اعتیاد به غذا و خوردن را چگونه درمان کنیم؟

اگه می خواید به تناسب اندام برسین باید حتماً اول مشکل اعتیاد به خوردن خود رو ترک کنین.

اعتیاد همیشه مربوط به مواد یا داروهای اعتیاداور نمی شه، این عبارت می تونه واسه توضیح یه رفتار افراطی مانند خوردن وسواسی هم بکار رودبا این که تجارب متفاوتی درمورد اعتیاد غذایی هست و نوشته های علمی دراین زمینه هنوز در مراحل ابتدایی هستن، اما کارشناسان براین باورند اعتیاد به غذا واقعا درمورد غذا نیس.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله پزشکی ؛ غذاها ویژگیای اعتیادآور ندارن و برعکس مواد شیمیایی کسی رو وابسته به خود نمی کننداعتیاد غذایی بیشتر به این برمیگرده که یه نفر چه رفتاری درمورد غذا داره، درمورد غذا چه فکری می کنه، و از چه راهی عادات غذاییش رو شکل می دهداین عادات، منابع واقعی اعتیاد هستن.

غذا می تونه به راهی واسه شکست دادن مسائل احساسی تبدیل شه و تکرار این روش غلبه گی می تونه ایجاد اعتیاد کنداستفاده از غذا به عنوان وسیله ای واسه مسلط شدن بر اضطراب، استرس، اندوه و موارد مشابه، بدن رو نسبت به خواستن این روند جهت آرامش، شرطی می کنه.

افراد بیشتر لذت و تفریح رو به غذاهایی که شامل چربی، شکر و نمک هستن مربوط می کنندشاید بی خطر به نظر برسه، اما این حالت از سنین کم شروع می شه یعنی وقتی که شکلات و نوشابه به عنوان ” جایزه” و “معامله” واسه رفتارخوب، نمره خوب و جشن داده می شوندمطالعات تحقیقاتی نشون داده مراکز جایزه مغز، هنگام مصرف خوراکیای لذت بخش و کیف آور، دوپامین ترشح می کندآیا این می تونه دلیل شرطی شدن بدن ما واسه اینجور واکنشی باشه؟

شیب خطرناک اعتیاد غذایی

کسی خودش تصمیم نمی گیره که نسبت به غذا کنترلش رو ازدست بدهداغلب شیب لغزنده این راه منتهی به این می شه که یه نفر به این اعتیاد برسددراینجا چند علامت اخطار دهنده و اخلاقای عادی میان آدمایی رو که از این اعتیاد رنج می برن میاریم:

  • حال و هوای متغیر
  • برچسب ” خوب ” و ” بد ” زدن به غذا
  • رژیم غذایی محدود کننده
  • مخفیانه خوردن یا قسمتی خوردن
  • احساس نبود کنترل در مقابل غذا
  • جایزه دهی یا معامله با خود با غذا
  • تموم وقت به غذا فکر کردن
  • احساس نارضایتی حتی بعد از وعده های غذایی
  • نوسان وزن و یا به سختی مدیریت کردن وزن
  • نارضایتی از بدن
  • احساس نفرت، گناه یا دلخوری بعداز خوردن
  • احساس استرس و تنشی که فقط با خوردن آرامش پیدا می کنه

چیجوری بر اعتیاد غذایی پیروز شیم؟

خلاص شدن از اعتیاد غذایی یه فراینده، و چیزی که اهمین داره، خلاص شدن از غذاس . بازگرفتن قدرت از دست غذا، بیشتر نیازمند یه راه و روش گروهیه تا رهایی کامل و درست انجام بشه اینجا چند قدم که باید واسه کمک به ترک این اعتیاد ورداشته شه رو میاریم:

  1. رابطه سالم و درستی با غذا بسازین.

در روشای سنتی دوازده مرحله ای ترک این اعتیاد، معتادان واسه خودمون دار باقی موندن به رقابت کشیده می شن با این حال، کسی که اعتیاد غذایی داره خیلی راحت نمی تونه با نخوردن صبوری کنه چون غذا واسه زنده موندن لازمه از این رو، کسی که از این اعتیاد رنج می بره باید یاد بگیره با ایجاد رابطه سالم با غذا، به طور مناسب بخوره.

  1. درمورد غذاهای ناسالم، حد و حدود مشخص کنین.

مخصوصا، غذاهای “ناسالم” یا تحریک کننده رو از رژیم غذایی خط بزنین و حد و دحدودهایی رو مشخص کنین تا مدیریت این غذاها به روش هایی سالم تر دوباره فراگرفته شه اگه کسی هنگام استرس درخوردن بستنی زیاده روی می کنه، بهترین کار اینه که بستنی در خونه نگهداری نشه حذف عامل وسوسه تا وقتی که اون دوباره به روش هایی متعادل بستنی بخوره، راهی قابل اعتماده.

  1. از یه برنامه غذایی سازماندهی شده پیروی کنین.

کسی که از رابطه ناسالم با غذا رنج می بره می تونه با پیروی از یه برنامه غذایی و الگوهای نرمال خوردن، در راه درست ترک این اعتیاد قرار بگیره این روش به فرد کمک می کنه شرایط قابل اعتمادی واسه غذا قائل شده و احساس رضایت کنه، پس نیاز روانی به خوردن پیدا نمی کنه وقتی محرومیت فیزیکی از غذا وجود داشته باشه، ازدست دادن کنترل در مقابل غذا، وسوسه انگیزتر هستش.

  1. روشای هدف دار درست غلبه رو یادبگیرید.

دلایل غلبه براین اعتیاد رو مورد توجه بذارین . عملکردای پیروزیای بهتر رو شناسایی کرده تا بتونین یادگیری راه های سالم تر شکست دادن احساسات رو شروع کنین.

  1. به دنبال پیشنهادای حرفه ای باشین.

غلبه براعتیاد غذایی یه فراینده و یه شبه اتفاق نمی افته؛ بیشتر به یه متخصص تغذیه و یه روانپزشک که در مورد مشکلات خوردن تخصص داره نیازه این حرفه ایا به فرد معتاد به غذا کمک می کنن تا روش هدف دارای مناسب رو بکار بسته و به اون پیشنهادای توجیه پذیر و منطقی ارائه میدن.