اعتیاد به تلویزیون چیست؟ + راه های ترک آن

دیدن چند ساعت برنامه ‎های سرگرم کننده تلویزیون چه ضرری میتونه داشته باشه؟ اگه عقیده شما در مورد تلویزیون اینه پس یقیناً سلامت شما در خطره!، پیشنهاد میکنیم این مقاله رو با دقت بخونین:

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ ایده “معتاد به تلویزیون”، تداعی کننده تصاویر افراد چاق، تنبل، نامرتب و بی حاله. ما از تحقیقاتی که نشون دادن هر چی ساعات تماشای تلویزیون در روز بیشتر باشه، خطر اضافه وزن یا چاقی بالاتره، باخبر هستیم.

به مدت طولانی فکر می رفت که معتادان تلویزیون به خاطر این وزن بیشتری دارن که موقع تماشای تلویزیون، بیشتر هله هوله می خورن. اما می دونستین که در واقع وضعیت دراز کشیدن به مدت زمان طولانی، واسه سلامت تون خطرناکه؟

تنبل بودن چیجوری بر سلولای چربی اثر میذاره

یه مطالعه جدید از دانشگاه تل آویو که در مجله فیزیولوژی (فیزیولوژی سلولی آمریکا) منتشر شد، دریافت که سلولای preadipocyte که پیش ساز سلول چربی هستن، درهنگامیکه شما دراز می کشید یا می شینین، بسیار سریع تر به سلولای چربی تبدیل می شن و حتی چربی بیشتری تولید می کنن. این مدتای طولانی نشستن یا دراز کشیدن که در اون، ما بر قسمتایی از بدن مون سنگینی وارد می کنیم، به زمانای “بارهای کشش مکانیکی” معروفند.

به عبارت ساده، غیر فعال بودن باعث می شه که بدن تون در داخل سلولای چربی موجود، چربی بیشتری بسازه، پس این سلولا خودشون بزرگتر می شن. وارد کردن فشار همیشگی بر سلولای بدن شما باعث می شه که سلولای چربی گسترش پیدا کنن و بزرگتر شن.

این آسیب غیر قابل برگشته

خبر نگران کننده تر اینه که روز به روز، محققان بیشتری در پیدا می کنن آثار داغون کننده ای که زمانای استراحت طولانی بر بدن شما می ذارن، نمی تونه با ورزش کردن خنثی شه حتی اگه شما ورزش شدیدی مانند دویدن یا دوچرخه سواری انجام بدین.

این بدون معناست که شما نمی تونین ساعتا دراز کشیدن در مقابل تلویزیون رو با این بهونه که در همون روز ورزش کردین توجیه کنین. حتی یه ساعت تمرین کردن در باشگاه، اثرات داغون کننده و مضری که ساعتا بی تحرکی روی بدن شما میذاره رو خنثی نمیکنه.

یه مطالعه جدید که در مجله کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شد، دریافت احتمال حمله قلبی یا آسیب قلبی در مردانی که گزارش داده بودن در روز ۲ ساعت یا بیشتر از ۲ ساعت در جلوی تلویزیون نشسته ان، دو برابر مردانی بود که گزارش داده بودن ساعات کمتری تلویزیون می بینن و احتمال مرگ به هر دلیل در مردانی که گفتن ۴ ساعت یا بیشتر رو بی جنب و جوش هستن، ۵۰ درصد بالاتر بود. ورزش، خطرات مربوط به ساعتا تماشای تلویزیون رو خنثی نکرد. تحقیقات زیاد دیگری هم وجود دارن که به اینجور نتیجه های برابری رسیدن.

جلوگیری از آسیب سلولی

محققان الان در حال انجام مطالعاتی هستن تا دست کم مقدار زمان واسه انجام فعالیتای استراحتی (تفریحی) که باعث اینجور تغییراتی در سلولای چربی می شه رو تعیین کنن.

این وسط، کارشناسان الان پیشنهاد می کنن که زمان اینجور فعالیتای کم تحرکی مانند تماشای تلویزیون، انجام بازیای ویدیویی یا گشت و گذار در اینترنت رو به یه ساعت یا کمتر از یه ساعت در روز محدود کنین.

واسه جلوگیری از این آسیب جبران ناپذیر به بدن تون، زمان تماشای تلویزیون رو درهفته، چند ساعت کم کنین تا وقتی که بیشتر از یه ساعت در روز تلویزیون تماشا نکنین.

علاوه بر کاهش خطر ابتلای شما به چندین مشکل سلامتی، ممکنه فهمیده باشین زمان بیشتری واسه انجام بقیه فعالیتای مورد علاقه تون دارین یا از این زمان فراغت اضافی واسه کشف کردن سرگرمیا یا چیزای مورد علاقه جدید استفاده کنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله تناسب اندام چیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *