۱۱ نکته درباره تجربه آفرود با LX570، گران ترین لکسوس بازار ایران [تماشا کنید]

وقتی صحبت از آفرود می شه، ساختهایی جیپ و لندرور تو ذهن تداعی می شن؛ البته خودروهای شاسی بلند تویوتا هم دست کمی از این دو نداشته و جزو انتخابای اصلی آفرودبازان حرفه ای هستن.

مرسدس بنز G کلاس هم جایگاه خاصی در بین لوکس سواران آفرود باز داره، اما معمولا کمتر کسی به فکر تجربه آفرود خشن با خودروهای لوکس لکسوس می افتاد.

خودروهای انگلیسی همیشه در جلب اعتماد مشتریان با مشکل روبرو شده و از گذشته به خاطر جمع نبودن متهم بودن؛ البته در سالای گذشته انگلیسیا با دقیق شدن و فوکوس کردن روی کیفیت ساخت این موضوع رو بسیار کمرنگ تر از قبل کردن.

در طرف مقابل اتومبیلای ژاپنیا از اعتماد بالایی در بین خریداران بهره مند بوده و از این واسه به طور کامل خوشنام هستن. پس شاسی بلندهای ژاپنی می تونن یه آلترناتیو مناسب واسه شاسی بلندهای انگلیسی و آمریکایی باشن.

لکسوس LX570 یکی از شاسی بلندهای فول اندازه ژاپنیه که در واقع میشه اونو نسخه لوکس تر شده لندکروزر دونست، چون این دو پلت فرم مشترکی داشته و در زیر بدنه بسیار مشابه هم هستن.

پس با در نظر گرفتن این موارد باید روی قابلیتای آفرود شاسی بلند لوکس لکسوس حساب خاصی باز کرد.

تازگیا یکی از نویسندگان سایت مطرح Autoguide در دوره آفرود برگزار شده به وسیله لکسوس و یه موسسه دیگه شرکت کرده و تجاربی رو که درباره شرکت و خودروی LX570 2016 بدست آورده به شکل ۱۰ نکته منتشر کرده. نگفته نمونه این شاسی بلند ژاپنی قبل از فیس لیفت الان طعم حضور در ایران رو هم چشیده س.

۱٫لکسوس اطلاعات خوبی درباره ساخت خودروهای آفرود داره

شرکت مادر لکسوس یعنی تویوتا، حرفای زیادی واسه گفتن در مورد آفرود داره. همین امر باعث شده که لکسوس با به کار گیری تواناییا و تجارب تویوتا، آفرودسواری رو در قالبی لوکس تر ارائه کنه.

تویوتا شاهکارهایی مثل FJ، لندکروزر، فور رانر و تاکوما رو در کارنامه داره و یه پای ثابت مسابقات معروف رالی بوده؛ با اینحال لکسوس احتیاجی نداره در تبلیغات خود به توانایی بالا رفتن از کوه و مواردی مثل این اشاره کنه، چون که خودروهای لوکس این شرکت در آخر در مسیرهای برفی و یا جاده های خاکی تردد می کنن. اما باز موضوع اصلی این نیس.

موضوع اصلی اعتماد به نفسه. لکسوس می خواد رانندگان اعتماد به نفس لازم واسه عبور از همه مسیرها رو داشته باشن. شاید باحال باشه بدونین که محبوب ترین بازار واسه LX570 2016 منطقه خاورمیانه س، جایی که عبور از تپه های شنی و مسیرهای آفرود اون شاسی بلند لکسوس رو به زحمت نمیندازه.

۲٫سیستم Crawl Control (کنترل خزش) در برابر Engine Braking (ترمز موتوری)

نسخه ۲۰۱۶ لکسوس LX570 با توانایی Crawl Control ارائه شده که میشه اونو برابر کروز کنترل در مسیرهای آفرود دونست. با به کار گیری این توانایی میشه با سرعت ثابتی از سرازیریا یا سربالاییای تند عبور کرد، بدون اینکه راننده مجبور باشه همیشه از ترم یا گاز استفاده کنه.

