فروردین 10, 1403

مسکن‌های میگرن: داروهای خطرناکی که بدون نسخه مصرف می‌شوند.

 

سردرد میگرنی یکی از سخت ترین انواع سردرد بوده و به علت طولانی بودن، تکرار شدن و عوارض جانبی به عنوان یکی از بیماری‌های ناتوان کننده و سخت شناخته می‌شود.

حساسیت فرد میگرنی به عوامل بیرونی مانند نور و صدا باعث شده که حمله میگرنی تنها برای خود فرد آزاردهنده نباشد و اطرافیان او نیز از بروز سردردهای میگرنی دچار مشکل شوند. عموما فردی که دچار یک حمله میگرنی شدید شده بایستی در فضایی آرام و بدون صدا و نور استراحت کرده و از روش‌های تسکین درد میگرن استفاده کند.

میگرن در واقع به علت افزایش جریان خون در رگ‌های مغز رخ داده و اکثر داروهای تسکین دهنده میگرن با کاهش این جریان خونی باعث توقف حمله میگرنی می‌شوند. به همین صورت روش‌های درمان میگرن نیز با تنظیم مکانیسم‌های مربوط به جریان خونی باعث درمان یا پیش‌گیری از میگرن می‌شوند.

مسکن‌های میگرن:

معروف ترین داروهای تسکین درد میگرنی داروهای سوماتریپتان و ارگوتامین هستند که این دو دارو با کاهش قطر رگ‌های خونی باعث کاهش جریان خون مغزی و در واقع متوقف شدن حمله میگرنی می‌شوند. در واقع تریپتان‌ها و ارگوتامین‌ها داروهای مسکن نیستند بلکه داروهای کاهنده جریان خونی بوده و تاثیر نهایی آنها توقف یا کاهش حمله میگرنی است.

اما نکته مهم در مورد این دو دارو این است که فرایندی که این داروها در آن نقش دارند فرایند پیچیده ای هست و عوارض جانبی فراوانی را ایجاد میکند. همچنین زیاده روی در استفاده از این داروها ممکن است برای فرد بسیار خطرناک باشد.

علاوه بر عوارض دارویی داروهای سوماتریپتان و ارگوتامین، مصرف بی رویه این داروها میتواند ایجاد کننده نوعی سردرد به نام سردرد ناشی از سوء مصرف داروی مسکن یا MOH بوده و سردرد شدید و تکرار شونده ای به سردردهای معمول میگرنی فرد اضافه کند.

با وجود اینکه ارگوتامین و خانواده دارویی تریپتان‌ها داروهای ویژه ای بوده و نباید بدون نظارت پزشک مصرف شوند، خرید این داروها از داروخانه بدون نسخه چندان سخت نبوده و همین مورد موجب شده که بسیاری از افراد بیش از حد از این داروها استفاده کنند.

اگر مسکن نخوریم چه کنیم؟

عنوان مشکل مشخص است. مصرف بی رویه داروهای خطرناکی که موجب تغییر خون رسانی به مغز و بسیاری از بافت‌های بدن می‌شوند و همینطور مصرف مداوم آنها نوعی وابستگی به دارو ایجاد کرده که به صورت سردردهای شدید و مشابه میگرن خواهد شد. اما راهکار چیست؟

این مطلب را هم از دست ندهید :
connect metamask to decentraland zcoino

اولین و مهمترین راهکار افزایش آگاهی عمومی در مورد این داروها و خطرات و مکانیسم عملکرد آنها است. اما به نظر شما فردی که دچار یک سردرد شدید هست و کار و امور روزمره زندگی او با مشکل مواجه شده در آن لحظه به عوارض دارو توجهی خواهد داشت؟

بهترین راهکار بعد از اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی در مورد دارو، معرفی راه‌های طبیعی کاهش سردرد برای فرد است. این راهکارها دو نوع هستند. راهکارهای پیشگیرانه و راه‌های تسکین. در این مقاله قصد نداریم در مورد جزئیات این راهکارها صحبت کنیم و اگر تمایل به مطالعه در این زمینه دارید پیشنهاد میکنم که به وب سایت “دانشنامه میگرن” مراجعه کرده و در مورد هر گزینه اطلاعات کامل کسب کنید. پس به صورت کلی و تیتر وار بعضی از این راهکارها را معرفی خواهم کرد:

  • بدون تردید، اولین پیشنهاد من برای فرد مبتلا به میگرن داروی میگرن کات به عنوان یک داروی گیاهیدرمان میگرن است. این دارو نه تنها یک داروی پیش گیرانه برای میگرن است بلکه در زمان سردرد هم میتواند یک مسکن برای میگرن شما باشد.
  • دمنوش زنجبیل میتواند با تاثیر بر جریان خونی مغز موجب کاهش سردرد میگرنی شود. در برخی متون دمنوش زنجبیل را با سوماتریپتان مقایسه کرده اند.
  • کمپرس یخ در ناحیه گردن یکی دیگر از راه های طبیعی کاهش جریان خونی مغزی و در نتیجه کاهش سردردهای میگرنی است.
  • استفاده از دمنوش بابونه برای پیشگیری از وقوع سردرد میگرنی.
  • استفاده از روغن یا اسانس استخدوس برای کاهش درد و آرامش بدن.
  • اصلاح سبک زندگی، آرامش، یوگا، دوری از محرک‌های میگرن و راه‌های مرتبط با طب شناختی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری میگرن، داروهای موثر بر این بیماری و راه‌های کاهش سردردهای میگرنی میتوانید به وب سایت “دانشنامه میگرن” مراجعه کنید.