۸ معیار کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو

اندازه موفقیت در پروژه های سئو چیجوری تعیین میشه؟

تصور کنین که بعد از راه اندازی یه سایت قشنگتر و تلاش زیاد واسه بهبود بازاریابی محتوایی اون، زمان زیادی رو هم واسه توجه به شخصیت خریداران و مخاطبان هدفتون صرف کردین. حالا زمان اون رسیده که نتیجه تلاشا و آخرین پیشرفتای کمپینای راه اندازی شده رو به کارفرما و بالادستیا نشون بدید. در این مرحله با چند سوال جدی مواجه میشیم:

  1. چیجوری میشه نتیجه های کسب شده رو به طور واقعی به اونا ثابت کرد؟
  2. واسه نمایش ارزشای به دست اومده ی پروژه به کارفرما یا مدیر، چه معیارهایی هست؟

جواب این سوالا در دل “شاخصای کلیدی کارکرد” یا همون KPIا نهفتهه.

شاخصای کلیدی کارکرد، معیارهایی عینی و قابل لمس هستن که درصد موفقیت شما در کمپینا و فعالیتاتون روی یه سایت رو به طور شفاف به نمایش میذارن.

اما مهمترین KPIایی که می تونن موفقیت شما در سئو و بازاریابی دیجیتال رو نشون بدن رو می شناسین؟

در این مقاله ۸ مورد از این شاخصای حیاتی واسه تعیین اندازه موفقیت یه پروژه سئو رو تقدیم حضورتون می کنیم.

۱- افزایش بازدید سایت از گوگل یا Organic Sessions

این شاخص، افزایش بازدید سایت شما از راه موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ رو زیر نظر میگیره. هر session به معنی ورود یه کاربر به صفحات سایت شما، انجام یه فعالیت مثل اسکرول کردن، کامنت گذاری و یا لایک کردن مطلب و در آخر خروج کاربر از وبسایته. اما اگر یه کاربر هیچ گونه فعالیتی روی صفحه سایت شما نداشته باشه، این سشن به طور خودکار بعد از نیم ساعت بسته می شه.

هر کاربر می تونه چندین سشن رو در زمان بازدیدش از سایت شما بسازه. بازدیدهای طبیعی یا همون سشنای ارگانیک مستقیما به کمک وسیله گوگل آنالیتیکز قابل ردیابی و بررسی هستن. اما وسایل جانبی ای مثل Agency Analytics هم هستن که گزارشای جمع آوری شده ای از منابع جور واجور رو در این باره واسه شما جمع آوری میکنن.

به جربزه باید بگیم که ترافیک طبیعی سایت شما مهمترین شاخص کلیدی کارکرد اون هستش. چون که مستقیما هم جهت با هدف اصلی فعالیتای سئو یعنی دیده شدن در موتورهای جستجو است.

با کمی موشکافی در داده های آماری و موقعیت وبسایتتان روی کلمات کلیدی جور واجور در گوگل آنالیتیکز یا گوگل سرچ کنسول، میشه دلایل بالقوه رشد در شاخصِ مهم organic sessions رو پیدا کرد.

افزایش بازدید سایت از گوگل

مثلا، دلیل این موضوع می تونه افزایش جستجوی برند شما بوسیله کاربران در موتورهای جستجوگر باشه. شاید نتیجه تلاشای بازاریابی دیجیتال یا حتی بازاریابی سنتی شما، خودشو در آگاهی مخاطبان از برندتون در اینترنت نشون می ده. در نتیجه هم تعداد جستجوهای نام برند شما و در آخر اجناس شما در موتورهای جستجو افزایش پیدا می کنه.

به محض اینکه فعالیتای on-page و off-page سئو شما شروع شه، جایگاه سایت شمام روی کلمات کلیدی ای که هدف قرار دادین، و هم اونایی که فکرش رو نکرده بودین خوب میشه.

اندازه کلیکی که از وبسایتتان توقع دارین با تغییر در جایگاه هر کدوم از صفحات شما در صفحه یافته های جستجوی موتورهای جستجو تعیین می شه. مثلا تغییر موقعیت صفحات شما از جایگاه سوم به دوم در صفحه یافته های جستجو، روی اندازه کلیک سایت شما تاثیر مثبت قابل توجه ای داره. بدیهیست که تغییر جایگاه شما در صفحات، مثلا ارتقا جایگاه از صفحه دوم یافته ها به صفحه اول هم به همون نسبت در اندازه کلیک شما رشد بوجود میاره.

بهترین راه واسه افزایش جستجوی طبیعی یا ارگانیک، انتخاب یه عنوان رقابتی، چالشی و مربوط به کار و کاسبی تون و نوشتن توضیحات قوی و توصیفیه که با کمی فریبندگی تبدیل به یه فراخوان خوب واسه سایت شما شه. این کار به عنوان روشی حرفه ای بهمراه تکنیکایی کلاه سفید جور واجور دیگری در کارگاهی با عنوان کارگاه تکنیکای حرفه ای سئو در آکادمی وبسیما آموزش داده می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هم روشای دیجیتالی و سنتی، و هم تکنیکای بازاریابی آنلاین و آفلاین به طور برابر می تونن به افزایش بازدید سایت شما و organic sessionاتون کمک کنن.

۲- بهبود رتبه در کلمات کلیدی مهم یا keyword ranking increases

ملاک رتبه کلمات کلیدی درواقع براساس جایگاه سایت شما در کلمات کلیدی مشخص روی موتورهای جستجوگر قدرتمندی مثل گوگل و بینگ تعیین می شه. هرچقدر به جایگاه اول نزدیک باشین طبیعتا وضعیت بهتری دارید و هرچقدر که جایگاه شما در کلمات کلیدی با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارن بهتر باشه، موفق تر هستین.

واسه بررسی رتبه سایت روی کلمات کلیدی مهم، ابزارهایی مثل SEMrush ، SE Ranking و از همه مهمتر Google Search Console هستن که می تونن به شما کمک کنن.

قاعدتا جایگاه شما در بعضی عبارات کلیدی مثل نام برند یا عبارات کلیدی طولانی تری که معرف فعالیتای شماس معمولا خوب هستش. از طرف دیگه، بقیه کلمات و عبارات کلیدی که بدلیل مقاصد تجاری در اونا رقابت بالایی هست باید واسه شما به عنوان روش های هدف دار دراز مدت باشن. تصویر زیر روند بهبود جایگاه سایت تو یه کلمه مشخص طی بازه وقتی ۶ ماهه رو نمایش می ده.

بهبود رتبه سایت تو یک یا چند عبارت خاص

ملاک رتبه سایت شما در کلمات کلیدی هم جزو KPIهای مهمه. چون که رابطه تنگاتنگی میان رابطه مستقیم مشتریان شما با فعالیتای سئوی شما در این باره هست. بهبود رتبه شما در کلمات کلیدی اولین قدم شما واسه رسیدن به بقیه اهدافی مثل افزایش ترافیک، کاربران جدید و در آخر فروش بیشتره.

به این نکته حواستون باشه که نوسانات رتبه سایت در بازه های وقتی کوتاه، چیزی طبیعی و وابسته به آپدیتای الگوریتم گوگل هستش، اما در دراز مدت باید تماشاگر رشد در جایگاهتان باشین.

نه به طور روزانه اما دست کم به صورت هفتگی و منظم جایگاه وبسایتتان رو در نظر بگیرین. افت شدید جایگاه شما می تونه نشونه هایی از وجود مشکل در سایت شما باشه که باید به اون رسیدگی کنین. اگه جایگاه شما دچار افت کوتاهی می شه با عجله عمل نکنین، بهینه سازی زیادتر از اندازه هم به اندازه نبود بهینه سازی می  تونه داغون کننده باشه.

۳- افزایش فروش و اندازه تبدیل کاربر به مشتری lead/conversions

دو عامل اولیه ای که عنوان شد درباره جذب کاربران به سایت از راه موتورهای جستجو گر بود. اما نیاز دارین کاربران بعد از ورود به سایت شما چه فعالیتایی داشته باشن؟

حتما دوست دارین و امیدوارید که کاربر جذب شده به سایت در آخر به فروش شما ختم شه.

یه کاربر جذب شده یا همون lead در واقع یه مشتری بالقوه س که شاید یکی از فعالیتای زیر رو انجام می ده :

  • ثبت نام در خبرنامه
  • پر کردن فرم رابطه با ما واسه به دست آوردن جزییات بیشتر
  • ایجاد یه تماس تلفنی
  • ثبت نام در وبیناراتون
  • یا از همه باحال تر، خرید اجناس به صورت آنلاین

با تعریف Goal و Event در گوگل آنالیتیکز می تونین کاربران جذب شده رو از چند دید تحت نظارت داشته باشین:

  • اندازه تبدیل در موبایل بیشتره یا دسکتاپ؟
  • مخاطبانی که به مشتریان شما تبدیل شدن بیشتر از آقایون بودن یا خانوما؟
  • محتوای شما قابل اطمینان یا راضی کننده بوده؟
  • کاربران جذب شده خیلی راحت در راه تبدیل به مشتری پیش بینی شده حرکت کردن؟

بررسی این معیارها به شما کمک میکنه تا دید درستی از موفقیت خود در سئو سایت داشته باشین. اگه هدف شما فقط افزایش تعداد بازدید یا کسب جایگاه بهتر باشه ممکنه هدف اصلی که افزایش فروشه غافل بمونین. در خیلی از پروژه های سئو با اینکه افزایش چشم گیری در آمار بازدید سایت ایجاد نمیشه ولی اثرات قابل ارائه ای در تبدیل کاربر به مشتری و افزایش فروش مشاهده میشه.

۴- اندازه خروج از سایت یا Bounce Rate

اندازه پرش در واقع معیاریه که درصد خروج کاربران بدون این دست اون دست کردن پس از بازکردن سایت شما بدون هیچ فعالیتی رو اندازه گیری می کنه. این ملاک براساس تعداد Sessionای بدون فعالیت نسبت به کل sessionا اندازه گیری می شه.

اندازه پرش استاندارد چیزی در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصده. این به این معناست که نزدیک به نصف سشنای ایجاد شده بوسیله کاربران بدون هیچ فعالیتی از طرف اونا به پایان رسیده.

در نظر داشته باشین که درصد اندازه پرش رابطه مستقیمی با صنعت و نوع مخاطب شما داره.

این ملاک از این جهت مهمه که واسه الگوریتمای موتورهای جستجوگر، رضایت کاربران در مشاهده یافته های، اولویت خیلی بالایی داره. وقتی که یه کاربر عبارتی رو جستجو می کنه، موتورهای جستجو تلاش می کنن تا در رابطه ترین یافته ها با بهترین کیفیت ممکن رو به کاربراشون نمایش بدن تا مشکلی از اونا رو حل کنن.

تصویر زیر مقایسه اندازه پرش دو ماه متوالی رو نمایش می ده که با کم شدن ۱٫۱۲ درصدی روبرو بوده.

کاهش ضریب خروج یکی از فاکتورهای تعیین موفقیت پروژه های سئو هستش

وقتی که کاربر پس از ورود به یکی از یافته های نشون داده شده بدون این دست اون دست کردن به صفحه نتایج جستجوی گوگل پرش می کنه، می تونه نشون دهنده این باشه که نتیجه نشون داده شده در رابطه نبوده، خیلی راحت قابل درک نبوده و یا اینکه محتوا واسه کاربر قابل اعتماد نبوده. در طرف مقابل هم کم بودن اندازه پرش کاربران می تونه نشون دهنده ربط داشتن محتوا با نیاز کاربر، مسیریابی راحت کاربر در صفحه مورد نظر و خوب بودن یافته ها واسه اون باشه.

دقت کنین که آمار ۴۰ تا ۶۰ درصد تنها یه عدد متوسطه و شما می تونین این عدد رو واسه سایت خود به کمترین حد ممکن برسونین. معمولا اندازه پرش به تنهایی عامل مناسبی واسه امتحان موفقیت یه پروژه سئو نیس ولی با قرار گرفتن اون در کنار شاخصای دیگه مانند افزایش بازدید یا بهبود جایگاه میشه گزارشات دقیق و معناداری به عنوان مشاور سئو جفت و جور کرد.

۵- تعداد صفحات دیده شده در هر بازدید یا Page Per Session

این ملاک به طور میانگین به شما نشون میده که هر کاربر چه تعداد صفحه از سایت شما رو در هر بار مراجعه به سایت بازدید کرده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مراجعه دوباره به یه صفحه از سایت هم در این ملاک اندازه گیری می شه.

سوالی که پس از شناخت این شاخص کارکرد پیش میاد اینه که رقم منطقی واسه اون چقدره؟

توجه کنین که شاخص page per session وابستگی کاملی با عمق و ساختار سایت شما و هم اینکه پیچیدگی راه تبدیل کاربران شما به مشتری داره، در نتیجه نمیشه یه عدد مشخص واسه همه سایتا در نظر گرفت.

اگه سایت شما یه سایت تک صفحه ای باشه، ۱ صفحه در هر بازدید طبیعتا آمار منطقی ای هستش. در این صورت بهتره واسه امتحان عملکردتون به مدت زمان حضور کاربر روی سایت تمرکز کنین.

در مقابل، اگه سایت شما محتواهای زیادی واسه ارائه اطلاعات به کاربر داره و یا صاحب یه سایت فروشگاهی هستین که کاربر در اون به مقایسه اجناس مختلفی می پردازه، باید انتظار تعداد صفحات خیلی بیشتری رو در آمار “متوسط تعداد صفحات بازدید شده” تون داشته باشین.

نمودار زیر آمار تفکیکی از تعداد بازدید صفحات بوسیله کاربران رو نمایش می ده. همونطور که مشخصه هرچقدر تعداد بازدید صفحات بیشتر شه کاربرانی که وارد سایت شما شدن ارزشمندتر هستن. یکی از روشای ارزش گذاری تبلیغات در مقابل سئو هم توجه به تعداد صفحات بازدید شده بوسیله کاربران در هر بازدیده.

تعداد صفحات بازدید شده بوسیله کاربر در سایت

بخاطر داشته باشین که حتی اگه این شاخص کارکرد رقم بالایی داشته باشه به تنهایی نشون دهنده اندازه موفقیت شما نیس. وقتی که این کاربران تبدیل به مشتریان شما شده و فعالیت مهمی مثل خرید بکنن، به هدفتون رسیدین.

بهبود آمار مربوط به بازدید صفحات در مقایسه با ماه های قبلی رو میشه یکی از مهمترین عوامل مربوط به سئو تکنیکال یا بهبود تجربه کاربری سایت دونست، به عنوان یه متخصص سئو وظیفه شما تنها جذب بازدیدکننده واسه سایت نیس بلکه باید روی راه کاربر در سایت و اندازه تبدیل اون به مشتری هم ایده هایی کاربردی داشته باشین.

 

۶- زمان متوسط حضور کاربر در سایت Average Session Duration

یکی دیگه از معیارهای امتحان کارکرد سئو، زمان متوسط حضور کاربر در سایت شماس. به هر اندازه که عمق محتوا و ساختار سایت شما بیشتر باشه، می تونین توقع داشته باشی که این زمان هم بیشتر باشه.

دلیل اهمیت زمان متوسط حضور کاربر در سایت، مشخص شدن اندازه رضایت کاربر از کیفیت محتوا و انگیزه بخشی اون واسه ادامه حضور کاربر در سایت شماس.

هرچقدر که محتوای شما راضی کننده تر باشه، کاربر اشتیاق بیشتری واسه موندن در صفحه شما، مطالعه محتوا و کلیک روی لینکای داخلی شما داره. حتما از خودتون میپرسین که افت یا رشد شدید در اندازه متوسط زمان حضور کاربر روی سایت نشون دهنده چیه؟

در جواب به این سوال باید بگیم که بهتره واسه رفع این مشکل با بهبود کارکرد دکمه های فراخوان (CTA) و همینطور لینک سازیای داخلی استاندارد، کاربر رو به راه درست تبدیل به مشتری هدایت کنین. هم اینکه ارائه محتوای مهم، فعال سازی بخش نظرات در صفحه و به کار گیری ویدیو میتونه زمان حضور کاربران رو زیاد کنه.

وقتی که پروژه سئو سایت به شما سپرده شده؛ می تونین با مقایسه زمان حضور کاربران در صفحاتی که شما ایجاد کردین با صفحاتی که قبلا روی سایت موجود بوده گزارش مناسبی واسه نمایش تاثیر فعالیتای خود جفت و جور کنین. تصویر زیر افزایش زمان حضور کاربران تو یه بازه سه هفته ای رو نشون می ده و در همین مدت کوتاه این زمان به صورت میانگین واسه هر کاربر ۱ دقیقه و ۲۶ ثانیه بالا رفته.

افزایش زمان متوسط حضور کاربر در سایت

۷- مدت زمان بارگذاری صفحات Page Load Time

شاید در مرحله اول این نکته قابل لمس نباشه اما افزایش زمان لود صفحات می تونه دلیلی منفی و موثر روی همهِ شاخصای کارکرد کلیدی که نام بردیم باشه.

اگه زمان لود صفحه زیادتر از اندازه انتظار شما طول بکشه، به طور طبیعی به صفحه یافته های موتور جستجو برمی گردین. به همین سادگی اگر بارگذاری صفحه زیاد طولانی شه، علاقه ای به ادامه جستجو در اون سایت دارید. حتی یه درجه بالاتر، با افزایش این زمان طبیعتا تمایلی به خرید از این سایت دارید چون که اولین برخورد شما با این سایت ناخوشایند بوده.

زمان لود ایده آل هر سایت وابستگی مستقیمی به اندازه پیچیدگی محتوا و صبر مخاطبان شما داره اما در نظر داشته باشین که؛

بیشتر کاربران اگر لود سایت شما بیشتر از ۴ ثانیه طول بکشه، اون رو ترک می کنن.

این ملاک با شاخص کلیدی اندازه پرش کاربران ارتباطی نزدیک داره. هر ثانیه ای که به لود صفحات شما اضافه شه، اندازه پرش سایت شما هم به همون نسبت افزایش پیدا می کنه. در واقع سایتی با زمان لود ۵ ثانیه ای، ۶۰ درصد احتمال افزایش اندازه پرش بیشتری نسبت به یه سایت با سرعت لود ۱ ثانیه داره.

واسه رصد دقیق سرعت لود سایت، بهترین وسیله موجود سایت GTMetrixه. این وسیله با نمایش سرعت لود صفحات و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهینه سازی کدها، محتوا، تصاویر و البته سرور، در بهبود سرعت لود صفحات شما نقش مهمی داره.

هر بار که فعالیتی رو روی وبسایتتان انجام می دید، چه بازطراحی یه صفحه و چه آپلود یه تصویر جدید، حجم و سرعت لود صفحه رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. بهینه سازی اندازه تصاویر، محتوا، کدها و امثال اون در همون اول کار، پروسه ساده تری در مقایسه با بررسی حجم یه عالمه از این موارد پس از روبرو شدن با مشکل کاهش سرعت هستش.

به عنوان یه متخصص یا مجری سئو، ارائه گزارشاتی در مورد کاهش سرعت لود صفحات میتونه نشون دهنده فعالیتای مثبت شما در مورد سئو تکنیکال باشه.

۸- مهمترین صفحات خروج از سایت Top Exit Pages

صفحه خروج درواقع آخرین صفحه ایه که کاربر قبل از خروجش از سایت شما در اون حضور داشته. خروج کاربر به معنی بستن تب سایت شما، بستن مروگر و یا جستجوی یه سایت تازه س.

نکته مهم در مورد این شاخص کلیدی کارکرد اون هستش که صفحات خروج صفحات بدی نیستن. مثلا ممکنه صفحه خروج کاربر شما صفحه تشکر از خرید، یا تایید خرید باشه. اما درصورتی که بیشتر کاربران شما، از جایی خارج شدن که مورد توجه شما نبوده و یا انتظارش رو نداشتین، این اتفاق می تونه نشون دهنده فرصت جدیدی واسه بهبود UX سایت باشه.

واسه پیدا کردن صفحات خروج سایت می تونین به کمک گوگل آنالیتیکز در قسمت behavior reports و از بخش Site content به صفحات خروج یا exit pages دسترسی داشته باشین.

در این مورد شاخص دیگری به نام اندازه خروج هست که با مقایسه تعداد خروجای کاربران از یه صفحه نسبت به تعداد بازدیدهای از اون سنجیده می شه. درصورتی که اندازه خروج کاربران شما در صفحه ای زیاده، بهینه سازی این صفحه می تونه به نفع شما تموم شه.

قبل از شروع یه پروژه سئو باید صفحات خروج سایت رو به دقت بررسی کرده و آمار اونا رو ثبت کنیم. زمانیکه قصد ارائه گزارش به کارفرما یا مدیر مجموعه رو داریم توجه به این صفحات و تغییر رفتار کاربران در اونا میتونه برگ برنده شما واسه نمایش نتیجه های پروژه باشه.

سخن پایانی

انجام تکنیکای سئو در سایت به تنهایی نمی تونه نشون دهنده ارزش و تاثیر فعالیتاتون تو یه پروژه سئو باشه. واسه اینکه بتونین درک درستی از تاثیر اونا داشته باشین و در آینده گزارشات واقعی و مهم به کارفرما ارائه بدید بهتره قبل از شروع پروژه یه گزارش از وضعیت سایت تا اون زمان به همراه اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگان و رفتار اونا در سایت جفت و جور کنین.

در روند اجرای پروژه با به کار گیری وسایل کاربردی مانند Google Analytics و Google Search Console می تونین آمارهای بدست اومده رو تحلیل کرده و تاثیر فعالیتای خود رو خوب رو کنین. بیشتر کارفرمایان فقط به جایگاه یه کلید واژه خاص در نتایج جستجوی گوگل توجه میکنن و بهبود رتبه در عبارتای پر رقابت ممکنه به ماه ها زمان نیاز داشته باشه.

با به کار گیری فاکتورهای معرفی شده در این مقاله، می تونین نتیجه هایی که مستقیما در رتبه بندی اون عبارات موثر نیستن ولی میتونن بر سئو سایت و اندازه تبدیل به مشتری اون موثر باشن رو در گزارشات خود ارائه بدید تا کارفرما از روند مثبت سایت باخبر شه.

به نظر شما کدوم یکی از فاکتورهای گفته شده ملاک مناسبی واسه امتحان موفقیت یه پروژه سئو هستن؟ شما از روشای دیگری واسه بررسی فعالیتای خود و تاثیر اونا استفاده میکنین؟