۵ نکته در سئو توضیحات متا

توضیحات متا چیه؟

در میان متا تگ ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخورداره. تگ توضیحات متا در واقع چکیده ای از محتوای سایت رو ارائه می ده که از چشم بازدیدکنندگان پنهان و فقط واسه درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشه.

در گذشته نه خیلی دور توضیحات متا نقش مهمی در رتبه شما در یافته های موتورهای جستجو اجرا می کردن، با این وجود گوگل تازگیا اعلام کرده که تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها نداره. اگه به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم میفهمیم که توضیحات متا بطور غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند، در ادامه دلیل اون رو بررسی می کنیم.

اهمیت توضیحات متا چقدره؟

محتویات توضیحات متا در یافته های جستجوی گوگل دیده میشه. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشون داده میشه، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه دیده میشه و همین دو عامله که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکنه.

مثلا اگه شما بدنبال بلیط هواپیما باشین و در میان یافته های توضیحات متا صفحه ای شامل قیمت باشه، به احتمال زیاد اون سایت رو به بقیه گزینه ها بهتر می دونین.

درج-اطلاعات-در-توضیحات-متا

درج اطلاعات در توضیحات متا

تعداد کلیک به نسبت نمایش یا اندازه کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه یافته های جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل داره. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشه در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری دارید و این اهمیت تگ توضیحات متا رو بهتر نشون می ده. تحقیقات جدید سئو نشون می ده که گوگل در الگوریتم رتبه بندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی واسه توضیحات متا از جهت افزایش اندازه کلیک CTR قائله.

نکته: از عوامل موثر دیگه بر رتبه سایت شما اندازه پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایته. اندازه پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد آدمایی هستن که بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به یه صفحه از سایت شما از اون خارج می شن و به صفحه یافته های برمیگردن، این به گوگل نشون می ده که توضیحات متا شما با چیزی که در سایت دارین فرق داره و در رتبه شما تاثیر منفی داره.

۵ نکته واسه سئو بهتر توضیحات متا

در این بخش نکاتی واسه بهینه سازی تگ توضیحات متا و بالابردن CTR به شما معرفی میکنیم.

۱- یکتا بودن توضیحات متا

بهترین کار نوشتن توضیحات متا واسه صفحه اصلی و صفحات داخلی به شکل جدا از هم و متفاوت از یکدیگره. زمانیکه گوگل متوجه برابر بودن توضیحات متا در چند صفحه میشه اون رو در گوگل وبمستر هایلایت میکنه، شما می تونین این اطلاعات رو در بخش زیر از گوگل وبمستر پیدا کنین:

Google Webmaster Tools > Optimization > HTML Improvements

توضیحات-متا-ی-برابر-در-گوگل-وبمستر

توضیحات متا برابر در گوگل وبمستر

متفاوت بودن توضیحات متا واسه دو صفحه تجربه کاربری (UX) بهتری رو واسه بازدیدکنندگان سایت شما بهمراه داره، با در نظر گرفتن اینکه هر صفحه محتویات خاص خود رو داره برابر بودن توضیحات متا معنی منطقی نخواد داشت. بعضی وقتا نوشتن توضیحات متا واسه هر صفحه به شکل جداگونه ممکن نیس، مخصوصا واسه سایت هایی که بیشتر از ۱۰۰۰ صفحه دارن، در این موارد توضیحات متا رو واسه صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود کامل کنین.

۲- تعداد کاراکتر توضیحات متا

تعداد کاراکترهای توضیحات متا هیچ محدودیتی نداره ولی از اونجایی که گوگل تنها ۱۵۰ تا ۱۷۰ کاراکتر رو در صفحه یافته های خود از توضیحات متا سایت شما قرار نشون می ده، با گذاشتن کلمات کلیدی خود در اول توضیحات متا اون رو بهینه کنین. تلاش کنین جملات خود رو جذاب نوشته تا احتمال کلیک کاربران روی اون ها رو زیاد کنین.

*تغییر در آذر ۹۶: تازگیا گوگل اعلام کرده که محدودیت تعداد کاراکتر واسه توضیحات متا ورداشته شده و الان تا ۳۲۰ کاراکتر در نتایج جستجوی گوگل نشون داده میشه. واسه اطلاعات بیشتر به مقاله افزایش طول توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل مراجعه کنین.

۳- کلمات کلیدی در توضیحات متا

واسه به کار گیری کلمات کلیدی در توضیحات متا محدودیتی وجود نداره ولی پیشنهاد میشه که بیشتر از یه یا دو کلید واژه در اون استفاده نکنین. در صفحه نتایج جستجوی گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا به شکل پررنگ تر نشون داده می شن و این شما رو در جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک میکنه.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

کلمات کلیدی در توضیحات متا

۴- از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنین

موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” رو به عنوان کد HTML میشناسه، در صورت به کار گیری این حروف در توضیحات متا ممکنه گوگل اون رو به عنوان کد شناسایی کنه و به کل ندیده بگیره. واسه بهتر کردن توضیحات متا باید از متون ساده استفاده کنین.

۵- بازتابی از تجارت شما

توضیحات متا باید به شکلی باشه که در میان رقبا بازدیدکنندگان رو به سمت سایت شما بکشه، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود رو در کنار کلمات کلیدی مربوط به اون در توضیحات متا بذارین تا محتوای متفاوتی رو ارائه داده باشین. به مثال بلیط هواپیما برمیگردیم، اگه تخفیف یا پیشنهاد خاصی دارین حتما اون رو در ۱۶۰ کاراکتر اول توضیحات متا بذارین.

در آخر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با در نظر گرفتن سیاست های جدید گوگل بدون به کار گیری توضیحات متا هم امکان موفقیت دارین ولی با استفاده درست از اون شانس بیشتری دارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *