گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب‌و‌کار شما می‌گذارد؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۳ نظر ۱,۰۸۷ بازدید

شاید درباره گیمیفیکیشن شنید ه اید و شاید با خود فکر کردین که حتما ربطی به بازیای یارانه ای داره، درست حدس زدید، اما می دونین که ارتباطش با کسب وکارها دقیقا چیه؟ این نوشته رو بخونین تا با این معنی بیشتر آشنا شید.

فعالیت دائمی و پایدار در دنیای کسب وکار علاوه بر تعیین و تعهد به استانداردهای عالی و کیفیت بالا، نیازمند ایجاد رابطه هایی در سطح عاطفی و روانیه. البته اینکه اندازه آگاهی و توجه نسبت به برند خود رو زیاد کنین و به دنبال جذب مشتریان بیشتری باشین چیزی نیس که بشه از اون چشم پوشید؛ اما رقابت تأثیرگذار بعدی که در پیش رو دارین حفظ اون مشتریان و ایجاد و اثبات حس وفاداری در اونا هستش. این همون جاییه که چیزی موسوم به «گیمیفیکیشن» به کارتون میاد.

گیمیفیکیشن چیه؟

گیمیفیکیشن که در زبون فارسی به عبارتایی مانند «بازی وارسازی»، «بازی کاری»، «بازی سازی» و «بازی آفرینی» ترجمه شده، روند به کار گیری محرکا و ساختارای بازی در محیط هاییه که از پایهً به طورمعمول با بازی سنخیتی ندارن. هدف از گیمیفیکیشن برانگیختن تعامل بیشتر، مفرّح کردن فضا و تأثیرگذاری بر رفتارها و ایجاد رفتار موردنظره.

گیمیفیکیشن چه «نیس؟»

شاید وقتی که از گیمیفیکیشن صحبت می کنیم به یاد بازیایی بیفتید که فقطً با اهداف تجاری تولید می شن؛ اما نکته مهمی که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، اینه که ما در گیمیفیکیشن چیز به طور کاملً جدیدی رو از صفر شروع نمی کنیم، بلکه با تکیه بر اون دسته از مؤلفه ها و فوت وفنای انگیزشی موجود در بازیا که باعث جذابیت و درگیر ساختن مخاطب می شه، تلاش می کنیم تا اثر تجربه های الان رو تقویت کرده و درآخر به هدف دلخواه دست پیدا کنیم.

بیشتر بدونین: دیجیتال مارکتینگ چیه؟ نکاتی که واسه موفقیت در تجارت خود باید بدونین

دیجیتال

از کدوم مکانیزمای بازی در گیمیفیکیشن استفاده می شه؟

گیمیفیکیشن بر مبنای اون دسته از ساختارا یا محرکای اصلی بازی شکل میگیره که توانایی اونا واسه انگیزه دادن به مخاطب و تحریک ایشون به تعامل اثبات شده. با به کار گیری یه ترکیب مناسب از این مکانیزما می تونین به کمک گیمیفیکیشن به اهداف خود دست پیدا کنین:

    • امتیاز و جایزه: اگه مخاطب شما در طول روند گیمیفیکیشن امتیاز یا پاداشی نگیره، از پایهً احساس حضور تو یه تجربه جذاب و تعامل برانگیز رو نداره. وجود یه سیستم امتیازدهی به کاربر کمک می کنه تا احساس کنه که تو یه رقابت حضور داره و فعالیتایی که انجام میده چرت و الکی نیس. بخاطر این بهتره که واسه انجام رفتارهایی که ارزشمندتر هستن یا به تلاش بیشتری نیاز دارن امتیاز بیشتری در نظر بگیرین تا مخاطب نسبت به انجام اونا تشویق شه. معمولاً گونه های متنوعی از امتیاز به مخاطب تعلق میگیره؛ مثلا، امتیاز سابقه یا تجربه و امتیازاتی که قابل تبدیل به مواردی مانند کد تخفیف هستن. هم اینکه، وجود سیستمی واسه دریافت نشون یا مدال به عناوین جور واجور (مثلاً مدال خریدار وفادار واسه مشتریائی که بیشتر از ۱۰ خرید داشتن) هم می تونه انگیزه بخش ادامه انجام عمل دلخواه باشه.
    • مدال

  • ایجاد حس رقابت: هدف از جداول رده بندی نشون دادن رتبه و وضعیت کاربران در مقایسه با همدیگه (رقبا) است. اونایی که در بالاترین جایگاه جدول قرار دارن از معروفیت خود حال می کنن و واسه حفظ موقعیتشان بیشتر تلاش می کنن؛ بقیه هم در جریان جایگاه خود نسبت به بقیه قرار می گیرن و واسه کسب جایگاه بهتر انگیزه پیدا می کنن. بیشترً وجود جدول رده بندی، تشویق کننده عجیب ای واسه فعالیت و مشارکت هرچه بیشتر در بازیه و هدفی چون رسیدن به رتبه های بهتر جدول، به شرکت کنندگان انگیزه میده تا بازی رو رها نکنن.

  • مرحله بندی یا سطح بندی بازی: وجود سیستمی واسه مرحله بندی بازی یا تخصیص سطح به کاربر که مثلاً با دریافت امتیاز افزایش پیدا می کنه، دو نقش مهم رو اجرا می کنه: اول اینکهً شاخص ملموسی واسه پیشرفت در بازیه و در ثانی موقعیت کاربر رو نسبت به دور و بریا خود نشون میده. درواقع، سیستم مرحله بندی تلاش مضاعفیه واسه تکیه بر تمایل آدم به پیشرفت. در سیستمای بازی وار، سطح کاربر ً رتبه کاربر در مقایسه با خودشه. کاربران در سطوح بالاتر امکانات و امتیازات بیشتری دریافت می کنن و همین به اونا انگیزه میده تا واسه رسیدن به مراتب بالاتر تلاش کنن.
  • ایجاد رقابتا و اهداف: بازی بدون رقابت و هدفای جزئی و کلی، انگیزه ای رو در بازیکنان به وجود نمی آورد و ً بی معناست. موفقیت در پشت سر گذاشتن هر رقابت، لازمه اون هستش که کاربر طبق روند دلخواه شما مجموعه مشخصی از فعالیتا رو بکنه. رقابت می تونه فقط از یه مرحله (مثلاً ایجاد حساب کاربری در سایت شما) یا چندین مرحله (مثلاً تکمیل قسمتای جور واجور پروفایل کاربری) تشکیل شده باشه.
  • ارائه بازخورد سریع: یکی از مهم ترین ساختارای بازی که به حفظ و تقویت تعامل کاربر کمک می کنه دریافت سریع فیدبک یا بازخورده. در همین زمینه باید مواردی مانند رسیدن کاربر به سطوح کاربری بالاتر، دریافت جایزه یا نیاز به انجام اقدامات تکمیلی رو فوراً از راه نمایش پیام در محیط بازی و هم اینکه با به کار گیری راه های دیگری مانند ایمیل به اطلاع مخاطب برسونین.

اینا مهم ترین ساختارای بازی هستن، اما چه بسا محرکای دیگری هم واسه پروژه گیمیفیکیشن شما مناسب به نظر برسن. درهرصورت، سؤال کلیدی و مهمی که واسه اراده کردن در جهت به کار گیری این موارد باید از خود سوال کنین اینه که «با در نظر گرفتن اهداف و کاربران من، این ساختار تجربه بهتری رو واسه مخاطب میسازه؟» اگه جواب به این سؤال منفی باشه، به احتمال نزدیک به یقین اون ساختار واسه پروژه گیمیفیکیشن شما مناسب نیس.

اراده کردن

به چه دلیل باید از گیمیفیکیشن در کسب وکار خود استفاده کنیم؟

اما گیمیفیکیشن می تونه چه فایده هایی واسه کسب وکار شما داشته باشه و به چه دلیل باید به دنبال به کار گیری اینجور هدفی در سیاستای کاری خود باشین؟ در این قسمت به مهم ترین منافع به کار گیری گیمیفیکیشن در کسب وکار می پردازیم:

ایده

۱٫ جذب و حفظ مشتریان بیشتر

یکی از ارزشمندترین ابعاد گیمیفیکیشن، جذابیت و سرگرم کننده بودن اون هستش. از راه بازی وار کردن یه تجربه می تونین مشتریان بیشتری جذب کنین و مشتریان الان خود رو حفظ کنین، چراکه مشتری امروزی علاقه مند سرگرمیه و گیمیفیکیشن مؤثرترین و سودمندترین راه واسه رسیدن به این مقصوده.

۲٫ به دست آوردن جزییات بیشتر از مشتریان

ساختار و چگونگی کارکرد بیشتر پلتفرمای گیمیفیکیشن امکان جمع آوری اطلاعات درباره مشتریائی که از سیستم شما استفاده می کنن رو جفت و جور می آورد، پس می تونین تک تک اقدامات و رفتارای اونا در اپ یا وب سایتتون رو زیر نظر بگیرین و تحلیل کنین.

از این روش اطلاعات زیادی به دست می بیارین که بعداً می تونین از اونا واسه شناخت بیشتر مشتریان خود استفاده کنین. البته یادتون باشه که انباشته کردن اطلاعات بدون تجزیه وتحلیل درست، شما رو به جایی نخواد رساند. حالا خوبیش اینه خیلی از پلتفرمای گیمیفیکیشن دارای سیستمای بررسی داخلی هستن که نباید از به کار گیری اونا غفلت کنین.

۳٫ تقویت وفاداری مشتریان

گیمیفیکیشن به تشکیل تجربه های خوب واسه مشتریان کمک می کنه و همین باعث افزایش رضایتمندی اونا و افزایش مشتریان راضی می شه. دریافت تشویق کننده های داخلی در کنار تشویق کننده های خارجی، مانند ارائه جایزه ها و امتیازات خاص باعث می شه که مشتری واسه حفظ احساس مثبت خود و کسب نتیجه های بیشتر مرتباً به شما مراجعه کنه. در این حالت، نه فقط با مشتری تعامل دارین، بلکه وقتی که با شما می گذرونه رو هدر نمی دین و بهش سود می رسونین؛ طبیعتاً همین هاست که وفاداری به وجود می آورد.

۴٫ امکان آزمایش بی طرفانه اقدامات، سیاستا و کارکنان

اجرای گیمیفیکیشن لازمه جمع آوری اطلاعات به طور دائمی و به شکل خودکاره. این اطلاعات می تونه هر چیزی باشه؛ از آمار فعالیتای مشتریان گرفته تا بازده کارشناسان فروش و زمان انتظار واسه صحبت با کارشناسان بخش پشتیبانی. شاید در اول اینجور اطلاعاتی زیاد مهم به نظر نرسه، اما با در نظر گرفتن تصویر منطقی و واقعی ای که از کارکرد کسب وکارتون به شما میده، بسیار ارزشمنده.

با در دست داشتن اینجور اطلاعات عینی و دقیقی، دیگه آزمایش اقدامات، سیاستا و کارکنان براساس حال و هوای مدیران یا نظرات شخصی اونا انجام نمی گیره، بلکه همه چیز به شکل بی طرفانه و بر مبنای اطلاعات متقن انجام می شه.

۵٫ دریافت بازخورد و امکان تعامل بیشتر با مشتریان

گیمیفیکیشن به مشتریان انگیزه میده تا بیشتر به سایت شما مراجعه کنن؛ پس نسبت به حالت عادی بیشتر به اونا دسترسی دارین. مثلا، ثابت شده که نظرسنجیایی که در سیستمای براساس گیمیفیکیشن انجام می شن، به مراتب اندازه مشارکت بالاتری دارن و جوابای بهتری رو دریافت می کنن.

به بیان دیگه، از راه گیمیفیکیشن می تونین بازخورد بیشتر و بهتری از مشتریان خود دریافت کنین و از این بازخورد واسه بهبود هرچه بیشتر اجناس و خدمات خود استفاده کنین. هم اینکه، این فرصت فوق العاده ای واسه شناسایی مشتریان ناراضی و پیداکردن راه حل واسه حل مشکلات اوناس تا در آخر بتونین اونا رو هم جذب کرده و از پناه بردنشان به برنده های دیگه جلوگیری کنین.

مشکلات

علاوه بر این، با به کار گیری بازخوردها و نظرات مشتریان، می تونین از گیمیفیکیشن واسه حل مشکلات پیچیده کاری هم استفاده کنین. یادتون باشه که نوآوری و پیشرفت، نیازمند کار گروهیه و به کمک گیمیفیکیشن می تونین با به کار گیری بازخورد و نظرات مشتریان خود قدمای محکم تر و بلندتری وردارین.

۶٫ بهبود و تقویت پروسهای آموزشی و اجرا راهکارهای جدید

وقتی که به دنبال به کار گیری یه راه حل جدید در کسب وکار خود هستین یا محصول جدیدی رو عرضه کردین که پشتیبانی از اون نیاز به آموزشای جدیدی داره، مخصوصاً اگه پیچیدگیایی این وسط وجود داشته باشه، روند آموزش به کندی به پیش میره؛ چراکه معمولاً بیشتر آدما آگاهانه یا به صورت ناخودآگاه در برابر تغییر مقاومت می کنن. درواقع، با ارائه آموزشای جدید پیچیده، که از نظر کارکنان شرکت غیرقابل درک به نظر می رسه، کابوس بزرگی رو به جون خریده اید.

راه حل

آسون ترین روش واسه تسریع روند پذیرش و کنار اومدن کارکنان با تغییر، اینه که از راه پروسهای آموزشی باحال و سرگرمیایی که باعث تقویت تعامل می شن کاری کنین که اون کابوس کوچیک تر و کم اهمیت تر جلوه کنه. درآخر، درک هر چیزی باعث می شه که بهتر بتونیم با اون کار بیاییم.

معمولاً آموزش خشک و بی روح و پس مریضی آوره؛ این همون جاییه که گیمیفیکیشن به کار میاد. گیمیفیکیشن با درگیر ساختن کاربر، روند آموزش رو سرگرم کننده می کنه. وقتی که ذهن آدم درگیر می شه، مفاهیم با سرعت بیشتری جذب می شن. از این راه و روش می تونین هم واسه آموزش کارکنان شرکت و هم آموزش به مشتریان استفاده کنین. علم افزایی کارکنان و درک بهتر مشتریان به افزایش فروش شرکت کمک می کنه.

۷٫ بهبود فضای حاکم بر محیط کار

رضایتمندی کارکنان درآخر به رضایتمندی مشتریان منجر می شه و هر چی فضای داخلی کسب وکارتون بهتر باشه، شرکت شما موفق تر میشه. به کار گیری گیمیفیکیشن می تونه باعث تقویت علاقه، تعامل و روابط حاکم بر کسب وکار شه و فضای بهتری رو به وجود بیاره که ارمغان اون رضایتمندی بیشتر مشتریان میشه.

پاشیدن بذر رقابت به کمک گیمیفیکیشن، یکی از راه های مؤثر واسه انگیزه بخشیدن به کارکنان و نزدیک تر کردن اونا به یکدیگره. مثلا، انتخاب کارمند هفته یا ماه و ارائه جایزه و امتیاز واسه فعالیتایی که به صورت گروهی انجام شده و به نتیجه می رسن، باعث تقویت روحیه همکاری و علاقه کارکنان، به فعالیتی که انجام میدن می شه.

روحیه

نمونه هایی از گیمیفیکیشن

در این بخش به سراغ دو شرکت مطرح میریم و نمونه هایی از چگونگی به کار گیری گیمیفیکیشن به وسیله اونا رو توضیح میدیم.

– گیمیفیکیشن استارباکس

شرکت استارباکس با هدف بهبود تجربه کاربری مشتریان و افزایش فروش، پروژه گیمیفیکیشن خود رو با عنوان My Reward شروع کرد. روند کار به این صورته که بازیکنان از راه یه برنامه موبایلی واسه حضور در این تجربه اعلام آمادگی می کنن. پس ازآن در ازای هر خرید از استارباکس یه ستاره دریافت می کنن. علاوه بر این، سه سطح با عنوان سطوح وفاداری واسه مشتریان در نظر گرفته شده که مراجعه بیشتر به فروشگاه های استارباکس باعث ارتقای این سطح می شه. ازجمله جایزه های قابل دریافت میشه به یه فنجون قهوه اضافی، هدیه روز تولد یا حتی پیشنهاداتی اشاره کرد که مخصوص مشتری دلخواه تدارک دیده شده.

موبایل

نتیجه: کاربران این پروژه گیمیفیکیشن تا سال ۲۰۱۲ به ۴٫۵ میلیون نفر رسید و درآمد فروش تا ۳ میلیارد دلار در سال زیاد شد.

دلار

– گیمیفیکیشن مایکروسافت

مایکروسافت به عنوان یه شرکت بزرگ بین المللی، مجبور به بومی سازی اجناس خود و عرضه اونا به زبونای مختلفه. طبیعتاً کسب اطمینان از صحت و دقت ترجمه ها چالشیه که انجام اون فقط از عهده یه گروه خاص برنمیاد؛ پس این شرکت دست به دامان گیمیفیکیشن شد و بررسی ترجمه ها رو واسه کارکنان خود بازی وار کرد. روش کار بسیار ساده و به این صورت بود که با به کار گیری یه برنامه نویسی ساده، گزینه های مختلفی در برابر کاربر قرار می گرفت تا از بین اونا موارد درست رو انتخاب کنه. ً با هدف جلب توجه کارکنان، عمداً ترجمه های ضعیف هم به جوابا اضافه شد تا از تمرکز اونا اطمینان انجام بشه.

نتیجه: تقریباً ۴۵۰۰ نفر از کارکنان مایکروسافت در طول یه بازه وقتی کوتاه ۵۰۰۰۰۰ مورد رو با در نظر گرفتن زبون بومی خود بررسی کردن. باحال اینجاس که بهره وری این روش به حدی بالا بود و رقابت شرکتای محلی مایکروسافت اون قدر بالا گرفت که شعبه ژاپن یه روز رو فقطً واسه بازی کردن این بازی تعطیل اعلام کرد و درآخر در بالاترین جایگاه جدول رده بندی قرار گرفت.

نکات قابل توجه درباره گیمیفیکیشن

با اینکه گیمیفیکیشن فرصتای درخشانی رو واسه کار و کاسبی های جور واجور به ارمغان می آورد، اما در خیلی از موارد با شکست مواجه می شه. به هرحال باید به این نکته توجه داشت که متأسفانه هنوز درک دقیقی از علاقه ما نسبت به فعالیتای خاصی که اونا رو سرگرم کننده و باحال در نظر می گیریم وجود نداره و به روی کاغذ آوردن این جور احساسات کار آسونی نیس. با این وجود این نمی تونه توجیهی واسه کنار گذاشتن گیمیفیکیشن باشه، بلکه به این معنیه که باید دقت نظر داشته باشین و به درستی برنامه ریزی کنین. در همین زمینه نکات زیر رو مورد توجه بذارین:

برنامه ریزی

۱٫ زیاده روی نکنین

زیاده روی در هیچ کاری و ازجمله در گیمیفیکیشن، یافته های مطلوبی رو به بار نمی آورد. مثلا، هرچه در ارائه امتیاز و جایزه بیشتر زیاده روی کنین، اون امتیازات و جایزه ها کم اهمیت تر به نظر می رسن. امتیازات، سطوح کاربری، نشونا و تک تک نتیجه های کار، باید طوری تنظیم و ارائه شن که مایه افتخار کاربر باشن. مثلاً اگه اپ سلامتی شما واسه هر ۱۰۰ متر دویدن یه نشون به کاربر بده، شاید بتونین گروهی از مردم که به طور وسواس آمیزی به دنبال جمع آوری مدالای مجازی هستن رو جذب کنین، اما اثر روانی کسب نتیجه کار رو از بین بردین؛ پس زیاده روی نکنین و هر نشون، سطح و دستاوردی رو به شکلی تنظیم کنین که کاربر بتونه به پیشرفت خود افتخار کنه یا دست کم احساس رضایت داخلی داشته باشه. وقتی که بتونین تعادل لازم واسه ایجاد اینجور احساسی رو بسازین، گیمیفیکیشن رو به کمال رسونده اید.

۲٫ برنامه داشته باشین

طبیعتاً در گیمیفیکیشن فعالیتای تجاری نباید بی گدار به آب بزنین، پس باید به دقت برنامه ریزی کنین. وضعیت بازار رو به زیر ذره بین ببرین؛ واسه شناسایی و درک مشتری هاتون وقت بذارین؛ کسب وکار خودتون رو هم کالبدشکافی کنین. تلاش کنین تا کسب وکار و مشتری رو به هم پیوند بزنین. زیرکی مشتری هاتون رو دست کم نگیرید؛ اونا از احساسات، خواسته ها و نیازای خود آگاهی دارن و اگه شما اونا رو تأمین و برآورده نکنین خیلی از اونا احساس تعهدی واسه موندن در کنارتون ندارن. اگه تصور می کنین که مثلاً با دادن یه مدال یا نشون مجازی همه عضو صفحه اینستاگرام شما می شن، باید منتظر یه غافلگیری ناخوشایند باشین. از طرف دیگه اگه مشتریان وفاداری دارین که در شرایط جور واجور در کنارتون مونده ان، این افراد همونایی هستن که شایدً به اینکه مشتری شمان افتخار می کنن. بررسی کنین و ببینین که چی عامل ایجاد این احساس غروره و محیطی در روند گیمیفیکیشن بسازین تا بشه اون حس رو تقویت کرد و اونو به آدمایی که اینجور حسی ندارن سرایت داد.

۳٫ از محوریت کسب وکار در گیمیفیکیشن غافل نشید

شاید به فکر خود بازی رو وارد پروسهای کسب وکار خود کرده باشین و تصور کنین که مردم هم به اون چیزی که اجرا کردین علاقه نشون میدن، اما احساس می کنین که یه جای کار می لنگد. درسته که شک شما بیخود نیس؛ چراکه دشوارترین موضوع در مورد گیمیفیکیشن درک این نکته س که چیجوری باید کسب وکار رو با بازی در هم قاطی کرد. طراحی یه بازی باحال و اعتیادآور کار سختیه، اما سخت تر از اون باحال تر و اعتیادآور کردن چیزی به مریضی بیاری کسب وکاره. این وسط هیچ بعید نیس که با هدف افزایش جذابیت از هدف اصلی کسب وکار خود واسه توسل به گیمیفیکیشن، غافل بمونین. در این حالت نه فقط به هدف دلخواه دست پیدا نمی کنین، بلکه با ارائه یه بازی بی ربط چهره خوبی هم از کسب وکار به نمایش نمی ذارین. پس در روند گیمیفیکیشن ضمن توجه به نیاز به وجود مکانیزمای بازی، از اهداف اصلی کسب وکار خود غفلت نکنین.

۴٫ خلاقیت به خرج بدین، اما پیچیدگی ایجاد نکنین

خلاقیت

از پایهً خلاقیت در کسب وکار اهمیت زیادی داره و مخصوصاً اینجا که صحبت از گیمیفیکیشن و بازی سازیه، محدودیتی در برنامه ها و کارایی که می تونین اجرا کنین وجود نداره. با این وجود باید به این نکته مهم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ایجاد پیچیدگی و وقت گیر کردن انجام بازی، نمی تونه نتیجه مثبتی در گیمیفیکیشن به همراه داشته باشه، چراکه معمولاً کاربران وقت زیادی رو واسه شرکت در این موارد اختصاص نمی دن؛ پس تلاش کنین که تا جایی که امکان داره بدون ضربه زدن به جذابیت بازی، اصل سادگی رو در قوانین و ساختار اون رعایت کنین.

۵٫ در به کار گیری جایزه با احتیاط باشین

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که جایزه گیمیفیکیشن می تونه هم داخلی و هم خارجی باشه. انتخاب تمرکز گیمیفیکیشن بر جایزه های خارجی (مثل کوپن تخفیف) یا داخلی (احساس رضایت داخلی) به خودتون و روش هدف دارایی که دارین وابسته، اما یادتون باشه که معمولاً در بلندمدت احساسات داخلی بیشتر در خاطر آدم می مونه. حتی اگه جایزه های خارجی بتونه مشتریان بیشتری رو به سمت شما جذب کنه (که به کار گیری اینجور جایزه هایی می تونه جزو روش هدف داراتون باشه و این ابداً ایرادی نداره)، درآخر جایزه درونیه که در بلندمدت باعث ایجاد حس رضایتمندی و وفاداری نسبت به برند می شه.

۶٫ کاربرد گیمیفیکیشن رو محدود نکنین

البته بیشتر شرکتا واسه افزایش فروش و تشویق مشتریان هدف خود به سراغ گیمیفیکیشن می رن، اما گیمیفیکیشن می تونه از جهات مختلفی به رشد و پیشرفت کسب وکار شما کمک کنه. مثلا، همونجوریکه قبلاً ذکر شد می تونین واسه آموزش کارکنان یا حتی تقویت کار گروهی از گیمیفیکیشن استفاده کنین. مجموعه حساب شده ای از جایزه های جور واجور در کنار ایجاد حس رقابت می تونه به تشویق کارکنان به مشارکت حداکثری در فعالیت دلخواه و هم اینکه ایجاد یه فضای بانشاط در محیط کار کمک کنه؛ پس با یه ذهن باز به سراغ برنامه ریزی واسه به کار گیری گیمیفیکیشن در ابعاد جور واجور کسب وکار برید و محدودیتی در این مورد قائل نشید.

بیشتر بدونین: کسب درآمد از اینترنت با ۱۴ راه پولساز و بدون نیاز به سرمایه

حرف آخر

گیمیفیکیشن این پتانسیل رو داره که به عنوان یه وسیله قوی در کسب وکار مورد استفاده قرار بگیره. به کمک گیمیفیکیشن، کاربران، مشتریان و کارکنان خود رو تشویق می کنین تا در ازای یه جایزه داخلی، خارجی یا هر دو، عمل دلخواه شما رو با کمال میل بکننن. با استفاده درست و حساب شده از گیمیفیکیشن و توجه به نکات بالا می تونین آگاهی نسبت به برند خود رو زیاد کنین، از رقبا پیشی بگیرین و تجربه منحصربه فردی رو واسه مشتریان خود رقم بزنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: گیمیفیکیشن چیه و چه تاثیری بر کار و کاسبی شما میذاره؟