۱. بازاریابی دلیل محور (Cause Marketing)

بازاریابی دلیل محور بر مبنای عللی پیش میره که از طرف مشتریان و هم خودِ یک برند، درخور توجه تلقی می شن. شناسایی این علل نیازمند علم درون سازمانی دور و بر بخشای هدف کسب وکار مربوطهه. راه حل بازاریابی شرکت تولیدی کفش تامز (Toms Shoes) مثل نمونه های روشن این نوع بازاریابیه. نگرانی ی اصلی این شرکت گسترش فعالیتای خیرخواهانه به نفع اقشار محروم جامعه س و به ازای هر جفت کفشی که از تولیدات تامز خریداری شه، شرکت یک جفت کفش رایگان به کودکان نیازمند هدیه می کنن. برند کفش تامز تونسته با تبدیل ترفند تکراری «یکی بخر، دو تا ببر» به «یکی بخر، یکی هدیه کن» از مشتریانی وفادار به برند بهره مند شه و اعتباری مثال زدنی واسه خود کسب کنه.

۲. بازاریابی محدوده نزدیک (Close Range Marketing)

بازاریابی محدوده نزدیک یعنی ارسال پیامای تبلیغاتی از راه Wifi یا بلوتوث به گوشی یا تبلت کاربرانی که در فاصله نزدیک حضور دارن. به این نوع راه حلِ تبلیغ اجناس یا خدمات، «بازاریابی مجاورتی» هم گفته می شه.

۳. بازاریابی رابطه مند (Relationship Marketing)

الان هدف خیلی از برندها فقط فروش اجناس یا خدمات نیس (بازاریابی تراکنشی)، بلکه به دنبال ایجاد رابطه بلندمدت با مشتری هستن. هرچه مشتری به یک برند علاقه مندتر باشه، به همون نسبت مبلغ بالاتری رو صرف اجناس یا خدمات اون برند می کنن. خرده فروشان سنتی هم به صحت این ادعا اقرار دارن. بررسی میزان خرید مشتریان داروخونه ی زنجیره ای والگرینز (Walgreens) نشون داده که میزان خرید مشتریان از همه کانالای فروش این برند شامل مغازه، سایت و موبایل، شش برابر بالاتر از مشتریانیه که خرید خود رو فقط به شکل حضوری انجام میدن.

۴. بازاریابی تراکنشی (Transactional Marketing)

افزایش و ادامه فروش به ویژه واسه خرده فروشانی که همیشه باید کالاهایی رو در حجم انبوه به فروش برسانند، چیزی رقابت برانگیزه. خرده فروشان می تونن مشتریان شون رو از راه عرضه کوپن، ارائه تخفیفا و فروشای استثنایی تشویق به خرید کنن تا نظر سرمایه گذاران هم جلب شه. اَبَرخرده فروشیایی مثل تارگِت (Target) همیشه در حال برگزاری رویدادهای تبلیغاتی هستن تا مشتریان علاقه مند رو به پای صندوقای خرید بکشونن.

۵. بازاریابی با اصل کمیابی (Scarcity Marketing)

بعضی اجناس به دلیل کیفیت بالا یا نبود دسترسی آسون به مواد آسون ی اون، به تعداد محدود تولید می شن. تعداد آماده ی فروش این اجناس هیچوقت جواب گوی خواسته انبوه نیس و شاید حتی خود تولیدکننده تصمیم بگیره که این اجناس کم پیدا رو فقط در خطر خرید گروهی کم بذاره. مثلا، رولز ـ رویس فانتوم دراگون (Rolls-Royce Phantom Dragon) که به مناسبت سال اژدها واسه بازار خودروی چین تولید شده بود، ظرف مدت کوتاهی به فروش کامل رسید. قیمت این خودرو بالاتر از بیشتر خودروهای موجود در بازار بود، اما به دلیل سفارشی بودن و تعداد محدود با استقبال چشم گیری روبرو شد.

۶. بازاریابی فراخوان واسه عمل (Call-to-Action Marketing)

بازاریابی فراخوان واسه عمل یعنی تبدیل ترافیک وب در سایتا به مشتریان پنهون یا افزایش فروش از راه متن، ویژگیای چشمی و بقیه عناصر طراحی وب. میشه از راه راه حلای تبدیل، درصد بازدیدکنندگان آنلاینی رو که مشتری یک برند یا عضو خبرنامه ی اون می شن، بالا برد.

۷. بازاریابی دهن به دهن (Word of Mouth Marketing)

بازاریابی دهن به دهن یا پیشنهاد ای، به انتقال شفاهی اطلاعات از یکی به یکی دیگر گفته می شه. مردم معمولا از صحبت در مورد برند مورد علاقه خود و تعریف ماجراهایی که با خریداری اجناس یا خدماتی خاص تجربه کردن، خیلی هیجان زده می شن. تبلیغ دهن به دهن مثل قدیمی ترین راهکارهای افزایش فروشه. بازاریابان امروزی خوب میدونن که چیجوری زمینه ایجاد معتبر دهن به دهن رو واسه اجناس یا خدمات خود فراهم کنن.

۸. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابان برندهای فِرقه (Cult Brands)، یعنی برندهایی که در مشتری حس تعلق خاطر ایجاد می کنن، همیشه در حال ایجاد ایده های نو در کسب وکار خود هستن تا بتونن اجناس شون رو در قلب و ذهن مصرف کنندگان دنیا زنده نگه دارن. مثل این برندها فکر می کنن هر محصول جدیدی که به بازار عرضه می شه، باید ایجاد کننده رؤیاپردازی مشتری در مورد اجناس آینده برند محبوبش باشه . بعضی وقتا بازاریابان برندهای فرقه، محصولی اونقدر فوق العاده رو رو می کنن که اسمش سر زبونا میفته و درست مثل یک مریضی ویروسی گسترده می شه. تبدیل شدن اجناس یا خدمات یک برند به موضوع صحبت مردم نقش به سزایی در شناخته شدن اون برند داره.

۹. بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

بازاریابی تنوع گرا یعنی تهیه یک طرح بازاریابی سفارشی از راه بررسی گروه های مختلف مشتریان بر مبنای فرقای فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، عقاید، دنیا بینیا و نیازای خاص هر گروه.

۱۰. بازاریابی مخفی کاری (Undercover Marketing)

بعضی وقتا همین که همه اطلاعات رو در اختیار مشتری قرار ندین، کافیه تا جذب محصول یا خدمات تون شه. تیزر فیلمی رو در نظر بگیرین که فقط یک بخش خیلی جزئی از داستان فیلم رو به نمایش می ذاره، اما سازنده تبلیغ با مخفی کردن بُرشایی حساب شده از داستان سعی در تحریک کنجکاوی مخاطب به تماشای فیلمِ کامل رو داره.

۱۱. بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)

رویدادهای فصلی مثل تغییرات آب وهوایی یا تعطیلات سراسری، فرصتی مناسب واسه جذب مشتریان جدید حساب می شن. مثلا، روز ولنتاین واسه خرده فروشی هالمارک (Hallmark) که ارائه دهنده ی کارتای تبریک و اجناس کادوییه، یک روز خیلی خاص حساب می شه. با نشونه رفتن مناسبتایی که اهمیت ویژه ای واسه مشتریان تون دارن، آسون تر می تونین خودتون رو در زندگی اونا جا بندازین.

۱۲. بازاریابی انبوه (Mass Marketing)

تولیدکنندگان کلان واسه اینکه به وسیله رقبا کنار زده نشن، باید بتونن حجم انبوهی از اجناس تولیدی خود رو بفروشن. بازاریابی انبوه شاید مثل یک روش شلیکی به نظر برسه، در حالی که اینجور دیدگاهی در مورد این راه حل به دور از واقعیته. کسب وکارهای بزرگ پول کلانی رو صرف بررسی کلان داده ها می کنن تا بدونن چیجوری می تونن مشتریان پنهون ی خود رو در سطح ملی به خرید اجناس یا خدمات برندشون تشویق کنن. مغازه زنجیره ای والمارت (Walmart) که در بالا جدول موفق ترین خرده فروشیای دنیا قرار داره، در این نوع بازاریابی زبون زده. این برند در فعالیتای بازاریابی انبوه، خیلی زیرکه و حسی آشنا و صمیمی در مشتری ایجاد می کنه.

۱۳. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

به دنبال افزایش کاربران فضای مجازی، عده ی زیادی از بازاریابان اینترنتی واسه جذب مشتریان پنهون، به جمع آوری و نظم اطلاعات ایمیل روی آورده ان. بازاریابی ایمیلی واسه خیلی از بازاریابان کسب وکار به کار و کاسبی (مدل B2B)، کانال اصلی رابطه با مشتریانه. از همین روست که مشاوران شرکت IBM، بیشتر در نمایشگاهای صنعتی در حال تبادل اطلاعات ایمیل با مشتریان پنهون ی خود دیده می شن.

۱۴. بازاریابی روابط عمومی (Public Relations Marketing)

بازاریابی روابط عمومی، مثل پُراهمیت ترین راه حلای بازاریابیه. بازاریابان زبده با همکاری رسانه های جمعی میزان آگاهی عموم از امتیازات ویژه ی اجناس یک برند رو افزایش میدن. در مواردی که کنترل امور از دست خارج می شه، وجود یک راه حل روابط عمومی موثر خیلی دارای اهمیته. در زمان زندگی استیو جابز، شرکت اپل همیشه واسه معرفی اجناس جدید خود یک کنفرانس مطبوعاتی خبرساز برگزار می کرد و هنوزم این راه حل با وجود روی کار اومدن مدیران جدید ادامه داره.

۱۵. بازاریابی بشارتی (Evangelism Marketing)

بازاریابی بشارتی یعنی گسترش مشتریانی که عاشق ی یک برند هستن و به یه جور معرف اون حساب می شن، انگار برند محبوب شون جزئی از شخصیت خود آنهاست.

۱۶. بازاریابی آنلاین (Online Marketing)

با گسترش فعالیتای اقتصادی به دنیای اینترنت، شاهد ظهور نوع جدیدی از بازاریابی، با عنوان بازاریابی آنلاین هستیم. سعی اصلی بازاریابان آنلاین اینه که توجه کاربر رو به هر ترفندی، از بنرهای آنلاین گرفته تا پاپ آپا (pop ups)، به خود جلب کنن. بیشتر اقدامات بازاریابی هدفمند آنلاین ترکیبی از راه حلای هکِ رشد، شامل تست A/B و یه سری از ترفندهاییه که توجه کاربر رو به خاطر آگاهی رسانی مؤثرتر جلب می کنه. نمونه روشن این راه حل در اقدامات بازاریابی شرکت بیمه گِیکو (GEICO) مشهوده که فقط با دریافت کد پستی یک محاسبه هزینه فوری انجام می ده.

۱۷. بازاریابی رویدادمحور (Event Marketing)

برگزاری اتفاق مثل عالی ترین راهکارهای افزایش فروشه. بیشتر وقتا مردم به دنبال علتی واسه خرید خود هستن و این دلیل رو میشه با تشکیل جلسهای مناسبتی در اختیارشون قرار داد. مثلا، رژه ی هرساله ی شرکت مِیسیز (Macy’s) در روز شکرگزاری، حالا به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شده که دو اتفاق مورد علاقه مردم این کشور رو به همدیگه پیوند می زنه: یکی شکرگزاری و دیگری خرید کردن.

۱۸. بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)

الان خیلی از برندها با گسترش افزایش شمار کاربران فضای مجازی در جست و جوی راهکارهای جدیدی هستن که بتونن راه حلای بازاریابی آفلاین رو با فناوریای نوظهور ترکیب کنن تا مشتریان به برندشون علاقه مندتر شن. مثلا، کوکا کولا یه جور دستگاه فروش خودکار طراحی کرده که از مشتریان دعوت می کنه در آغوشش بگیرن. این راه حل نه تنها نشون دهنده هم بستگی برند کوکا کولا با احساس شادمانیه، بلکه به مشتری فرصت می ده تا خود ِ واقعی محصول رو به شکل آفلاین تجربه کنه.

۱۹. بازاریابی اِشانتیونی (Freebie Marketing)

بازاریابی اشانتیونی یعنی عرضه رایگان اجناس تبلیغاتی یا فروش تولیدات یک برند با نازل ترین قیمت به این منظور که فروش بقیه اجناس یا خدماتِ وابسته افزایش پیدا کنه.

۲۰. بازاریابی برون گرا (Outbound Marketing)

بعضی وقتا یک برند نیاز پیدا می کنه که به وسیله مشتریان پنهون ی خود شناخته و به حضورش در بین رقبا پی برده شه. برندها می تونن با شناسایی و تهیه ی فهرستی از مشتریان پنهون ی خود به تک تک گروه های هدف نزدیک شن و مشتری جدید پیدا کنن. زمانی که مایکروسافت فروش نرم افزار حسابداری خود رو شروع کرد به بازاریابی برون گرا متوسل شد و قبل اینکه با هیچ شرکتی واسه ملاقات حضوری برنامه ریزی کنه، اول شرکتای هدف رو شناسایی و بعد به ایجاد تماس و جذب مشتری اقدام کرد.

۲۱. بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریابی مستقیم یعنی ایجاد رابطه مستقیم با مشتریان فعلی و پنهون از راه نامه، ایمیل، پیامک، تراکت و بقیه وسایل تبلیغاتی. پس از شناسایی دقیق بازار هدف می تونین با همکاری شرکتای پستی یا یک پُست چی کاربلد، به مشتریان خود درست در محل سکونت شون دسترسی پیدا کنین. این راه حل یک جنبه ی منفی هم داره و اون اینکه عده ی زیادی از مردم مایل نیستن صندوق پستی شون با انبوه نامها و کاتالوگای تبلیغاتی پُر شه، این درحالیه که مثلا بازاریابان خرده فروشی اِل. اِل. بین (L. L. Bean) تونسته ان برنامه های بازاریابی مستقیم این شرکت رو به دسته ای تنظیم کنن که مشتری خود، مشتاقانه منتظر دریافت شون باشه.

مهمترین نشونه های بازاریابی مستقیم عبارتند از:

  • در این راه حل پیامای تبلیغاتی مستقیما به خود مشتری ارسال می شن. سعی بازاریابان مستقیم بر اینه که اعضای بازار هدف رو شناسایی و از راه آدرس ایمیل، شماره گوشی موبایل، کوکیای مرورگرهای وب، شماره فکس یا کد پستی مشتریان، با اونا رابطه برقرار کنن.
  • مخاطب در بازاریابی مستقیم به انجام عملی خاص فراخوانده می شه. یعنی، در این راه حل با یه جور فراخوان واسه عمل روبرو هستیم. در بعضی از مشتریان پنهون خواسته می شه که با یک شماره تلفن رایگان تماس بگیرن یا روی آدرسی که به یک سایت لینک داده شده، کلیک کنن.
  • تأکید بازاریابی مستقیم روی جوابای قابل ردیابی و امتحان پذیر قرار داره، فارغ از اینکه جواب مشتری از چه کانالی ارسال شده.
  • از کار و کاسبیای کوچیک اندازه گرفته تا اَبَرشرکتایی که به فهرست فورچون (Fortune 500) راه پیدا کردن، همه می تونن از بازاریابی مستقیم استفاده کنن. با اجرای درست این راه حل میشه به تعداد مشتریان پنهون ای که به فراخوان عملِ یک تبلیغ جواب میدن پی برد و اینجوری از میزان بازگشت سرمایه مطمئن شد. در عمومی به جای فراخوان واسه عمل، روی پیامایی دست گذاشته می شه که هدف شون ایجاد آگاهی احساسی در مشتریان هدف و علاقه مند ساختن این گروه به اجناس یا خدمات یک برنده. حتی در عمومی با طراحیای عالی، به کم اتفاق میفته که بتونن میزان تأثیرگذاری مثبت خود رو روی سوددهی شرکت به اثبات برسانند.

۲۲. بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing)

خیلی اوقات مشتریان بنا به دلایل مختلف با شرکتای تولیدی یا خدماتی تماس می گیرن. شرکتا می تونن از این فرصت واسه فروش بقیه اجناس یا خدماتی که هنوز به وسیله تماس گیرنده خریداری نشده ان، استفاده کنن. مثلا، بانک کار و کاسبی چِیس (Chase) از مشتریانی که جهت بررسی موجودی حساب خود تماس می گیرن، سؤال می کنه که به خریداری خط اعتباری، شرکت در طرح پس انداز بازنشستگی یا دریافت بقیه خدمات بانکی هم مایل هستن یا نه.

۲۳. بازاریابی خبرنامه ای (Newsletter Marketing)

تنظیم خبرنامه با موضوع بعضی اتفاقات قابل انتشاری که در بین فعالیتای یک برند رخ میدن و دارای ارزش خبری هم هستن، مثل جالب ترین راه حلای بازاریابیه. مثلا، شرکت خدمات پولی ماتلی فول (Motley Fool) سال هاست که بینش سرمایه گذاری خود رو با جامعه ی هدف به اشتراک می ذاره. این خبرنامها با ایجاد حس تعلق و انگیزه ی مشارکت در بین اعضا، نقش به سزایی در رشد باورنکردنی این شرکت داشتن.

۲۴. بازاریابی مقاله محور (Article Marketing)

مقاله نویسی در صنایعی که تخصص و کاردانی از ارزش و اهمیت بالایی برخورداره، ابزاری قوی واسه نشون دادن علم و مهارت یک برند حساب می شه. بعضی نوآوریا به شکل «مقاله سفید» (یه جور گزارش تخصصی معتبر با هدف آموزش یا آگاهی رسانی) معرفی و اشتراک گذاری می شن، به ویژه زمانی که لازم باشه به گروهی از مشتریان متخصص، اطلاعات فنی داده شه. مثلا، بخشی از سایت آمازون به مقالات سفید با موضوع علم فنی در بخش ی رایانش ابری اختصاص داره. این راه حل نمونه ای از پیچیده ترین انواع بازاریابی در مورد ی جذب مشتریان متخصصه.

۲۵. بازاریابی نمایشگاهی (Trade show Marketing)

خیلی از اجناس اول باید امتحان و بعد خریداری شن. کمتر کسی حاضره واسه خودرویی که نه هیچ وقت از نزدیک دیده و نه چیزی در مورد اون می دونه، پولی پرداخت کنه. در نمایشگاهایی که با حضور گروه های صنعتی برپا می شن، به مشتری امکان داده می شه تا جدیدترین تولیدات برندهای مختلف رو از نزدیک مشاهده و امتحان کنه. مثلا، شرکت خودروسازی فورد (Ford) هر ساله زمان زیادی رو به آماده سازی غرفه ی خود در نمایشگاهای بین المللی خودرو اختصاص می ده تا تولیدات جدیدش رو در خطر نمایش عموم بزاره. مثل این نمایشگاهای خودرو شانس تجربه دست اول جدیدترین تولیدات شرکتا رو در اختیار خبرنگاران و مصرف کنندگان قرار میدن.

۲۶. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی یعنی تنظیم متن و پخش محتوا به خاطر اگاهی مشتریان پنهون از اجناس یا خدمات یک برند. ممکنه این راه حل در همه کسب و کارا به کار نیاد، اما در موارد به جا و مناسب موجب اثرات مثبت بی استفاده از روشای مستقیم فروش می شه.

۲۷. بازاریابی موتور جست و جو (Search Marketing)

در روزگاری زندگی می کنیم که مردم معمولا سؤالات شون رو قبل از مطرح کردن با بقیه، از موتورهای جست وجو می پرسند. مهارت گوگل در جواب انگار به سؤالات، روزانه میلیونا کاربر رو به جستجو در این موتور جست و جو میکشونه. واسه اینکه به قدرت بازاریابی موتورهای جست و جو پی ببرین، فقط کافیه نگاه کوچیکی به نقش مؤثر گوگل در بخش ی بازاریابی بندازین. این موتور جست و جو صنعت بازاریابی رو متحول کرده. چه خیلی خرده فروشانی که رشد کار و کاسبی خود رو مدیون این موتور جست و جو هستن. در گذشته بیشتر کسب و کارا در کتابای راهنمای مشاغل یا همون کتابای زرد (Yellow Page) تبلیغ می کردن، اما بازدهی در این بانکای اطلاعاتی به دلیل کاهش پیوسته ی حجم مخاطبان شون، هر سال پایین تر میاد.

۲۸. بازاریابی قطره ای (Drip

  • 1

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید