۸ اشتباه رایج در طراحی صفحه “تماس با ما”

۸ اشتباه عادی در طراحی صفحه “تماس با ما” که بر اندازه تبدیل اثر منفی می ذارن

یکی از اولین صفحاتی که هنگام بررسی اندازه تبدیل یا همون  conversion rate به اون توجه میکنیم صفحه اول وب سایته. اما تا الان واسه صفحه تماس با ما هم این درجه از اهمیت رو قائل شدین؟ چراکه این صفحه راه ارتباطی اصلی میان شما و مخاطبینه و باید در طراحی سایت شرکتی توجه خاص ای به اون داشته باشیم.

از اونجا که صفحه تماس با ما یکی از پر بیننده ترین صفحات وب سایته، محل بسیار مناسبی واسه تبدیل بازدیدکننده به مشتری هم هستش. شاید بدون اینکه خودتون بدونین، در طراحی این صفحه دچار اشتباهاتی شدین که اثری منفی بر اندازه تبدیل می ذارن. اگه مطمئن نیستین که صفحه تماس با ما سایت شما دچار اشکاله یا نه، در ادامه با ما همراه شید. در این مقاله به ۸ اشتباه رایجی که در طراحی صفحه تماس با ما اتفاق افتاده و دلیل تاثیرگذاری منفی بر اندازه تبدیل می شه رو بررسی کنیم. راه کارای مناسب با هر مشکل هم ارائه می شه.

صفحه تماس با ما در طراحی سایت اهمیت زیادی داره

۱٫ سایت به کلی صفحه تماس نداره

بزرگ ترین اشتباهی که می تونه اتفاق بیفته، و البته روشن ترین اونا هم هست، نبود وجود صفحه تماس با ماه. طراحی وب سایتای پشخصی همه گیر شده و در خیلی از اونا طراحی صفحه تماس با ما ندیده گرفته میشه.

به جای صفحه تماس با ما، بعضی از مالکین وب سایتا به قرار دادن آیکونای صفحات اجتماعی در بخش بالایی سایت خود اکتفا می کنن. این کار روشی عالی واسه نشون دادن این نکته س که شما حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارین، اما واسه آدمایی که در هیچ کدوم از شبکه های اجتماعی عضو نیستن و یا کسائی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد محصول یا خدمات شما هستن هیچ کمکی نمی کنه.

راه حل ساده، طراحی صفحه تماس با ما هستش. وقتی که واسه طراحی صفحه اصلی وقت بسیاری صرف کرده و اونو با ویدیوهای HD و بکگراندparallax مزین کردین، نبود وجود صفحه تماس هیچ توجیهی نداره. کاربران نمی تونن با شما تماس گرفته و ممکنه تصور کنن که به اونا اهمیتی نمی دین.

۲٫ دسترسی به صفحه تماس سخته

حتما تا حالا به این موضوع برخورد کردین که هر چقدر که به دنبال صفحه تماس با ما می گردید اون رو پیدا نمی کنین. تماس با مسئول سایت به بازی ای تبدیل می شه که شما در اون نقش بازیگر رو دارین.

معمولا اگه صفحه تماس رو در منوی ناوبری نیابید، شایدً در قسمت فوتر اون رو پیدا می کنین. در حالیکه این کار به نظر مناسب و بدون مشکل میاد، اما واسه کابران نامفهومه. بدتر اون که در زمانی واسه پیدا کردن صفحه تماس گم شده، باید از سرچ گوگل کمک بگیریم.

بهتره همیشه لینک صفحه تماس با ما رو در منوی ناوبری سایت خود بذارین. اون رو در بخش فوتر نذارین چون ممکنه کاربر رو خسته کرده و دلیل شید تا اون سایت رو ترک کنه. این یعنی به دلیل طراحی بد رابط کاربری، یه مشتری بالقوه رو از دست دادین. با قرار دادن لینک صفحه تماس با ما در منوی ناوبری و به کار گیری کلمه ساده “تماس” یا Contact، بازی حدس زدن رو از بین بردین.

۳٫ فیلدهای غیرضروری در طراحی فرم تماس

طراحی صفحه تماس یه هنره و حرفه ای شدن در طراحی اون نیازمند تمرین بسیاره. وقوع خطا در اون بسیار آسونه. صفحات تماس معمولاً به ۲ دسته تقسیم می شن؛ یا در اونا فیلدهای کافی وجود نداره یا اینکه تعداد فیلدها در اونا بسیار زیاد بوده و در بعضی نام مادربزرگتان رو هم از شما می خوان! به اینا باید فیلد ترسناک درخواست شماره تلفن رو هم اضافه کرد.

کاربران میخوان اطلاعاتی رو که شما به اونا احتیاج دارین رو در اختیارتون بذارن، اما اگه وسیله اینکار رو در اختیارشون قرار ندین ممکنه مشتری دیگری رو از دست بدین. در طرف مقابل، کاربران زمان و حوصله کافی واسه پر کردن تعداد زیادی فیلد، اونم جهت اطلاع از اینکه کد تخفیف کار می کنه یا نه، ندارن. هم اینکه اگه توضیحات لازم رو واسه هر فرم و چگونگی پر کردن اونا ارائه نکنین، ممکنه بازم اندازه تبدیل خود رو کم کنین.

فرم تماس رو با در نظر گرفتن مقصود سایت و مخاطب هدف طراحی کنین. اگه کاربری حس کنه که فرم قرار داده شده به اون اجازه رفع نیازهایش رو نمی ده، اون فرم کارایی نداره. اگه فرم بیشتر از ۲ دقیقه واسه پر کردن زمان ببره، شایدً سوالات بی موردی رو در فرم گذاشته اید. معمولا اضافه شدن هر فیلد اضافی به یه فرم میتونه شانس تکمیل اون بوسیله مشتری رو تا ۱۰ درصد کم کنه.

طراحی صفحه تماس با ما واسه سایت

۴٫ از نوع درخواستای ارسالی واسه بهبود صفحه تماس با ما استفاده کنین

این مورد شاید ربطی به خود صفحه تماس نداشته باشه، اما بررسی دقیق از درخواستای ثبت شده، میتونه موجب بهبود دیزاین صفحه تماس شما، ظاهر و جزییات اون می شه. بررسی کردن درخواستای ثبتی، به شما دید خوبی ازعلت تماس کاربران با شما میده. در نتیجه می تونین تغییرات دلخواه رو واسه افزایش کارایی صفحه و رضایت مشتریان انجام بدین.

موضوعاتی که کاربران در مورد اونا بیشترین پیام رو ارسال می کنن انتخاب کنین. بعد اونا رو تو یه منوی dropdown بذارین. با این کار اونا می تونن نزدیک ترین موضوع رو واسه پیام خود از میون این موضوعات انتخاب کنن. تحلیل کردن هم اینکه دلیل باخبر شدن از مشکلات احتمالی وب با در نظر گرفتن تکرر و تعدد پیامای ارسالی می شه.

فقط به جواب دادن به پیاما اکتفا نکنین. از پیامای ارسالی آمار جفت و جور کنین چون که اگه کسی واسه مشکلی با شما تماس بگیره، احتمال اینکه فرد یا افراد دیگری هم در مورد همون موضوع با شما تماس بگیرن زیاد هستش.

۵٫ فرم تماس به تنهایی کارایی لازم رو نداره

فرما راهی ارتباطی عالی واسه ایجاد تماس هستن اما همیشه راحت ترین راه واسه تماس گرفتن نیستن. معمولاً وقتی کاربری می خواد با شما تماس بگیره، واسه چیزی مهم این کار رو انجام میده پس نباید اون رو محدود کنین. قرار دادن بیشتر از یه راه ارتباطی، شما رو در دسترس تر می کنه.

بهترین راه ارتباطی واسه کاربران شما تماس تلفنیه اما اگه به هر دلیل نمی خواید شماره تماس خود رو روی صفحه بذارین، باید بیشتر از یه راه ارتباطی واسه برقرای تماس با خود روی سایت بذارین. اگه نمی خواین نشانی شرکت یا آدرسای الکترونیکی خود رو بروی سایت بذارین، می تونین از آیکونای معروف شبکه های اجتماعی استفاده کنین.

۶٫ به کار گیری روشای آنتی اسپم

دریافت پیامای اسپم و فرمای بی هدف میتونه واسه شما آزاردهنده باشه و در مقابل به کار گیری کپچا در طراحی فرم تماس سایت میتونه موجب کم شدن اندازه تبدیل و آزار مخاطبین شما هنگام تکمیل فرما شه. در صفحه تماس با ما معمولا با گذاشتن چند فیلد اجباری مشکل اسپمرها برطرف میشه. اگر بازم پیامای ناجور دریافت میکنین پیشنهاد میکنیم که از سوالات ساده و کپچای آسون در این صفحه استفاده کنین.

۷٫ کاربران از فرستادن پیام خود مطمئن شن

فقط به خاطر این که فرمی پر و فرستاده شده، به معنی اون نیس که جواب دادن به اون حتمیه. حتما بارها پیش آمده که با صرف زمان، فرمای زیادی رو در وب سایتای مختلفی پر کرده و پس از فرستان اونا هیچ وقت پاسخی دریافت نکردین. این موضوع دلیل ناامیدی شما می شه، حس می کنین که هیچکی پیام شما رو ندیده و توجهی به اون نکرده.

نبود توجه به پیامای ارسالی فرم، می تونه ضربه بزرگی به فرصتای احتمالی وارد کنه. با این کار به کاربران نشون می دید که در مدیریت سایت خود ضعف داشته و به رابطه با مشتریان خود اهمیتی نمی دین.

زمان تقریبی جواب گویی به فرم تماس مشخص باشه

واسه حل این مشکل می تونین فرم خود رو به یکی از ایمیلایی که مرتباً اون رو چک می کنین وصل کرده یا کسی رو مسئول بررسی اون کنین. لزومی نداره در سایت خود فرم تماس بذارین وقتی که قرار نیس به خود زحمت داده و پیامای ارسالی رو جواب بدید.

واسه احترام گذاشتن به کاربران می تونین پس از فرستادن پیام بوسیله اونا، متنی رو روی صفحه با این عنوان که “پیام شما رو گرفتیم و در اسرع وقت اون رو جواب میدیم” روی صفحه نمایش بدید.

۸٫ فرمایی که کار نمی کنن

در بعضی وقتا، قسمتایی از سایت از کار می افتن. اینا بخشی از طبیعت کاره اما این بدین معنی نیس این نواقص باید حل نشده باقی بمونن. فرما می تونن به شکلای مختلفی از کار بیفته. از دکمه های ارسال گرفته که فرم رو ارسال نکرده تا فرمایی که با وجود تکمیل تموم فیلدها بوسیله کاربر، پیغام تایید رو نشون نداده و به ارسال پیغام خطا ادامه میدن. فرما به دلایل عجیبی از کار می افتن.

با اینکه در بیشتر اوقات از کار افتادن فرم تماس تقصیر طراح نیس، مخصوصا در مواردی که از فرمای آماده استفاده می کنین، اما اهمیتی این موضوع اهمیتی واسه بازدیدکنندگان نداره. اونا به دنبال بهونه هستن تا سایت رو ترک کنن. بسته به برنامه ریزی و حجم پیامای دریافتی، باید به طور ماهانه فرم خود رو چک کنین، خصوصا اگه تازگیا پیامی دریافت نکردین. این کار به شما اجازه میده تا از وجود هرگونه اخلال در فرم قبل از کاربر اطلاع پیدا کرده و اون رو رفع کنین.

همیشه در حال ارتقای صفحه تماس خود باشین

حتی با وجود رفع همه مشکلات بالا، کامل کردن فرم تماس خود رو رها نکنین. شاید بازم چاله هایی وجود دارن که دلیل از دست رفتن مشتریان می شن. دیگه بخشایی که باید به اونا توجه نشون بدید، تست A/B، نوع بیان به کار رفته در دکمه های فرم و کاهش اصطکاک فرم تماسه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *