آذر ۱۶, ۱۳۹۹

۵ باور غلط در طراحی آرم و نشانه

طراحی آرم و نشونه

اگه آرم یا logo شما میتونست حرف بزنه قرار بود چی رو به بیننده بگه؟ شاید در هیچ زمینه دیگری به اندازه طراحی آرم اختلاف سلیقه وجود نداشته باشه. شما مقالات زیادی در مورد یه طراحی آرم خوب یا بد در اینترنت پیدا میکنین که ممکنه در اختلاف با همدیگه باشن. ولی پنج باور غلط هست در طراحی آرم که همه طراحان در اونا اتفاق نظر دارن و ما اون رو در ادامه واسه شما بازگو میکنیم:

طراحی آرم باید نشون دهنده فعالیت شما باشه

به نظر شما پرچم یه کشور چقدر میتونه نشون دهنده فرهنگ و تاریخ اون باشه؟ طراحی آرم شما هم همون نقش رو واسه شرکت یا تجارت تون اجرا میکنه، پس احتیاجی نیس که نشون دهنده تاریخ و داستان شما باشه.

طراحی نشونه

نمونه طراحی آرم شرکتای بزرگ بدون اشاره به نوع فعالیت

آرم شما باید بیان کننده شرکت شما باشه و اون رو بخوبی از بقیه جدا کنه، نه بیشتر و نه کمتر. دقیقا همون کاری که یه پرچم واسه کشورش انجام می ده.

طراحی آرم شرکتای بزرگی مانند اپل، نایکی و کوکاکولا هیچ توضیحی در مورد نوع فعالیت اونا به بیننده منتقل نمی کنن ولی با نگاهی کوتاه یادآور صاحبان خود هستن.

آرم باید دارای تصویر باشه

نه ، لوگو خیلی از شرکتها فقط با به کار گیری نوشته و تایپوگرافی ساخته شدن وهنوز هم بسیار موثر و جذاب هستن. با این وجود نمیشه گفت که به کار گیری تصویر در طراحی آرم اشتباس. بعضی وقتا یه تصویر میتونه بهتر تو ذهن مخاطبان بشینه تا نام شرکت مانند آرم اپل و بعضی وقتا تصویر استفاده شده تنها یه طراحی گرافیکی قشنگتر م ومتناسبه که رابطه معنایی خاصی با موضوع کاری شرکت نداره.

طراحی آرم نوشتاری

چند نمونه طراحی آرم با تایپوگرافی

پیشنهاد ما به شما اون هستش که در طراحی آرم خود وقتی از تصویر استفاده کنین که نیاز به انتقال پیامی کوتاه و به یاد موندنی داشته باشین، وگرنه به کار گیری نوشته و طراحی اون با تایپوگرافی میتونه انتخاب بهتری باشه.

اگه تصویر مناسبی دارین احتیاجی به اسم نیس

شناخت یه طرح یا آرم از راه تکرار بدست میاد، اگه میبینین که شرکتای بزرگ از طرح خود به تنهایی استفاده میکنن به این دلیله که خوب شناخته شدن. اگه طراحی آرم شما با طرح گرافیکی انجام شده. هرچقدر هم که مربوط به کار شما و گیرا باشه بازم نیازه تا نام شرکت به شکل ساده در پایین یا کنار اون نوشته شه. تا این نام بهمراه تصویر تو ذهن بیننده بشینه.

طراحی آرم

چه تعداد از لوگوهای تصویر رو بدون دیدن نامشون میشناسین؟

هیچ قدرت جادویی خاصی در طراحی آرم پپسی وجود نداره، تنها برتری اون هستش که میلیونا بار دیده شده. اگه بودجه ای رو واسه تبلیغات خود در نظر گرفتین در نظر داشته باشین که همیشه نام شرکت رو در کنار طراحی آرم خود بیارین تا این دو بهمراه همدیگه شناخته شن.

طراحی آرم باید نشانی از صنعت مربوطه باشه

این نمونه معمولا در طراحی آرم شرکتای عمرانی و ساختمانی دیده میشه که همراه با طرحی از ساختمون ارائه می شن. به کار گیری تصویر یه خونه یا درخت بهمراه خورشید یا یه تپه به احتمال زیاد به چشم شما آشنا هستن. یا در صنعت پوشاک ممکنه طراحی آرم به شکل فونتای فانتزی و سفید وسیاه بسیار پر استفاده باشن.

آرم شرکت ساختمانی

نمونه طراحی آرم بالایی بخوبی از سه نمونه پایین اون جدا شده

ولی هدف اصلی از طراحی آرم ایجاد فرق میان شما و بقیه رقبایتانه. اگه قرار باشه که شمام همون راه تکراری و تکراری رو طی کنین دیگه احتیاجی به وسواس و صرف هزینه واسه لوگو خود ندارین!

طراحی آرم شما نباید تاریخ انقضا داشته باشه

هدف شما از طراحی آرم شرکت، مانور تبلیغاتی و برندینگ روی اون هستش واگر قرار باشه که خیلی زود اون رو تغییر بدید کارایی خود رو از دست میده. ولی این بدون معنی نیس که دیگه هیچوقت نباید طرح خود رو تغییر بدید. معمولا شرکتای بزرگ مانند گوگل هم هر چند سال یه بار طراحی آرم خود رو تغییر میدن و با حفظ شکل اصلی، اون رو کمی به روزتر میکنن. این کار باعث میشه که شما تو ذهن مشتریان خود شرکتی پویا و همراه با تغییرات جهانی به نظر برسین.

طراحی آرم 5

تغییر طرح نشونه یه شرکت با گذشت زمان

پس شما هم نشونه خود رو به شکلی طراحی کنین که پایه مناسبی واسه زمان طولانی داشته و امکان بروزرسانی و بهبود رو به آینده بسپارین.

طراحی به تصویر کشیدن ایده هاست – Design is thinking made visual

Saul Bass متخصص طراحی آرم و نشونه

واسه سفارش طراحی آرم می تونین از راه صفحه طراحی لوگو دست به کار شین و یا نمونه کارای وبسیما رو در بخش نمونه کارای طراحی لوگو ببینین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *