این مقاله تونسته باشه شما رو با معنی کلمات کلیدی Long Tail و دلایل به کار گیری اونا آشنا کنه.