اردیبهشت 1, 1403

بهترین اقامتگاه های بوم گردی

بهترین سایت های رزرو اقامتگاه بوم گردی

در چند سال اخیر صنعت گردشگری در تمامی نقاط ایران رو به رشد بوده و همین موضوع سبب شده تا در هر شهری نیازهایی برای گسترش یا ساخت اقامتگاه های جدید احساس شود که البته در همین سال ها، هتل ها و اقامتگاه های بومی بسیاری با هدف آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ های مختلف و همچنین حفظ اصالت تمامی فرهنگ های این مرز و بوم ساخته شده است. بهترین اقامتگاه های بوم گردی، تحت نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند، و با فراهم آوردن یک سری قوانین ویژه سعی دارند آسایش مسافرین را تامین کنند.

ویژگی های یک اقامتگاه بوم گردی

تمامی ویژگی ها و خصوصیاتی که یک اقامتگاه بوم گردی باید داشته باشد، همگی این ها را سازمان میراث فرهنگی تعیین می کند و بر اساس بخشنامه های وجود این اقامتگاه ها را می سازند.

  • دارای فضایی کاملا سنتی و محلی
  • میزبانی مردم محلی منطقه
  • سرو غذاهای محلی
  • مواظبت از محیط زیست
  • محیط و طراحی کاملا بومی
  • برگزاری مراسمات و جشنواره های محلی
  • ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی
  • هزینه های مناسب در مقایسه با هتل ها و مسافرخانه ها
  • راهنمایان محلی
  • لیدر های محلی برای آشنایی بیشتر گردشگران با منطقه
  • مجهز به کمک های اولیه در صورت بروز مشکل و پزشک

اقامتگاه بوم گردی چه تفاوتی با ویلا دارد؟

  • با اجاره ویلا شما کل آن را در اخیتار دارید اما با رزرو اقامتگاه بوم گردی شما فقط یک اتاق در اختیار خواهید داشت و محیط های دیگری مانند حیاط، باغ و یا پشت بام به صورت عمومی استفاده می شود.
  • با اقامت در ویلا، خود شما مسئول تهیه صبحانه، ناهار و شام هستید اما در اقامتگاه بوم گردی، صبحانه در موعد مقرر برای تان سرو می شود و در صورت درخواست می توانید، تهیه ناهار یا شام را هم به عهده مسئولان اقامتگاه بگذارید.
  • شما می توانید در هر شهری یک ویلا را حتی از گوشه خیابان اجاره کنید! چراکه تمامی ویلاها دارای مجوز اقامتی نیستند اما وقتی که صحبت از یک اقامتگاه به میان می آید، یعنی نه تنها باید دارای مجوز باشد بلکه باید تمامی مجوز های لازمه مانند مجوز بهداشت و تغذیه و… هم داشته باشد.
  • ویلاها خدمات گردشگری مثل برنامه های گشت و آشنایی با جاذبه ها و … ندارند اما شما می توانید در سایت اقامتگاه های بوم گردی این گونه برنامه ها را هم مشاهده کنید.
  • برای اجاره یک ویلا باید خرج زیادی کنید اما در سایت رزرو اقامتگاه بوم گردی می توانید مشاهده کنید که لازم به هزینه چندانی نیست.

اقامتگاه بوم گردی چه تفاوتی با هتل دارد؟

همانطور که گفتیم هتل ها در دسته بندی ها و سطح های مختلفی قرار می گیرند و بر اساس نوع خدماتی که دارند ستاره هایی به آن ها تعلق می گیرد که نشان از کیفیت و سطح هتل دارد. اما در اقامتگاه ها خصوصا از نوع بوم گردی اش هزینه ها پایین بوده و خدمات و کیفیت اقامتی در مقایسه با هتل بسیار کمتر است.

این مطلب را هم از دست ندهید :
معجزه سپاسگزاری ( دوره رایگان )

در هتل ها همیشه تخت خواب وجود دارد اما در اقامتگاه های بومگردی اینگونه نیست و ممکن است که نه تنها خبری از تخت خواب نباشد، بلکه تنها امکانات برای خواب، سرویس های کف خواب یعنی همان تشک و بالش باشند.

در هتل سرو صبحانه یکی از مهم ترین خدماتی است که معمولا در میان تمامی هتل ها وجه اشتراکی به حساب می آید. اما در اقامتگاه های بوم گردی نباید انتظار یک صبحانه مفصل و یا سلف سرویس را داشته باشید. همچنین در هتل ها صبحانه بسیار لوکس و متنوع سرو می شود اما در اقامتگاه ها معمولا صبحانه خیلی ساده و سنتی هستند.

اقامتگاه های بوم گردی، فضاهای کوچک تر و دلنشین، ساده تر و خودمانی تری نسبت به هتل ها دارند و در آنها از زرق و برق و لوکس بودن خبری نیست.

تعداد پرسنل هتل بسیار بیشتر بوده و همگی حالت رسمی دارند، اما اقامتگاه ها توسط افراد محلی و بومی اداره شده و تعداد پرسنل آن بسیار اندک است.

و همانطور که می دانید هزینه رزرو هتل ها بسیار زیاد است اما هزینه رزرو اقامتگاه بوم گردی اینگونه نیست.

تاریخچه اقامتگاه های بوم گردی در ایران

اقامتگاه های بوم گردی از دیر باز در ایران به وجود آمدند و کم کم با پیشرفت صنعت گردشگری توسعه یافتند. از دهه گذشته تا به اکنون اکثر مناطق گردشگری بومی خودشان مجموعه هایی برای اقامت گردشگران فراهم ساختند که فضای این مجموعه ها بسیار سنتی بود. این اقامتگاه ها در گذشته هیچگونه مجوزی برای فعالیت نداشتند و تنها به صورت خود جوش به مسافرینی خدمات رسانی می کردند. اما بعد از اینکه مسئولین با استقبال گردشگران مواجه شدند، تصمیم بر این شد که تمامی این مجموعه اقامتی های بوم گردی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد. اکنون در بیشتر روستاها و مناطق بومی کشورمان اقامتگاه های بومی بسیاری دایر شده است که آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند و شما می توانید توسط سایت رزرو اقامتگاه بوم گردی با آنها آشنا شده و به هرکدام که میخواید به راحتی سری بزنید.

بست فارسی در این مقاله قصد دارد به تحلیل و معرفی بهترین اقامتگاه های بوم گردی ایران در سال 98 بپردازد.

برای ادامه مطلب به سایت اصلی مراجعه کنید.