این سیستم با به کار گیری سنسورها و ترمز ABS خودرو رو در سرعتی ثابت و پایدار نگه می داره؛ اگه واسه اولین بار از این سیستم استفاده کنین، صداهای تولید شده به وسیله سیستم ABS که در تلاش واسه حفظ کنترل خودروه، کمی غیرعادی به نظر می رسه. این سیستم قابل تنظیم بوده و شما می تونین شدت کنترل رو براساس راه پیش رو مشخص کنین.

روش دیگه واسه کنترل سرعت خودرو در سرازیریای تند، به کار گیری حالت ۴-low و کنترل LX570 به شکل دستی و قرار دادن خودرو در دنده یکه.

در این روش نیروی زیاد موتور به عنوان ترمز عمل کرده و پایین رفتن از تپه ها و سرازیریای تند با سهولت بیشتری انجام می شه. مزیت این روش کنترل بیشتر راننده روی خودرو و نبود تولید صداهای گوش خراش به وسیله سیستم ترمز ABSه.

با به کار گیری جعبه دنده کمکی دو سرعته، قفل دیفرانسیل مرکزی، افزایش ارتفاع خودرو تا ۳ اینچ (۷٫۶ سانتی متر)، حالتای جور واجور واسه رانندگی، سیستم کمکی دور زدن، زوایای ورود خروج و بریک اوور مناسب و کنترل چسبندگی فعال هر چهار چرخ، LX570 یه اتومبیل بسیار توانا در مسیرهای آفروده.

۳٫دوربین ۳۶۰ درجه با کاربردی عجیب

یه دوربین ۳۶۰ درجه نعمتی بزرگ هنگام عبور از مسیرهای آفروده. درسته که شما می تونین با بیرون آوردن سر خود از پنجره، دور و بر رو بررسی کنین اما وجود دوربین در سپر جلو مشکلات پیش رو رو راحت تر و بهتر به شما نشون میده.

هم اینکه هر چند لکسوس به دوربینای دید جانبی هم مجهز شده، اما تنظیم آینها واسه مشاهده کناره خودرو چیزی لازمه. چون هنگام عبور از مسیرهای آفرود احتیاجی به مشاهده نقاط کور و پشت سر راننده احساس نمی شه، بلکه باید مراقب چیزایی بود که ممکنه به بدنه خودرو آسیب بزنن.

۴٫بعضی مواقع عبور از روی یه مانع بهتر از عبور از کنار آنست

اگه یه مانع بزرگ مثل تخته سنگ در راه پیش رو دیدید، اونو آزمایش کنین. بعضی مواقع عبور از کنار مشکلات باعث آسیب به دیواره لاستیکا یا کنار خودرو می شن. در این صورت اگه ارتفاع خودرو اجازه داد با احتیاط از روی اون مانع رد شید.

۵٫فرمون رو از درست بگیرین

هنگام رانندگی در مسیرهای آفرود همیشه فرمون رو از بیرون بگیرین. دلیل این آنست که مشکلات موجود بعضی وقتا باعث چرخش یهویی فرمون شده و ممکنه به دست یا بازو آسیب بزنن.

۶٫پیچای تند؟ مشکلی نیس!

لکسوس LX570 با قابلیتی به نام turn assist (سیستم کمکی دور زدن) ارائه شده که عبور از پیچای تنگ و تند رو راحت تر می کنه. با فعال شدن این گزینه، ترمز چرخ عقبی که در داخل پیچ قرار داره وارد عمل شده و با ثابت نگه داشتن این نقطه از خودرو باعث چرخش بهتر اون در پیچای تند می شه.تقریبا مثل روش دور زدن تانک!

دیدن اینکه شعاع گردش خودروی بزرگی مثل LX570 با به کار گیری این توانایی چقدر زیادی کم میشه واقعا باورنکردنیه.

۷٫نرم، پایدار و آروم

برخلاف ریس، آفرود یه مسابقه سرعت نیس؛ بلکه رسیدن به مقصد بدون گیر افتادن یا برخورد با مشکلات به معنی موفقیته. واسه این منظور رانندگی نرم، پایدار و آروم می تونه بسیار کمک کننده باشه. حرکات یهویی و فشردن یه باره پدال گاز باعث افزایش احتمال کنده شدن زمین به وسیله چرخا شده و ادامه حرکت رو با مشکل مواجه می کنه.

اگه سرعت حرکت خودرو بالا و پایین زیادی داشته باشه، ممکنه چسبندگی چرخا از دست رفته و خودرو زمین گیر شه. هنگام عبور از روی کانالا هم به شکل خیلی آهسته و با زاویه وارد اون شید تا هر لحظه دست کم سه چرخ در تماس با زمین باشن.

۸٫گشتاور زیاد واقعا خوبه

لکسوس LX570 به یه موتور هشت سیلندر ۵٫۷ لیتری مجهز شده. این موتور توانایی تولید ۳۸۳ اسب بخار قدرت و مهم تر از اون ۴۰۳ پاوند فیت (۵۴۵ نیوتن متر) گشتاور رو داره. وظیفه انتقال نیروی همیشگی به هر چهار چرخ رو دوش یه گیربکس ۸ دنده خودکار گذاشته شده.

2017-Lexus-Adventure-09

گشتاور  بالا و سیستم انتقال قدرت دائمی به هر چهار چرخ در مسیرهای جور واجور همیشه به درد بخور بوده و کارکرد بسیار خوبی داره. به لطف این گشتاور زیاد، LX570 امکان کشش بیشتر از ۳ تن بار رو داراس؛ هم اینکه اگه تموم ظرفیت سرنشینان این شاسی بلند لوکس پر باشه، هیچ کمبودی از دید توان احساس نمیشه.

۹٫لکسوس کمک زیادی به بچه ها و محیط زیست می کنه

شرکت لکسوس خیلی بیشتر از ساخت خودروهای هیبریدی به محیط زیست کمک می کنه. این خودروساز ژاپنی ۱۰ سال پیش وارد همکاری با شرکت علم بنیان Scholastic شد و از اون تاریخ هر ساله با طرح رقابت "Lexus Eco Challenge" دانش آموزان پایه ششم تا دوازدهم رو به فراخوانی واسه شناسایی مشکلات زیست محیطی محلی و ارائه راهکارهای مناسب و عملی دعوت می کنه.

تیمای برنده شده، کمک هزینه های تحصیلی دریافت کرده و یافته های کلیدی اونا به مراجع بزرگ از جمله کاخ سفید منتقل می شه. در طول ۱۰ سال گذشته، لکسوس حدود ۵ میلیون دلار به عنوان جایزه و کمک هزینه تحصیلی به این کودکان پرداخت کرده.

۱۰٫لکسوس روی قدرت خرید زنان حساب می کنه

صنعت خودرو صنعتیه که به وسیله مردان محاصره شده، اما شرکت لکسوس به چه دلیل دوره آفرود مخصوص بانوان برگزار می کنه؟ جواب در اینه که تحقیقات گذشته نشون داده زنان قدرت خرید بالایی دارن.

بیشتر بانوان شرکت کننده در دوره مورد نظر مادران، نویسندگان سبک زندگی و ژورنالیستای صنعت خودرو بودن که مخاطبین و طرفداران خانوم زیادی دارن، مخاطبینی که نقشی اساسی در مدیریت هزینه های خونواده و تصمیمات بزرگ دارن.

۱۱- لکسوس LX570 در ایران

به دلیل قانون منع واردات خودروهای لوکس، لکسوس LX570 تنها تا مدل ۲۰۱۳ به بازار کشورمون وارد شده و حالا به دنبال نبود واردات، کالایی ناب و گرون قیمت هستش، معدود مدلای تقریبا صفر کیلومتر این خودرو پس از گذشت نزدیک به ۳ سال با قیمتی در حدود ۱ الی ۱٫۲ میلیارد تومن معامله می شن.

پس LX570 در ایران نه فقط نقش یه آفرودر جون سخت رو ندارن بلکه بیشتر به عنوان یه خودرو بزرگ، لوکس و بسیار گرون واسه رفت و اومد بالاترین دهکای اقتصادی استفاده میشن و معدود آدمایی که تمایل به رانندگی آفرود با اینجور خودروهایی دارن، چه بخوایم نه نخوایم به سراغ تویوتا لندکروزر می رن که به مراتب ارزون قیمت تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *