۱۰ تکنیک سئو کلاه سیاه از زبان گوگل

تکنیکای سئو کلاه سیاه که موجب جریمه سایت می شن

در سایت گوگل بخشی به نام Webmaster Guidelines قرار گرفته که استانداردهای گوگل واسه تعیین سایتای اسپمر و جریمه اونا رو مشخص میکنه. در این مقاله تلاش میکنیم مهم ترین نکات سئو از زبون گوگل رو به شما معرفی کنیم.

گوگل اعلام کرده که وبمستران باید توجه خاص ای به دستورالعملای قرار گرفته در صفحه Webmaster Guidelines داشته باشن. چون در این بخش مواردی که موجب جریمه سایت بوسیله الگوریتما یا به صورت دستی می شن رو توضیح داده و اخطار داده که نبود رعایت اونا می تونه موجب حذف صفحه ای از سایت و یا کل صفحات اون از نتایج جستجوی گوگل شه.

در نظر داشته باشین روشی که در این صفحه معرفی شدن روشای عادی سئو کلاه سیاه هستن که گوگل به اونا اشاره کرده. ولی اگه هر روش دیگری که در این صفحه موجود نیس و واسه فریب گوگل استفاده میشه رو امتحان کنین بازم امکان جریمه شدن بوسیله گوگل و شناسایی بوسیله الگوریتمای اون هست.

سئو کلاه سیاه چیه؟

تکنیکای سئو کلاه سیاه عموما بر رشد سریع سایت در نتایج جستجوی گوگل تمرکز میکنن و توجهی به اندازه رضایت کاربر ندارن. هدف اصلی از این کار کسب جایگاه بهتر ولی غیر واقعیه و تلاش میشه از نقاط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر استفاده شه.

تکنیکای کلاه سیاه همیشه در حال تغییر هستن و هر زمان که گوگل راه حلی واسه شناسایی این سایتا پیدا می کنه روشای جدیدی پیدا می شن. با به کار گیری سئو کلاه سیاه شما خیلی سریع رشد میکنین و به جایگاه مناسب میرسید ولی جایگاه شما بسیار لغزنده هستش و هر روز ممکنه بوسیله گوگل جریمه شده و از لیست یافته های حذف شید.

فرق سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

در ادامه مهمترین تکنیکای سئو کلاه سیاه که میتونن موجب جریمه سایت شما بوسیله گوگل شن رو بررسی میکنیم.

۱- محتوای خودکار Automatic generated content

محتوای خودکار یعنی متنایی که به صورت خودکار و یا برنامه ریزی شده تولید می شن. محتوای خودکار معمولا واسه کاربران معنی و معنی مشخصی نداره ولی به صورت هدف دار از کلمات کلیدی در اونا استفاده شده. نمونه هایی از محتوای خودکار از نظر گوگل به توضیح زیره:

  • متن ترجمه شده بوسیله برنامه یا مترجم گوگل که هیچ گونه بازبینی و بازنویسی روی اون انجام نشده.
  • محتوای جمع آوری شده از راه RSS سایتای دیگه یا یافته های جستجوی گوگل.
  • جمع آوری و ترکیب محتوا از چند سایت بدون بازنگری و بازنویسی بوسیله یه آدم.
  • محتوایی که به صورت خودکار و با جایگزینی کلمات هم معنی تولید شده و معنی اون واسه کاربر قابل درک نیس.

۲- ریدایرکتای مخفیانه Sneaky redirect

ریدایرکت کردن یه صفحه موجب میشه کاربر بدون اطلاع به نشانی دیگری برگشت داده شه. دلایل زیادی واسه ریدایرکت کردن یه صفحه هست که اتفاقا بسیار کاربردی و مثبت هستن و موجب جریمه سایت بوسیله گوگل نمی شن. مثلا صفحاتی که نشانی اونا تغییر کرده یا به کلی حذف شدن از طریق Redirect به نشانی جدید خود برگشت داده می شن.

ولی بعضی از راه ها واسه فریب گوگل طراحی شدن که موجب می شن محتوای نشون داده شده به کاربر با محتوایی که در دسترس گوگل قرار میگیره فرق داشته باشه.

در فوت وفن Sneaky Redirect وقتی که ربات گوگل وارد صفحه میشه به یه نشانی بهینه شده واسه کلمه هدف برگشت داده میشه ولی اگه همون صفحه بوسیله کاربر باز شه محتوای مورد نظر مدیر سایت نشون داده میشه.

در این شرایط گوگل صفحه اصلی که کاربران مشاهده میکنن رو ایندکس می کنه و به ریدایرکت انجام شده توجهی نمی کنه. گوگل به دو مورد مشخص واسه فوت وفن Sneaky redirect اشاره کرده :

  1. محتوای نشون داده شده به گوگل در صفحه هست ولی کاربر به نشانی دیگری ریدایرکت میشه.
  2. کاربرانی که با موبایل وارد می شن محتوایی متفاوت از نسخه دسکتاپ مشاهده میکنن یا به نشانی دیگری از یه سایت اسپمر منتقل می شن.

این روش به طور کامل واسه گوگل قابل شناسایی بوده و به سرعت سایت شما رو جریمه می کنه. افراد کمی هستن که از این روش واسه بهبود سئو استفاده میکنن و معمولا سایتایی که هک شده باشن با مشکلاتی مثل این مواجه می شن.

۳- لینک سازی غیر طبیعی Link schemes

هر بک لینک که با هدف بهتر شدن وضعیت سئو و افزایش جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل ایجاد شده باشه به عنوان نقض قوانین گوگل شناسایی میشه. این قانون هم واسه لینکایی که به سایت شما داده شدن و هم واسه لینکایی که به سایتای دیگه میدین صادقه.

در ادامه مواردی که گوگل به عنوان لینک سازی عجیب می شناسه رو بررسی میکنیم:

  • خرید بک لینک، یعنی پرداخت پول به ازای قرار دادن لینک شما در سایتای دیگه. (پیشنهاد میکنیم مقاله خرید بک لینک رو بخونین)
  • رد و بدل کردن لینک، یعنی شما به یه سایت لینک بدین و در مقابل اون سایت هم به شما لینک بده.
  • انتشار زیاد پست مهمون یا رپورتاژ آگهی در سایتای دیگه که همه با هدف گذاری روی کلمات مشخصی لینک سازی شدن.
  • به کار گیری نرم افزارهای خودکار واسه لینک سازی در سایتای دیگه.
  • قرار داد لینک در دایرکتوریای کم ارزش یا سایتای آگهی رایگان.
  • لینکای هدف گذاری شده روی کلمه مشخص که در فوتر یا سایدبار سایتای بسیاری قرار گرفتن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معمولا تبلیغات اینترنتی با لینک سازی همراه هستن. واسه اینکه تبلیغات شما از نظر گوگل خرید بک لینک حساب نشه می تونین یکی از دو روش زیر رو استفاده کنین.

  1. در لینکای تبلیغاتی از تگ nofollow استفاده کنین.
  2. لینک تبلیغات به آدرسی که واسه گوگل قابل ایندکس نیس برگشت داده شه و از اونجا به صفحه هدف منتقل شه.

۴- فوت وفن Cloaking

در این روش بدون اینکه کاربر به نشانی دیگری ریدایرکت شه محتوایی متفاوت با چیزی که ربات گوگل ایندکس کرده مشاهد میکنه. مثلا وقتی که ربات گوگل وارد صفحه میشه محتوای اون شامل متن و تصاویر مناسبه ولی با ورود کاربر به صفحه، محتوایی دیگه به اون نشون داده میشه.

فوت وفن cloaking در سئو کلاه سیاه

مخفی کردن بخشی از محتوا واسه کاربران (که واسه گوگل در دسترسه) هم به عنوان Cloaking شناخته میشه و میتونه موجب جریمه سایت شما شه.

این روش هم بوسیله هکرها مورد استفاده قرار میگیره. با این کار محتوای مورد نظر خود (همراه با لینک سازی) رو به گوگل نشون میدن در حالیکه مدیر سایت متوجه وجود این محتوا در سایت خود نمیشه.

۵- محتوا یا لینک مخفی در صفحه

بعضی از مدیران سایتا تلاش میکنن تا با افزایش محتوای صفحه جایگاه خود رو در گوگل بهتر کنن. ولی در بسیاری موارد این محتوا واسه کاربر مناسب نیس یا عبارات نامفهوم و تکراری در اون استفاده شده. در این شرایط با مخفی کردن محتوا از دید کاربر تلاش میکنن تجربه کاربری سایت رو حفظ کنن.

گوگل محتوای مخفی شده در سایت رو شناسایی میکنه

این روش خوب واسه گوگل قابل درکه چون به فایلای CSS صفحه دسترسی داشته و چگونگی نمایش اون به کاربران رو بازسازی میکنه. نمونه هایی از روشای مخفی کردن محتوا که واسه گوگل قابل درکه عبارتند از:

  • به کار گیری متن سفید روی بک گراند سفید
  • مخفی کردن متن زیر یه تصویر
  • به کار گیری CSS واسه قرار دادن محتوا خارج از صفحه نشون داده شده به کاربر
  • به کار گیری اندازه فونت ۰
  • مخفی کردن لینک تو یه کاراکتر کوچیک مانند نقطه یا کاما

۶- Doorway Pages یا صفحات مشابه

در فوت وفن Doorway شما چندین دامنه متفاوت واسه یک یا چند کلید واژه هدف خود می کنین و در آخر همه اونا به یه سایت برگشت داده می شن.

این فوت وفن حتی تو یه سایت هم ممکنه اجرا شه، به این صورت که شما واسه یه عبارت هدف چندین صفحه متفاوت می کنین که هرکدوم تغییر کمی در کلید واژه هدف خود داشته و در آخر همه کاربر رو به یه صفحه خاص برگشت میدن. بله درست حدس زدید برچسب گذاری!

فوت وفن doorway pages در سئو کلاه سیاه

برچسب گذاری یکی از روشای بسیار موثر واسه بهبود سئو سایته ولی استفاده نادرست از اون میتونه موجب جریمه سایت شما شه. به کار گیری برچسبای زیاد و عبارات نزدیک به هم صفحاتی با هدف گذاریای مشابه و محتوای برابر بوجود میاره که از نظر گوگل اسپم شناخته میشه. پیشنهاد میکنیم مقاله برچسب گذاری درست در سایت رو به دقت بخونین.

۷- محتوای دزدیده شده Scraped Content

بعضی از سایتا تلاش میکنن با جمع آوری محتوا از سایتای دیگه تعداد صفحات خود رو زیاد کرده و شانس خود رو واسه کسب جایگاه زیاد کنن. در این راه توجهی هم به رابطه موضوعی و کیفیت محتوای جمع آوری شده ندارن.

محتوای جمع آوری شده که هیچ ارزش افزوده کردی به اون اضافه نکرده باشین کمکی به بهتر شدن وضعیت سئو شما نمیکنه حتی اگه منبع جمع آوری محتوا معتبر و مهم باشه.

بهتره زمان خود رو صرف تولید محتوای باکیفیت کرده و تلاش کنین تا با دیگه سایتای موجود در مورد کاری خود متفاوت باشین. با این روش هم موتور جستجو و هم کاربر از محتوای سایت شما راضی هستن.

بعضی از روشای جمع آوری یا دزدی محتوا عبارتند از:

  • سایتایی که محتوای سایتای دیگه رو کپی کرده و بدون هیچ تغییری در سایت خود منتشر میکنن.
  • سایتایی که محتوا رو از سایت دیگری کپی کرده و با تغییرات کم مانند کلمات هم معنی و جایگزینی فعلا اون رو به صورت دستی یا خودکار بازنویسی میکنن.
  • سایتایی که با به کار گیری RSS سایتای دیگه محتوا رو جمع آوری کرده و بدون ایجاد ارزش افزوده منتشر میکنن.
  • سایتایی که ویدیو، تصویر یا هر رسانه دیگری رو از سایتای اصلی مانند آپارات و اینستاگرام جمع آوری کرده و بدون ایجاد ارزش افزوده کردن منتشر میکنن.
  • سایتایی که محتوای سایتای دیگه رو جمع آوری کرده و به صورت iframe در صفحه ای از سایت خود نمایش میدن.

شاید اولین سوالی که واسه شما پیش میاد اون هستش که به چه دلیل سایتای بزرگ فارسی که به جمع آوری محتوا میپرازن هنوز جایگاه مناسب و بازدیدکننده زیادی دارن؟ این سایتا یه نکته اساسی رو رعایت میکنن یعنی ارزش افزوده واسه محتوا. این کار از راه دسته بندی مناسب، برچسب گذاری درست، مسیرهای دسترسی به محتوا، نظرات کاربران و مطالب در رابطه دقیق انجام می شه.

۸- سیستمای همکاری در فروش Affiliate programs

سایتایی که در سیستم همکاری در فروش فعالیت می کنن معمولا از یه قالب مشخص در طراحی بهره میبرن و در بسیاری موارد محتوای اجناس یا خدمات رو مستقیما از سایت اصلی دریافت میکنن. با این کار تموم محتوای سایت کپی بوده و هیچ ارزش افزوده کردی واسه کاربر ایجاد نمی کنه. این سایتا شانسی واسه موفقیت در مورد سئو نداشته و فقط از راه فعالیت در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات میتونن به درآمدزایی برسن.

اگه هدف شما کسب درآمد از همکاری در فروش و جذب بازدیدکننده از راه سئو هستش باید یه سایت اختصاصی واسه خود راه اندازی کرده و محتوای تخصصی واسه معرفی اجناس یا خدمات تولید کنین. قبل از هرچیز از خود سوال کنین که به چه دلیل مشتریان باید سایت شما رو به سایت اصلی ترجیح داده و خرید خود رو از اون بکنن. اگه ساختار و محتوای شما به طور کامل مشابه سایت اصلی باشه همیشه یه قدم عقب تر از اون هستین.

۹- بمباران کلید واژه یا keyword stuffing

عبارت keyword stuffing به صفحات و سایتایی اشاره داره که تلاش میکنن با تکرار همیشگی یه عبارت یا چندین عبارت نزدیک به هم شانس خود رو واسه کسب جایگاه در اونا بالا ببرن. این فوت وفن شاید تا ۲ سال پیش می تونست مفید ثمر باشه ولی الان به یکی از روشای گوگل واسه شناسایی سایتای اسپم تبدیل شده.

سئو کلاه سیاه با keyword stuffing

نمونه هایی عادی از بمباران کلمه کلید به توضیح زیره:

  • لیستی از شماره های تماس یا اعداد خاص که با هدف سئو در صفحه هستن.
  • لیستی از نام محله ها، شهرها یا کشورها با هدف گذاری روی سئو محلی صفحه.
  • تکرار همیشگی یه کلمه در محتوای صفحه یا در بخشای پایینی صفحه با هدف افزایش درصد حضور عبارت در صفحه.

۱۰- رفتار مشکوک در صفحه Malicious behavior

خیلی از صفحات اینترنتی، مخصوصا اونایی که به هر روش هک شده باشن رفتارهایی آزاردهنده و بدون اجازه کاربر انجام میدن. بعضی از رفتارای مشکوک از نظر گوگل عبارتند از:

  • باز کردن پاپ یا تبلیغات بسیار بعد از کلیک کاربر روی بخشی از صفحه یا با ورود به صفحه.
  • انتقال خودکار کاربر به سایتا یا نرم افزارهای دیگه مانند تلگرام.
  • دانلود خودکار فایل روی سیستم کاربر بدون کسب اجازه.
  • نصب ویروس یا تروجان روی سیستم کاربر.
  • تغییر homepage مرورگر کاربر یا تغییر تنظیمات مرورگر.

+۱۱ – نمایش محتوای اسپم تولید شده بوسیله کاربران

همیشه قبلی مدیر سایت نقش مهمی در تولید محتوای اسپم یا لینک سازی عجیب داشت ولی در این بخش رفتار کاربران در صفحه مورد توجه قرار میگیره. محتوایی که بوسیله کاربران تولید شده و در صفحه نشون داده میشه میتونه بر وضعیت سئو اون اثر داشته باشه.

نظرات کاربران که با هدف سئو یا به صورت اسپم روی یه صفحه قرار می گیرن میتونن موجب جریمه اون صفحه بوسیله گوگل و کاهش رتبه اون شه. واسه جلوگیری از این مشکل باید نظرات سایت خود رو تنها پس از تایید مدیر روی سایت نمایش بدید و یا از وسایل آنتی اسپم مانند Captcha در بخش نظرات استفاده کنین.

معرفی سایتای اسپمر به گوگل

اگه شما سایتایی رو می شناسین که استانداردهای گوگل رو رعایت نکرده ان ولی بازم جایگاه مناسبی در یافته های دارن به این معنیه که الگوریتما قادر به شناسایی این رفتار نبوده ان. به همین منظور بخشی واسه معرفی سایتای اسپمر به گوگل در نظر گرفته شده که با مراجعه به صفحه Spam Report قابل دسترسیه.

با فرستادن درخواست شما این صفحه بوسیله یه آدم بررسی شده و اگر قوانین مقابله با اسپم گوگل رو نقض کرده باشه با جریمه مواجه می شه. البته جریمه دستی همیشه به معنی حذف کلی صفحه از ایندکس گوگل نیس و در بسیاری موارد همراه با کم شدن رتبه همراه س.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *