۵ اشتباه سئو که وب مسترها به سادگی رقم می زنند

محتوای مطالب شما عالی هستن اما در رتبه بندیا عواقب خوبی ندارن؟ این می تونه به خاطر اشتباهات ساده و رایجی باشه که شما در روند سئو مرتکب میشین. در این مقاله به ۵ اشتباه به ظاهر ساده که وب مسترها اونو انجام میدن می پردازیم.

بازاریابی محتوا طی بیست سال گذشته تکامل زیادی داشته. هم اینکه با در نظر گرفتن تغییرات همیشگی الگوریتمای گوگل و سیل بزرگ اطلاعات اشتباهی که در بخش بازاریابی اینترنتی هست، به طور کامل مشخصه که خیلی از ما دچار اشتباهات اولیه در پروسهای سئو و روشای هدف دار بازاریابی محتوا شیم.
بازاریابی محتوا
با هر بار بروزرسانی الگوریتمای جدید و تغییراتی که در موتورهای جستجو ایجاد می شه، وسواس ما هم واسه همگام شدن با SEO بیشتر می شه و ما مجبور میشیم واسه اینکه به مشکل نخوریم، تمرکز خود رو به تغییرات جدید معطوف کنیم.

بیشتر وب مسترها مهمترین اصول سئو رو خوب می دونن اما به چه دلیل نمی تونن از این اطلاعات و وسیله به درستی استفاده کنن؟ در ادامه به ۵ اشتباهی که وب مسترها خیلی راحت در این مورد مرتکب می شن می پردازیم.

۱٫ ساختار بهینه سازی نشده کلید واژه

با وجود افزایش جستجوی معنایی کاربران و هم اینکه افزایش تکنولوژی یادگیری ماشینی، بازم تحقیق و تحقیق در مورد کلید واژه باید بر دیگر موارد مقدم باشه. تموم محتوای مطالب شما باید به وسیله موضوعات و کلمات کلیدی به صورت شماتیک به اهداف کلی کار و کاسبی شما در رابطه باشن.

اگه محتوای ما موضوعات اصلی ما رو پوشش دهد اما کلمات کلیدی در اونا وجود نداشته باشن، چیجوری می تونیم بفهمیم که کاربران دقیقاً به دنبال چی هستن؟ بدون تحقیق و تحقیق در مورد کلید واژه، چیجوری می تونین به صورت واقعی مخاطبان خود رو پیدا کرده و فهمیده باشین محتوای خود رو واسه چه کسائی می نویسید؟

واسه بلاگایی که روی وب سایتا درست می شن، تمرکز اصلی باید روی عبارات و کلمات کلیدی بلند باشه. به کار گیری کلماتی مثل چیجوری، کجا، به چه دلیل و … در عبارات سؤالی مثالای رایجی مثل این هستن.

به کار گیری عباراتی که بیشتر مورد توجه اکثریت قشر کاربران قرار میگیره مثل کلماتی مثل “آموزش” ، “چگونگی به کار گیری” و موارد مشابه از دیگر ایده های انتخاب کلمات کلیدی هستن که خیلی از وب مسترها به اونا توجه کافی ندارن.

ایده

وب مسترها هم اینکه در بیشتر موارد در بهینه سازی هدرها، متاتگا و محتواهای هدف دار شده با عبارات یا کلمات کلیدی هم اشتباه می کنن. یادتون باشه که کلمات کلیدی خاص معمولاً در توضیحات متا در لیست یافته های جستجوی موتورهای جستجو به صورت قطور (Bold) به نمایش در میان. همین موضوع می تونه افزایش اندازه کلیک مطالب سایت شما رو به دنبال داشته باشه.

تحقیق و تحقیق در مورد کلمات کلیدی به بهینه سازی ساختار هدر سایت شما (که شامل عنوان، توضیحات متا و … می شه) ختم نمی شه. خیلی از بلاگرها در استفاده درست از سئوی معنایی ضعیف هستن. سئوی معنایی یا Semantic SEO به بلاگرها این امکان رو میده تا محتوای خواندنی بیشتری بسازن و در نتیجه اثر بیشتری از عبارات کلیدی بگیرن و یا به درخواستا و سؤالات بیشتری از کاربران جواب بدن و در کل مطلب خود رو به یه مطلب خاص تبدیل کنن.

اما در طرف دیگه، اگه مطلبی بیشتر از اندازه مورد بهینه سازی قرار بگیره ممکنه از خط قرمز خطر عبور کرده و شرایط نامساعدی رو بسازه. ایجاد تراکم زیاد از کلید واژه، می تونه مطلب شما رو از یه مطلب کامل و به درد بخور به یه مطلب اسپم تبدیل کنه! استفاده زیاد از کلید واژه هم اینکه می تونه خوانایی متن محتوای شما رو کاهش داده و در نتیجه منتهی به کاهش علاقه کاربران شه.

واسه اینکه از پیچیدگیا فاصله بگیرین و مرز بین استفاده درست و غلط رو بهتر درک کنین، پیشنهاد می شه که از بهترین الگوهای سئو به صورت کامل بهره مند شید. مثلا اگه قصد بهینه سازی سئوی سایت خود رو دارین، باید همه المانا از جمله متا تگا و URL ها رو مورد بررسی بذارین. کلمات کلیدی به جز فرستادن سیگنال واسه موتورهای جستجو، کارکرد مهمی واسه مهندسی داخلی سایت شما حساب می شن.

۲٫ لینکای داخلی مخالف

لینک دهی داخلی شایدً یکی از مهمترین جنبه های ندیده گرفته شده در بهینه سازی یا سئو هستش و جالبه که معمولاً این مورد در وب سایتایی که مضمون سئو دارن بیشتر ندیده گرفته می شه. لینک سازی داخلی عملکردها و مزیتای بسیاری واسه سئو داره که در ادامه به بعضی از اونا می پردازیم :

  • راه هدایت و ورود کاربران به صفحات دیگه سایت شما رو صاف می کنه.
  • موقعیت بررسی و بررسی رباتای گوگل رو به صفحات داخلی سایت جفت و جور کرده و باعث افزایش اندازه بررسی رباتا می شه.
  • سایت شما رو بهینه کرده و مهمترین صفحات سایت شما رو به موتور جستجوی گوگل معرفی می کنه.
  • از راه سایت شما، کیفیت و قدرت لینکا رو معرفی می کنه (Link Juice).
  • از راه کلمات کلیدی استفاده شده در لینکا، صفحات لینک شده به همدیگه رو ایندکس (Index) می کنه.

در حالی که بک لینکا روشی فوق العاده واسه بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو به حساب میان، می تونن کارکرد عجیب خود رو با لینک دهی داخلی هم بیشتر کنن.

بک لینک

به صورت ایده آل، باید در هر مطلب بلاگ خود سه الی پنج لینک داخلی در هر مطلب قراردهید، می تونین با به کار گیری یه منوی آبشاری در صفحه اصلی سایت خود دسترسی به محتوای مهم سایت رو صاف تر کنین.

خیلی از وب سایتا از منوهای کشوئی یا ثابت واسه نمایش مطالب مهم خود در صفحه اصلی استفاده می کنن. با این کار کیفیت این مطالب رو در کل سایت به اشتراک می ذارن و در نتیجه کیفیت کلی مطالب سایت به رتبه بهتری دست پیدا می کنن. به هر حال میشه که صفحه اصلی یا صفحه خونگی می تونه انگار سکوی پرتاب هر بلاگر یا وب مستری باشه.

اهمیت یه سایت مپ (نقشه سایت) رو حتما در نظر داشته باشین. سایت مپ باعث می شه از اینکه همه صفحات سایت شما به درستی بررسی و ایندکس شدن و هم اینکه آدرسای سایت (URL) خوب ایجاد و بهینه سازی شدن مطمئن شین.
در آخر، تموم متنای لینک دار شده رو بهینه سازی کنین تا دسته بندی و تأثیرگذاری اونا واسه صفحات لینک شده مؤثر واقع شه. از کلمات کلیدی جورواجور واسه هر لینک استفاده کنین تا در این صورت صفحه مورد نظر شما در تعداد بیشتری از درخواستای جستجو قرار بگیره.

۳٫ انتشار صفحات ضعیف و کم کیفیت

ما قبل از این در مبحث بازاریابی دیجیتال بارها گفتیم که شما باید تلاش کنین قبل از هر چیز محتوای خود رو واسه کاربران و خوانندگان وب سایتتون بهینه کنین نه واسه موتورهای جستجو. محتوای خود رو سبک و ساده بنویسین و تلاش نکنین با اصطلاحات سنگین و پیچیده مبادرت به خود نمایی کنین.

دیجیتال

در بیشتر موارد، مطالب موجود در سایتا فقط واسه انتشار پیدا کردن نوشته نمی شن، بلکه واسه ایجاد آگاهی و جواب به یه نیاز نوشته می شن. پیشنهاد می شه که از راهنماییای عملی در مطالب استفاده کنین تا ارزش مطلب بیشتر شه.

بازاریابی محتوا به عنوان یه تاکتیک بازاریابی به برندینگ شما کمک می کنه. یه مطلب با ثبات، چهره برند شما رو پایه گذاری می کنه و صدای شما رو به عنوان نویسنده مطلب به گوش کاربران میرسونه هم اینکه این موضوع شما رو به یه فرد قوی و با نفوذ در مورد کاریتون تبدیل می کنه.

یه نگاه کلی به سایت یا وبلاگ خود بندازین. یه خواننده (کاربر) در اولین برخورد با سایت شما چه تجربه ای دشت می کنه؟ این مورد رو هم یادتون باشه که میانگین وقتی که کاربران واسه جلب توجه نیاز دارن ۸ ثانیه س. ساختار هدر و متا تگای خود رو به خاطر آسون کردن بخشیدن به خوانایی مطالب بهینه سازی کنین.

از هدلاینای جذاب واسه جلب توجه مخاطب استفاده کنین و این جلب توجه رو با پاراگراف اول یا به اصطلاح با پاراگراف معرفی قوی بیشتر کنین. همیشه از عبارات شفاف و روشن که خوندن اونا واسه مخاطبان ساده باشه استفاده کنین و هم اینکه از ویدیوها، تصاویر و تصاویر متحرک GIF واسه استراحت دادن به ذهن کاربر بین چندین پاراگراف استفاده کنین. با این کارا یه وقتی که کاربران صرف مطالب شما می کنن هم بیشتر می شه.

محتوای خود رو با به کار گیری وسایل چشمی دلپذیر کنین. واسه این کار از گذاشتن فاصله بین پاراگرافا افسوس نکنین و هم اینکه از تصاویر بعد از هر ۴۰۰ الی ۶۰۰ کلمه استفاده کنین. با این کار محتوای خود رو بخش بندی می کنین و از هدر رفتن اطلاعات واسه خوندن جلوگیری می کنین.

در آخر، تا می تونین مطالب خود رو به طور درست ویرایش کنین. خیلی از نویسندگان حرفه ای فکر می کنن که دو سوم یه متن بعد از منتشر کردن باید بازبینی و ویرایش شه. واسه اینکه از دید دستور زبانی هم مطالب خود رو طبق استاندارد منتشر کنین، می تونین از ابزارهایی مثل ویراستیار استفاده کنین.

۴٫ ویدیوها و تصاویر بهینه سازی نشده

وقتی بحث از کیفیت صفحه می شه، خیلی از وب مسترها هنوزم ویدیوها و تصاویر رو بهینه سازی نمی کنن. عکسایی که فرمت و اندازه اونا بهتر کردن نشده باشه، منتهی به افزایش زمان بارگذاری صفحه می شن و همین موضوع خیلی راحت کارکرد و موفقیت سایت شما در SEO رو شدیدا به خطر میندازه.

تموم تصاویر اصلی موجود در سایت باید با فرمت jpg. و تموم وکتورها و آیکونا با فرمت png. باشن.

همیشه واسه تصاویر از ویژگی Alt استفاده کنین تا درصورتی که کاربر شما به هر دلیلی نتونست عکس شما رو در مرورگر ببینه، فهمیده باشه چه تصویری رو نتونسته مشاهده کنه.

وقتی در حال بهینه سازی فایلای ویدیویی هستین، همه اونا رو تو یه فولدر واحد جمع آوری کرده و یه سایت مپ واسه ایندکس کردن ویدیوهای خود در موتورهای جستجو بسازین. شما باید توضیحات موجود در تموم صفحات ویدیوهایتان رو به خاطر ایندکس کردن به صورت هدف دار با کلید واژه همگام سازی کنین. هم اینکه می تونین توضیحات متا و توضیحات ویدیوها رو در درون فایلای ویدیویی هم ثبت کنین.

بازاریابی ویدیویی می تونه از راه چندین کانال جور واجور از جمله وبلاگ شما انجام بگیره. طبق نظرسنجی که به وسیله سرویس HubSpot انجام شد، ۴۳% از مشتریان خواهان دیدن ویدیوهای بیشتری از بازاریابان محتوا در وب سایتا هستن.

۵٫ روند ضعیف پیشرفت محتوا

شایدً بزرگترین اشتباهی که می تونه بلاگرها رو به دردسر بندازه و تجارتای کوچیک رو به نابودی بکشونه همین ارائه محتوای ضعیفه. بارها گفته شده که یه مطلب خوب مطلبیه که مثل یه آهن ربا بکنه و حتی براساس کیفیت خود نوشته هم رتبه بهتری واسه سایت به دست بیاره. خیلی از وب مسترها و بلاگرها مطلب و محتوای قوی رو محتوای بلند بالا می دونن. ممکنه شما مطلبی با بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه منتشر کنین که حتی شامل تصاویر هم باشه اما ارزش اون از یه مطلب کمتر از ۴۰۰ کلمه ای هم پائین تر باشه! ملاک اصلی کیفیت مطالب جذب ترافیک و بازدیده.

واسه اینکه در این بخش به موفقیت کافی برسین باید حتماً از یه روش هدف دار مناسب و منطبق با نوع فعالیت خود استفاده کنین. روشای هدف دار بازاریابی محتوا گسترده و وسیعه و نمیشه خیلی راحت اونا رو فرا گرفت. شما باید قبل از هر چیز به نسبت بخش فعالیت خود این روش هدف دار رو پایه گذاری کنین و در کنار اون از وسیله ها و پیشنهادای مهم هم استفاده کنین. در ادامه به بعضی از این پیشنهادا می پردازیم :

  • در سیستم کاری خود و همکارانی که دارین، آدمایی رو مسئول به اشتراک گذاری مطالب کنین. بهتره بخشی از متن رو به اشتراک بذارن تا خوانندگان واسه مطالعه کامل مطلب به سایت شما مراجعه کنن.
  • از همین افراد بخواین تا مطالب شما رو در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بذارن.
  • نقل قولایی از افراد مشهور و متفکر صنعتای جور واجور در محتوای خود بذارین و متن این نقل قولا رو از محتوای مطلب خود در شبکه های اجتماعی و کانالای جور واجور اشتراک گذاری کنین.
  • به خاطر افزایش امکان به اشتراک گذاری به وسیله کاربران و هم اینکه به خاطر بازدهی بیشتر و سریع تر محتوای خود، از ویدیوها و اینفوگرافیا استفاده کنین.
  • به سایتایی لینک بدین که قبل از شما به محتوای بخش فعالیت شما لینک دادن.
  • مطالب و محتوای جدید خود رو در سایتای معتبر ثبت کرده و به جای مطالب قدیمی سایتای دیگه مطلب خود رو بیشتر در برابر دید بذارین.
  • در شبکه های اجتماعی و یا سایتای مربوط به فعالیت شما، تبلیغات پولی سفارش بدین تا مخاطبین لازم خود رو مستقیماً جلب کنین.

پیشرفت محتوای شما با بررسی مخاطبین رابطه مستقیم داره. می تونین مخاطبین خود رو به دسته جور واجور طبق عادات، دموگرافیا و سایکوگرافیا تقسیم کنین. این یعنی اول باید مخاطبین خود رو شناسایی و نیازای اونا رو خوب درک کنین. در قدم بعدی باید ببینین کاربران در شبکه های اجتماعی بیشتر در کدوم یکی از این دسته ها قرار دارن. بعد به صورت زمان بندی شده واسه دسته بندیای تعیین شده محتوا ارائه بدین.

شما به عنوان منتشر کننده یه محتوا باید بدونین که کدوم بخش از محتوای مطلب شما بهترین بازخورد رو در شبکه های اجتماعی داره. معمولاً مهمترین و حیاتی ترین مثالای این چنینی شامل موارد زیر هستن :

  • محتوای آموزشی که با عنوان “چیجوری” یا “به چه دلیل” شروع می شن
  • اینفوگرافیا
  • ویدیوهای آموزشی ، خبری و …

محتوا می تونه به عنوان یه عنصر اصلی در تاکتیکای بازاریابی استفاده شه و به عنوان یه ژنراتور، دیگه عناصر تجارت شما رو هم راه اندازی و تقویت کنه. در حالی که، محتوای ساده و بی هدف جز یه سرمایه گذاری بی فایده چیز دیگری واسه شما ندارن.

سرمایه گذاری

سیگنالا و فاکتورهای کاربران و شبکه های اجتماعی رو یادتون نره. اگه در شبکه های اجتماعی پیشرفت کنین، توجه هزاران هزار کاربر به محتوای شما جلب می شه.

نتیجه گیری

سایتای ارائه دهنده خدمات SEO و بازاریابان موفق در مورد محتوا می تونن ترفندهای فنی و کاربردی زیادی به شما ارائه بدن اما در خیلی از مواقع، بررسیای تکی و انحصاری شخص خود شما جای هیچ سرویس و خدمتی از سمت هیچ ارگانی رو نمی گیره. پس روی آنالیزهای تکی خود یا گروهتان جدی باشین و تلاش کنین با ایجاد یه کمپین موفقیت آمیز تجارت خود رو رونق بدین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: ۵ اشتباه سئو که وب مسترها خیلی راحت میسازن