اصول روابط عمومی دیجیتال برای برندسازی

five-tips-for-powerful-pr-in-the-digital-age

چیجوری روابط عمومی دیجیتال به کمک برند شما میاد تا بتونین در دنیای دیجیتال حرفی واسه گفتن داشته باشین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ رسانه های دیجیتال موجب شدن تا میدون رقابت واسه کار و کاسبی های کوچیک به نسبت برنده های بزرگ در سطحی برابر قرارگرفته و به دست آوردن یافته های قابل اندازه گیری رو از راه اصول روابط عمومی دیجیتال از هر زمان دیگری ساده تر ساخته. اما واسه موفقیت در این مورد باید اصول بازی رو یاد بگیرین.

موردتوجه قرار گرفتن از راه فرد یا مجموعه هدف به واقع می تونه موجب حرکت سازمان شما و یه قدم نزدیک تر شدن اون به هدف خودش شه، اما دیگه زمان پخش اعلامیه و تراکت از راه های جور واجور واسه اطلاع رسانی در مورد محصول یا خدمات خودتون به سر اومده. روش بازی تغییر کرده و طبیعتاً بازیکنان هم تغییر کردن. هدف روابط عمومی امروزه ایجاد رابطه با تأثیرگذاران منتخب به روشی خاصه. یه فرد تأثیرگذار تو یه صنعت، مثلاً یه وبلاگ نویس که در بخش خاص اجناس و خدمات شما قلم می زنه، به اندازه یه روزنامه معروف صبح کشور واسه کسب وکار شما می تونه اهمیت داشته باشه، چراکه ایشون اعتماد گروه مشتریان هدف شما جلب کرده. یعنی باید توجه داشت که اینجا همه چیز وابسته به مخاطبین شما و اوناس. ۵ راه حلی که در ادامه به اون اشاره می کنم به شما اجازه میده تا روش هدف دارای موثر روابط عمومی دیجیتال رو خوب اجرا کنین و نتیجه مطلوبی برابر با برنده های بزرگ از اونا به دست بیارین:

۱. درنتیجه جستجوهای گوگل مطرح شید.

امروزه مردم وقتی که در موتورهای جستجو آنلاین چیزی رو جستجو می کنن، عموماً روی لینکایی کلیک می کنن که در صفحه اول یافته ها به اونا نشون میده و نیاز خودشون رو با همون یافته های رفع می کنن. پس این نکته خود اهمیت مطرح شدن و نشون داده شدن شما در بین یافته های معرفی شده در صفحه اول رو خوب نشون میده. پس باید ضمن داشتن روش هدف دارا و رعایت اصول مربوط به بهینه سازی یافته های، کارایی رو در میدون روابط عمومی دیجیتال انجام بدین که به نشون داده شدن شما در صفحه اول کمک کنه.

یکی از این راهکارها شناخت درست و اصولی مخاطبه. واسه هر مخاطب هدف (هر فرد، هر گروه و یا . . .) باید یه پروفایل خاص تشکیل بدین و خواسته و نیازای ایشون رو شناسایی کنین و نوشته شده داشته باشین. بدونین واسه رفع نیازای خودش از چه کلماتی واسه جستجو استفاده می کنه و اینکه کدوم اون کلمات مناسب با کسب وکار شما و از اون کلمات در محتوا وب خود استفاده کنین.

۲. یه داستان خوب مطرح کنین، فقط سریع تر اونو مطرح کنین.

حجم محتوا آنلاین امروزه نسبت به قبل بسیار افزایش پیداکرده و این موضوع خود نشون دهنده این نکته س که مخاطب زمان که کمتری واسه دادن به محتوای شما در اختیار داره و واسه این منظور باید محتوایی تولید و منتشر کنین که از جذابیت بیشتری واسه مخاطب داشته باشه. یکی از این راهکارها اینه که داستان خود رو در فرمتا و شکلایی از محتوا ارائه کنین که در زمان کمتر حجم بیشتری از محتوا شما واسه مخاطب قابل درک و استفاده باشه، یعنی فرمتایی مثل فیلم، پادکست و عکس. چراکه در بیشتر موارد شما می تونین محتوایی شامل مثلاً ۲۰ تا ۳۰ خط مطلب رو فقط با یه عکس خیلی راحت به مخاطب خود انتقال بدین.

۳. دیگه تأثیرگذاران مهم در صنعت خود رو شناسایی کرده و از اونا استفاده کنین.

بعضی وقتا یه روش کاراتر واسه رسوندن پیام و سخن خود به مخاطبین به کار گیری افرادیه که پیش ازاین مخاطبین شما به اونا اعتماد داشته و سخن اونا رو در اون موضوع خاص مورد تائید قرار میدن. این روش با عنوان بازاریابی براساس اعتماد و اثر معتمدین و افراد بانفوذ شناخته می شه. به این موضوع هم توجه داشته که در دوره فعلی نوع خیلی از رسانه ها و کارکردهای اونا تغییر کرده، تلویزیون قدیم جای خودشو به شبکه یوتیوب و نسخه وطنی خودش یعنی آپارات داده، رادیو جای خودشو به پادکست داده و روزنامه الان به صورت وبلاگ، فروم و شبکه های اجتماعی در اختیار ما هستن. بازاریابی از راه افراد صاحب نفوذ در بین جمعیت هدف ما بر این اساسه که باید بر اشتراک گذاری پیام شما از راه این افراد کلیدی تمرکز داشته باشین که بیشتر صاحبان وبلاگای مهم و معتبر بوده یا دنبال کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی هستن.

واسه شروع بهترین راه داشتن یه نظرسنجی از بین مخاطبین هدف، دادن یه تشویق کننده به اونا جهت پاسخگویی به نظرسنجی شما و پیدا کردن شبکه های ارتباطیه که اونا بیشتر با اون وقت خود رو می گذرونن. بعد باید کلمات کلیدی مربوط به کسب وکار خود رو در اونا جستجو کنین و ببینین کی درواقع در بستر این رسانه ها از اعتبار کافی برخورداره و محتوایی مشابه و هم جهت با محتوای شما تولید می کنه که حریف شما به حساب نمیاد و بعد دقیق شدن و فوکوس کردن روی اونا واسه رسوندن پیام خود به مخاطبان هدف دلخواه هست.

۴. شبکه های اجتماعی وسیله چندمنظوره شماس.

شبکه های اجتماعی درواقع ابزاری واسه تغییر دادن بازی در میدون روابط عمومی هستن که کاربرده هایی واسه داستان سرایی، نظارت و تبلیغ و گسترش دارن. کسب وکارها هم می تونن به صورت درست و اصولی از اونا واسه پیشرفت و شکل دادن به روابط خود با گزارشگران و صاحبان نفوذ در صنعت خود بپردازند. یادتون نره که این خبرنگاران و افراد دارای نفوذ هم در درجه اول آدم هستن و با به کار گیری این وسیله ها می تونین ارتباطات خود رو به صورتی شخصی با اونا پیش ببرین، چراکه اونا هم مطمئناً عکسی شخصی از خونواده، کسب وکار و مسافرتای خود منتشر می کنن. در این جور مواقع با یه سؤال خیلی ساده، مثلاً اینکه نژاد حیوان خونگی شما چیه، می تونین با اونا رابطه برقرار کنین و کم کم این رابطه رو گسترش بدین. اما معرفی و تبلیغ کالا و خدمات خودتون رو بذارین واسه پیامای شخصی و از منتشر کردن اونا در فضای عمومی باهدف دیده شدن از راه اونا شدیداً دوری کنین.

۵. با معیارهای جدید در میدون روابط اجتماعی آشنا شده و از اونا استفاده کنین.

در رسانه های چاپی، اطلاع پیدا کردن از این اینکه چه نفر پیام شما رو خونده ان کاری خیلی سخت و سخته. اما روابط عمومی دیجیتال نظارت بر کارکرد محتوای شمارو به صورت بسیار دقیق شدنی می کنه. با این کار خیلی راحت می تونین فهمیده باشین که کدوم کانالا در حال سرازیر کردن ترافیک به طرف سایت شمان و اینکه چه مطالب و محتوایی واسه اونا از همه مهم تر و باحال تر بوده. با به کار گیری این اطلاعات خیلی راحت می تونین محتوای مشابه ازنظر موضوع با شکل و فرمت رو واسه مخاطبین خود آماده کنین.

فقط یادتون باشه که وسیله روابط عمومی دیجیتال برعکس روابط عمومی سنتی دقیقاً همون فرصتایی رو در اختیار شما قرار داده که برنده های بزرگ در اختیاردارند و واسه پیشبرد کار خود از اونا استفاده میکردن و در این میدون کسب موفقیت فقط و فقط وابسته به چگونگی استفاده شما از این ابزارهاست.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *