۱۳ تکنیک ساده برای جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری

چیجوری کاربران سرگردان در گوگل رو به مشتری تبدیل کنیم؟

افزایش اندازه تبدیل کاربر به مشتری و بازدیدکننده؛ واسه همه کار و کاسبی های اینترنتی جذابه، واسه اینکار روشای زیادی هست. براساس پیشنهاد هرم هدف (The Goal Pyramid) که اولین بار بوسیله Matthew Michalewicz معرفی شده، خرد کردن اهداف بزرگ (مثل افزایش ترافیک، افزایش اندازه تبدیل به مشتری، افزایش لیدها، افزایش فروش و …) به اهداف کوچکتر که رسیدن به اونا آسون تره، در آخرً منتهی به رسیدن به هدف اصلی می شه.

اینجور هدفی شاید خسته کننده به نظر برسه ولی در زبون فارسی ضرب المثل زیبایی داریم که میگه “قطره قطره جمع شه وانگهی دریا شه”.

بهبود اندازه تبدیل به مشتری در سایت

در خیلی از سایتای اینترنتی، هدف تنها کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل و بهتر شدن وضعیت سئو هستش ولی این تنها شروع کار بازاریابی محتواست. حتی اگه رتبه اول نتایج جستجوی گوگل باشیم میشه با کمی تغییرات ساده در عنوان و توضیحات صفحات کاربران بیشتری رو به سایت خود جذب کنیم.

بعد از جذب کاربر وظیفه دیگری داریم که یعنی تبدیل کاربر به مشتری. اگه مشتری شدن رو به خود کاربران واگذار کنین شاید اندازه تبدیل پایینی دارید. در این مقاله تلاش میکنیم اول اندازه ورود کاربران به سایت رو زیاد کرده

تاثیر انتخاب عنوان مناسب بر افزایش اندازه کلیک

اولین چیزی که کاربران در سایت یا نتایج جستجوی گوگل می بینن، عنوان نوشته، محصول یا صفحه س؛ پس عنوانی که واسه متن انتخاب می کنین، در تشکیل تصور اولیه کاربران بیشترین تاثیر رو داره. علاوه بر این، عنوان نقش مهمی در تشویق کاربران به کلیک روی لینک و درگیر کردن اونا با صفحه داره. به دلیل اهمیت زیادی که عنوان نوشته داره، این مقاله رو با معرفی روشی واسه باحال تر کردن عنوان نوشته شروع می کنیم.

قبل از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد میکنیم با معنی CTR و تکنیکای افزایش CTR آشنا شید.

۱٫ دقیقا به موضوع مقاله اشاره کنین

طبق آمارها، عناوینی که مستقیماً خواننده رو مخاطب قرار میدن، به طور روشن مزیتی رو میگن یا آشکارا به مخاطب می گن که چی در انتظار اونه، کارکرد بهتری دارن. مثلاً عنوان مقاله زیر، به طور روشن کاربر رو مخاطب قرار داده:

اشاره دقیق به موضوع مقاله در عنوان

۲٫ از صفات و افعال مثبت در عنوان استفاده کنین

یکی از بدترین کارا هنگام انتخاب عنوان واسه نوشته، به کار گیری افعال و صفت هاییه که حس منفی به کاربر منتقل میکنن. روش بهتر اینه که کمی بیشتر زمان صرف کرده و به کمک صفتا و افعال مناسب تر، به عنوان بهتری برسین. مثلاً عنوان “۱۰ روش واسه بهتر شدن در رانندگی” جذابیت چندانی نداره، نگارنده می تونست عنوان بهتری رو مثلاً “چیجوری در ۱۰ قدم در رانندگی حرفه ای شیم؟” واسه مقاله انتخاب کنه.

یا مثلا ممکنه واسه عنوان یه مقاله بنویسین “چیجوری بر ترس خود هنگام رانندگی پیروز شیم؟” که بهتره نوشته شه “۱۰ فوت وفن ساده واسه افزایش اعتماد به نفس در رانندگی”.

۳٫ از افعال جور واجور استفاده کنین

در ادبیات فارسی بیشتر جمله ها رو میتونه میشه با افعال عمومی مثل بودن یا باشین و یا حتیه تموم شد در حالی که تقریبا واسه هر حالت و حرکت یه فعل جدا از هم در دسترس ما هست. بهتره هنگام انتخاب عنوان صفحه از افعالی استفاده کنیم که کاربر رو تشویق به انجام کاری میکنه.

افعالی مانند کشف کنین، یاد بگیرین، رشد بدید، بپرید، امتحان کنین و … موجب ایجاد هیجان در کاربر و افزایش اندازه کلیک میشه.

۴٫ خواننده رو مخاطب بذارین

در هر کجای عنوان و متن که امکانش هست، خواننده رو مستقیماً با کلماتی مثل “شما” یا “واسه شما” مخاطب بذارین. با همین کار ساده کاربر رو بیشتر از قبل با موضوعی که با اون در ارتباطه درگیر می کنین. حتی می تونین بدون به کار گیری ضمیرهای اشاره افعال خود رو به شکلی بنویسین که مستقیما کاربر رو مخاطب بذاره.

در عنوان مقالات کاربر رو مخاطب بذارین

۵٫ به کار گیری عدد در عنوان مقاله

به کار گیری عدد در عنوان مقاله یکی از عادی ترین ترفندها واسه جلب توجه کاربره؛ تحقیقات آماری نشون داده که اضافه کردن عدد به عنوان نوشته اندازه کلیک رو زیاد می کنه. دلیل روشنه چون کاربران عدد رو به متن بهتر می دونن! مثلاً به جای اینکه بنویسیم “چیجوری سرعت سایت رو افزایش بدیم؟”، می تونیم بگیم: “۱۵ فوت وفن ساده واسه افزایش سرعت سایت.”

عنوان به کار رفته در همین مقاله یکی از نمونه های به کار گیری عدد واسه جلب توجه کاربرانه.

۶٫ از کاربر سوال کنین

با این کار حس کنجکاوی مخاطب رو تحریک کرده و اون رو تشویق می کنین تا خیلی سریعً به جواب برسه. اگه سوال شما دقیقا به یه سوالی که کاربر همیشه از خود میپرسد اشاره داشته باشه اندازه کلیک شما به شکل چشم گیری افزایش پیدا می کنه چون میفهمه که شما دقیقا نیاز اون رو شناسایی کرده و به اون جواب دادین.

بهتره عنوان مقاله شما سوالی باشه

۷٫ به کار گیری کلماتی که کاربران بهتر می دونن

بعضی از عبارات نقش کلیدی در جلب توجه کاربران هنگام جستجو دارن. مثلا عنوانایی که شامل عباراتی مانند سریع، چیجوری، به چه دلیل، روش، فوت وفن، رایگان و مواردی مثل این باشن شانس بیشتری واسه انتخاب بوسیله کاربر رو دارن.

سایت BuzzSumo تو یه تحقیق کامل، ۱۰۰ میلیون مطلب در سایت فیسبوک رو بررسی کرده و جذاب ترین عناوین رو از بین اونا استخراج کرده. یافته های این تحقیق در تصویر زیر میشه دید. نکته خیلی مهم اینه که رتبه اول و دوم در نمودار، با عدد شروع می شن.

عنواین جذاب واسه کاربر با چه عبارتی شروع می شن

تکنیکای افزایش اندازه تبدیل کاربر به مشتری

تا اینجا در مورد روشای بهتر کردن عناوین صحبت کردیم. عنوان خوب، دلیل افزایش اندازه کلیک و ترافیک سایت می شه؛ اما واسه محتوای صفحه باید چیکار کرد؟ هدف ما فقط ورود کاربر به سایت یا صفحه مشخصی از اون نیس. در قدم بعدی باید تلاش کنیم تا درصد بیشتری از این بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شن.

در ادامه تکنیکایی واسه افزایش اندازه تبدیل به مشتری شما معرفی می شن که می تونین با به کار گیری اونا در محتوای صفحات سایت خود، شانس تبدیل یه بازدیدکننده به مشتری رو زیاد کنین.

۱٫ عنوانی انتخاب کنین که نشون دهنده محتواست

انتخاب عنوان جذاب میتونه شانس کلیک کاربر روی لینکاتون رو زیاد کنه ولی اگه این عنوان در اختلاف با محتوای موجود در صفحه باشه موجب دلسردی و خروج سریع کاربر از اون می شه. مثلاً اگه مقاله در مورد معرفی بوت استرپ و امکانات اون هستش، در عنوان مقاله عبارت “آموزش صفر تا صد بوت استرپ” رو ننویسین! چون با این کار کاربران رو گمراه کردین.

۲٫ ارزشمندترین بخش محتوا رو، اول اون بنویسین

اگه هدف پایانی شما تبدیل خواننده به مشتریه، باید کاری کنین تا اون در صفحه بمونه. واسه رسیدن به این مهم، باید مقاله رو شدیدا جذاب و درگیرکننده شروع کنین و در چند سطر (در حد میانگین بازه وقتی توجه کاربران به شما؛ که اتفاقاً بسیار هم کوتاهه) مطلب بنویسین. واسه این کار، چکیده مقاله یا نکته اصلی و بسیار دلباخته کننده رو اول نوشته و مقاله رو به شکل عادی ادامه بدید.

مثلا زمانیکه در مقاله شما ویدیو هست بهتره که ویدیو رو در بخشای بالایی صفحه بذارین. این موضوع به گوگل نشون می ده که شما به تجربه کاربری توجه میکنه و به کاربر کمک میکنه که قبل از مطالعه متون خسته کننده ویدیو رو مشاهده کنه. این روش در مقاله سئو ویدیو به صورت کامل معرفی شده.

۳٫ تشویق کاربر به موندن در صفحه

در ادامه فوت وفن قبلی، واسه اینکه مخاطب رو تشویق به موندن در صفحه کنیم، به کار گیری فوت وفن Bucket Brigade (برابر فارسی اون دست به دست کردن سطل آبه)، پیشنهاد می شه. به عبارت ساده، باید از عبارات و کلماتی استفاده کنین که کاربر رو واسه خوندن ادامه مطلب هیجان زده می کنن. چند نمونه از این عبارات رو ببینین:

  • مثلا، مثلاً، مثلا و …
  • نتیجه این می شه که …
  • این تازه شروع ماجراست …
  • شایدً بارها این سؤال براتون پیش اومده که …
  • موفق ترین افراد در سئو، دارای ۲ ویژگی شخصیتی اصلی زیر هستن …
  • تنها رمز تولید محتوایی که کاربران واقعاً به دنبال خوندن اون باشن اینه که …
  • جالبه بدونین …

پاراگراف رو با سوال تموم کنین و در پاراگراف بعدی به اون جواب بدید. یا همونطور که گفتیم واسه توصیف مطلب باحال، عبارت رو با دو نقطه تموم کنین و در ادامه توضیحات اون رو بیارین. وقتی که توجه کاربر رو به خود جلب کردین، نباید اجازه بدید حواس اون پرت شه. به کار گیری عبارات بالا، از بهترین روش های حفظ توجه کاربر به صفحه هستن. پیشنهاد میکنم مقاله تاثیر رفتار کاربران بر سئو رو بخونین.

۴٫ به کار گیری Call to Action

call to action یا دکمه فراخوانی، همونطور که از اسمش پیداست، باید مخاطب رو به انجام کاری دعوت کنه. به کمک عبارات دستوری، کاربران رو به انجام کار مجبور کرده و مزیتی که واسه این کار دشت می کنن رو به اونا یادآوری کنین. چند مثال از عادی ترین عبارت ها:

  • واسه دریافت نسخه آزمایشی همین حالا ثبت نام کنین.
  • راهنمای کامل رو امروز دانلود کنین.
  • دریافت هدیه رایگان همین حالا.

در CTA از کلمات خنثی استفاده نکنین. با این کار تاثیر و ارزش اون رو از بین میبرین. عبارت زیر نمونه هایی از کلمات خنثی هستن.

  • ارسال
  • ورود
  • ادامه
  • اینجا کلیک کنین

کلمات بالا ماهیتی دستوری ندارن و هیچ انگیزه ای به کاربر نمی دن؛ از همه مهم تر، تکراری و خسته کننده ان.

۵٫ از افعال نامعلوم استفاده نکنین

بعضی وقتا به کار گیری افعال نامعلوم خوبه، ولی در بیشتر مواقع به کار گیری اونا منتهی به مبهم شدن جملات و سخت شدن درک اون بوسیله کاربر می شه. در افعال نامعلوم، نقش فاعل ندیده گرفته می شه. به مثالای زیر توجه کنین:

  • احمد نامه رو پست کرد.
  • نامه پست شد.

در جمله اول فاعل هست (جمله مشخصه)، ولی در جمله دوم فاعل حذف شده و مفعول اهمیت پیدا کرده (جمله نامعلوم شده.) در جملات طولانی کاربر واسه شناسایی فاعل جملات نامعلوم دچار پریشونی و گیجی میشه و مجبوره یه جمله رو چندین بار بخونه. این کار موجب میشه که احساس کنه متن شما ادبیات مناسبی نداره و در نتیجه از ادامه مطالعه اون بیخیال شه.

۶٫ گفتگوی آنلاین با کاربران

با اضافه کردن توانایی چت زنده به سایت خود کاری می کنین تا خوانندگان به محض برخورد به مشکل یا سؤال، خیلی سریعً با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرن. در این مرحله می تونین با به کار گیری مهارتای سخنوری و بازاریابی، مخاطب رو به مشتری تبدیل کنین. جواب دهی سریع و در دسترس بودن شما موجب ایجاد حس اعتماد در مخاطب میشه.

یادگیری و همت، کلید موفقیت

رعایت استانداردها و یادگیری سئو به تنهایی نمی تونه موجب موفقیت شما باشه، واسه نتیجه گیری بهتر باید تکنیکای بازاریابی و رفتار با مشتری رو در کنار اون به کار بگیرین.

موفقیت در بازاریابی محتوا بدون افتادن در گودالا و چاله ها عملی نیس؛ واسه یادگیری در این راه باید آستینا رو بالا زده و دستان خود رو آلوده کنین! در آخرً با هر اشتباه، یه قدم به تولید محتوای بهتر نزدیک میشین. به کار گیری این تکنیکا نیازمند تجربه و تحلیله. شما باید هر کدوم از اونا رو در بخشایی از سایت خود تست کرده و از یافته ها به دست اومده واسه بهبود بقیه بخشا بهره بگیرین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *