اردیبهشت 8, 1403

داستان شروع دیجی کالا

امروز قصد داریم یک داستان تعریف کنیم. داستان شروع به کار دیجی کالا و اینکه چطور شد صاحبان دیجی کالا Digikala تصمیم به طراحی فروشگاه اینترنتی گرفتند و از این طریق توانستند کالاهای متنوعی را در اختیار مشتری قرار دهند و در این مسیر با چه سختی‌ها و پستی و بلندی‌های مختلفی روبرو شدند. در ادامه نیز بیشتر به موضوع طراحی فروشگاه آنلاین خواهیم پرداخت به طوری که اگر شما هم فکر بزرگی در سر دارید و می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید نترسید و فقط قدم بردارید. شروع هر کاری با سختی همراه است اما مطمئن باشید که با پشت سر گذاشتن آن‌ها به نتیجه مطلوب خواهید رسید. در انتها نیز شرکت رویال کد که یک شرکت طراحی سایت در کرمان است را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید در هر جایی که هستید کار طراحی سایت فروشگاه آنلاین خود را به آن‌ها بسپارید.

قصه از کجا شروع شد؟

آقایان محمدی ( سعید و حمید ) برادران دو قلویی هستند که جرقه فکر طراحی فروشگاه آنلاین که دیجی کالا نامیده شد برای اولین بار به سر آن‌ها زده شد. اما پشت این ایده یک اتفاق بود. خودشان در این خصوص می‌گویند که پس از فارغ‌التحصیلی از آن جا که به عکاسی علاقمند بودند و دوست داشتند در این زمینه فعالیت کنند تصمیم به خرید دوربین عکاسی می‌گیرند. در آن زمان یعنی در سال 1384 دقیقا دورانی بود که روش‌های عکاسی کم‌کم داشت از شیوه آنالوگ به روش دیجیتال تغییر پیدا می‌کرد و شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های دیجیتال، نمونه‌های تازه و جدیدی از این محصول را روانه بازار کرده بودند. برادران محمدی تصمیم می‌گیرند با جستجو در سایت‌های خارجی و بررسی نمونه‌های مختلف، دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. بررسی‌ها به نتیجه رسید و آن‌ها دوربین مورد نظر خود را با کیفیت عکسی که انتظار داشتند، انتخاب کردند و از یکی از فروشگاه‌های خیابان جمهوری تهران آن را خریداری کردند. اما پس از مدتی دیدند کیفیت عکس‌ها با آن چه در معرفی این دوربین در سایت‌های خارجی دیده بودند متفاوت است و خروجی کار آن گونه که احساس می‌کردند باید باشد، نیست. پس از بررسی بیشتر متوجه شدند لنزی که روی این دوربین قرار دارد دست دوم بوده و قبلا تعمیر شده است. بنابراین اگر شما هم با ما هم عقیده باشید که کیفیت لنز تا چه اندازه در کیفیت تصاویر مؤثر است، می‌توانید حال آن روز برادران محمدی را درک کنید.

اما این اتفاق ناخوشایند سبب شد آن‌ها قدم در راهی جدید اما سخت بگذارند. راهی که تا آن زمان کسی در ایران آن را نرفته بود و نمونه‌ای شبیه به آن وجود نداشت و طبیعتا لازم بود با استفاده از روش‌های آزمون و خطا جلو رفت و مسیر را شناخت و سختی‌ها را برطرف کرد و راه را هموار نمود.

آن‌ها تصمیم گرفتند با بررسی و جمع‌آوری اطلاعات لازم، یک فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کنند تا بتوانند به واسطه آن کالاهای دیجیتال مورد نیاز کاربران و مشتریان را به فروش برسانند و تصمیم‌شان بر این بود که اطلاعات دقیقی از هر کالا را در سایت قرار دهند تا مشتریان بتوانند با اطلاع یافتن از ساز و کار و ویژگی‌های هر محصول و مقایسه آن‌ها با سایر محصولات، انتخاب بهتری داشته باشند. طبیعتا این ایده جدید که تا آن زمان در ایران نمونه‌ای نداشت، توانست با استقبال مشتریان و کاربران مواجه شود. به مرور شرکت تصمیم گرفت از تیم محتوا، تیم فروش و تیم تأمین کالای قوی و حرفه‌ای استفاده نماید و بعدها با طراحی پلتفرم تخصصی دیجی کالا که بر روی تمامی دستگاه‌ها از جمله کامپیوتر و گوشی موبایل و .. قابل دسترسی بود این فروشگاه توانست کم‌کم به جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار دارد برسد و بتواند علاوه بر کالاهای دیجیتال محصولات متنوع دیگری از لوازم خانگی گرفته تا لوازم تحریر، البسه، فرش و کالاهای دکوری و حتی خودرو و .. را به محصولات خود اضافه نماید!! به طوری که ارزش کنونی دیجی کالا پس از 15 سال تلاش و برنامه ریزی دقیق و پشتکار تمامی مدیران و کارمندان این مجموعه، امروز بیش از 150 میلیون دلار تخمین زده می‌شود و تعداد همکارانی که در این مجموعه به کار مشغولند از 7 نفر اکنون به بیش از هزار نفر رسیده است.

داشتن فروشگاه اینترنتی شبیه به دیجی کالا سخت است یا ساده؟

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند تبدیل شدن به دیجی کالا کار ساده‌ای است و گروهی دیگر نیز ممکن است فکر کنند رسیدن به جایگاهی که اکنون فروشگاه اینترنتی دیجی کالا دارد بسیار سخت است. بله ما با هر دو گروه موافقیم تبدیل به دیجی کالا شدن آسان است اگر سختکوش باشید و از سختی‌های راه نهراسید و علمی جلو بروید و قدم‌های ابتدایی را استوار بردارید.

این مطلب را هم از دست ندهید :
فروشگاه اینترنتی میرازگام - فروش محصولات ایزوگام

در مقابل آن تبدیل به دیجی کالا شدن سخت است اگر این مسیر را ساده ببینید و ساده‌انگارانه و بدون بررسی‌های علمی و فقط به صرف راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی شروع به کار کنید. اگر لیستی از تمامی فروشگاه‌های اینترنتی که در سطح کشور مشغول به کارند را ببینید، خواهید دید که شاید درصد کمی از آن‌ها توانسته‌اند پس از چند سال فعالیت مستمر تا حدی شبیه به دیجی کالا شوند هر چند که اعتقاد ما بر این است که کوچک کار کردن و متمرکز بودن در ابتدای راه می‌تواند کمک کند تا شما آرام آرام به یک برند تبدیل شده و زمینه فعالیت خود را به مرور گسترش دهید.

9 اگر و دلیل که با وجود آن‌ها نمی‌توانید به دیجی کالا تبدیل شوید

در این قسمت نمی‌خواهیم جملات انگیزشی به کار ببریم و بگوییم اگر چنین و چنان کنید، فروشگاه اینترنتی شما شبیه به دیجی کالا و حتی بهتر از آن خواهد شد. بلکه می‌خواهیم چند اگر و دلیل را بیان کنیم و بگوییم اگر آن‌ها را در نظر نگیرید و سرسری از کنارشان بگذرید، طراحی فروشگاه آنلاین نه تنها نمی‌تواند شما را به خواسته‌تان که جذب مشتری بیشتر و فروش زیادتر است برساند، بلکه شما را با ضرر و زیان و از دست رفتن سرمایه مواجه خواهد کرد.

  1. اگر از یک تیم متخصص در حوزه طراحی سایت و کارهای تکمیل کننده آن کمک نگیرید و خودتان را همه فن حریف بدانید.
  2. اگر پس از طراحی فروشگاه اینترنتی و بارگذاری محتوا و دسته‌بندی محصولات می‌خواهید سریع به نتیجه برسید و سیل خریدار به فروشگاه شما وارد شود و به سرعت به فروش بالایی برسید.
  3. اگر نیروی کار حرفه‌ای ندارید و از هزینه کردن در استخدام نیروی کار مفید سر باز می‌زنید و می‌خواهید یک نفر تمامی کارهای فروشگاه اینترنتی شما را یک‎تنه انجام دهد.
  4. اگر نمی‌توانید بین تامین کالا و رسیدگی به نیاز مشتری و سفارش‌ها تعادل برقرار کنید.
  5. اگر تغییر شرایط بازار ارز و همچنین تغییر مواضع سیاسی و اقتصادی دولت، شما را دگرگون می‌کند و به جای بررسی دقیق بازار، نگران از دست رفتن سرمایه خود هستید.
  6. اگر تبعیت از استانداردهای بالای کاری بخصوص حوزه طراحی فروشگاه آنلاین و هدایت آن را نمی‌دانید و سعی در یادگیری آن نمی‌کنید.
  7. اگر درباره سئو سایت فروشگاهی و ارتقا و بهبود آن به روش‌های مختلف، اطلاعی ندارید و از شرکت‌ها و نیروی متخصص در این زمینه کمک نمی‌گیرید.
  8. اگر از همان ابتدا به دنبال تجملات هستید و نمی‌توانید هزینه‌های اضافی را کم کنید و منطقی جلو بروید.
  9. و اگر انتظار دارید که از همان ابتدا شبیه به شرایط حال دیجی کالا باشید و دنیایی از محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم هرگز به فکر طراحی فروشگاه اینترنتی نباشید و آرزوی تبدیل شدن به دیجی کالا را در سر نپرورانید. زیرا همان طور که به داستان شروع کار دیجی کالا پرداختیم، آن‌ها نیز از همان روزهای اول شاید فکر رسیدن به چنین جایگاهی را هم نمی‌کردند و هدف‌شان تنها فروش کالای دیجیتال اصلی و دادن اطلاعات جامع و کامل به مشتری بود تا بتوانند خرید خوبی را تجربه کرده و فریب برخی از فروشندگان بی‌انصاف را نخورند، موضوعی که متاسفانه امروزه دغدغه بسیاری از ما و شماست. اما همین طرز فکر پسندیده و شروع کار به صورت علمی و همچنین استفاده از نیروی متخصص توانست آن‎ها را به جایگاهی که اکنون هستند برساند. بی‌شک همین جایگاه برای شما که در ابتدای این راه هستید نیز دور از دسترس و غیر‌ممکن نخواهد بود.

شرکت رویال کد متخصص طراحی سایت

برای آن که کار طراحی فروشگاه آنلاین خود را قوی آغاز کنید و برای راه‌اندازی آن تمامی جوانب پر اهمیت را در نظر بگیرید به طوری که در آینده نزدیک بتواند پاسخگوی نیاز شما باشد و از گسترش کارتان پشتیبانی کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم کار طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به مجموعه رویال کد www.royalcode.net که در این زمینه از تخصص بالایی برخوردار است بسپارید. مجموعه رویال کد یک شرکت طراحی سایت در کرمان است که می‌تواند از اولین قدم‌های راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در کنارتان باشد و به شما کمک کند تا یک سایت فروشگاهی با قالبی کاربردی و مناسب داشته باشید و در قدم‌های بعدی با کمک به بهبود سئو سایت، تولید محتوای مفید، برندسازی و .. به شما کمک نماید تا کسب و کار خود را ارتقا و گسترش داده و تبدیل به فروشگاهی همچون دیجی کالا و البته بزرگ‌تر از آن شوید. فرقی نمی‌کند شما کجا هستید نیروهای متخصص رویال کد هر زمان که نیاز داشته باشید در کنار شما خواهند بود.

منبع