اردیبهشت 4, 1403

درمان افسردگی با دارو یا طب سنتی؟

 

افسردگی چیست؟

افسردگی غم و اندوه نیست! افسردگی یک اختلال روانپزشکی جدی است و شاید تعجب کنید که افسردگی مهمترین علت ناتوانی در آمریکا در میان افراد بین 15 تا 44 سال است.
در مورد درمان های گیاهی افسردگی، اگر درمان افسردگی با ریشه گیاه فلان ممکن بود، ما 300 میلیون نفر افسرده در دنیا داشتیم؟ غیرممکن است!

طبق داده های سال 2010، افسردگی در آمریکا بیش از 210 میلیارد دلار در سال برای جامعه هزینه دارد، که این رقم در سالهای اخیر قطعا بیشتر شده است. برای درک بزرگی این عدد، این رقم را با کل فروش نفت ایران در سال گذشته مقایسه کنید، یعنی کمی بیش از 20 میلیارد دلار!

یعنی فقط هزینه های سالانه تحمیلی افسردگی بر جامعه آمریکا بیش از 10 برابر کل فروش نفت ایران در سال گذشته (2020) بوده است!

درمان های معمول افسردگی

افسردگی بسیار پیچیده تر از چیزی است که در نگاه غیر تخصصی به چشم می آید.
افسردگی یک یا دو دلیل ندارد و حتی میتوان گفت دلایل و عوامل تاثیر گذار روی افسردگی اینقدر زیاد است که اگر کسی بخواهد دنبال دلیل افسردگی باشد احتمالاً تا آخر عمرش باید بدود و در نهایت هم به چیزی که می خواهد، نمی رسد.
روش های درمان افسردگی شامل دارو درمانی، شناخت – رفتار درمانی و روش های مکمل مانند روش های فراشناختی و روش های دستگاهی مانند تحریک مغناطیسی است.
مثلاً یک روانکاو به دنبال وقایع دوران کودکی شما و روابط شما با پدر و مادرتان است و تقریبا همه چیز را به تئوری‌های فروید و مشکلات حل نشده گذشته نسبت دهد.
یک متخصص تغذیه تلاش می‌کند که شما را قانع کند که با تغییر رژیم غذایی می توانید افسردگی را بدون دارو درمان کنید. یک متخصص غدد همه چیز را از دید کم و زیاد شدن هورمون ها می بیند و با چند نسخه تلاش می کند سطح هورمون های شما را به حالت طبیعی بازگرداند.

یک روانشناس بالینی با رویکرد شناخت رفتار درمانی، یک پروسه مشخص را برای شما شروع می کند که شامل تغییر احساسات و عواطف و شناخت و در نهایت تغییر رفتار شماست. صدها مثال دیگر هم وجود دارد و مصرع”هر کسی از ظن خود شد یار من” در مورد افسردگی بیش از هر اختلال روانپزشکی دیگری، صدق می‌کند.
منظورم این نیست که همه این روش ها اشتباه است و فقط روش خاصی از میان این روش ها، درست است. خیر اتفاقاً همه روشهایی که در بالا مثال زدم صحیح و موثر است (البته اگر توسط متخصص همان رشته و به صورت علمی انجام شود).

اما در دوره جامع درمان افسردگی در سایت ویکی چرا، روش های درمانی آموزش داده شده که کمتر پزشکی سراغ آن می رود.
چرا؟
این روش درمان، شیوه زندگی من است!
من یک پزشک متخصص مغز و اعصاب هستم که همیشه در حال مطالعه شاخه های متنوعی از دانش هستم، من خودم را یک فرد بین رشته ای می دانم! یک انسانی که همیشه بین شاخه های مختلفی از دانش درحال پریدن و لذت بردن هستم.
مثلا طی هفته گذشته یک کتاب در مورد تغذیه، یکی در مورد نورو لیدرشیپ، یکی در مورد فلسفه مرگ، کتابی در مورد آموزش ریاضی، دو کتاب در مورد تغییر عادات، یک کتاب در مورد آموزش ارزهای دیجیتال و یک کتاب هم در زمینه روانشناسی تکاملی و اجتماعی خواندم و این فقط یک هفته از زندگی عادی من است!
تا چند سال پیش فکر میکردم این علاقه من به خواندن و یاد گرفتن عمیق رشته های مختلف و متنوع فقط یک علاقه شخصی است و سودی برای بقیه ندارد و فقط خودم هستم که از این کار لذت میبرم ولی حدود سه سال پیش وقتی در میان یک بحث سیاسی- اجتماعی در بین دوستان بودم، توانستم برای نخستین بار در بین این رشته ها ارتباط عمیق و معنا داری برقرار کنم و الگوهای های جدیدی را استخراج کنم و موضوع را از زاویه یک علاقه مند به علوم مختلف انسانی و تجربی حل کنم! آن روز برای سوالی که مطرح شده بود جواب جدیدی را طرح کردم و حتی فراتر از آن، توانستم سوال های بهتری پیدا کنم.

این مطلب را هم از دست ندهید :
مهره مار

وقتی آنچه در ذهنم بود را برای بقیه دوستانم شرح دادم و واکنش همکارانم را دیدم، متوجه این موضوع شدم که شاید بتوانم از دانش میان رشته ای خودم، برای درمان افسردگی نیز استفاده کنم.
در دوره جامع درمان افسردگی در منزل و همچنین دوره درمان بی خوابی بدون دارو، در سایت آموزش آنلاین ویکی چرا، در حال تلاش برای استفاده از آنچه از علوم مختلف فرا گرفته ام برای درمان یکی از پیچیده ترین و مرموزترین دردهای بشر هستم.
تمام تلاشم این است که در این دوره ها، چیزی را برای شما ارائه کنم که در هیچ جلسه درمانی در ایران یا خارج از ایران و یا در هیچ دوره آموزشی به این مقدار کامل پیدا نخواهید کرد.
دوره های آموزشی من به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه می شود.
دوره های فارسی در سایت “ویکی چرا” قرار داده می شوند.