اردیبهشت 9, 1403

وزن سازه فضاکار

در نهایت، کلید سازه فضاکار تاشو آشکار شد

 

 

برای مشاوره ، طراحی و اجرای نمای ساختمان خود با تیم دنیزوود در ارتباط باشید. رفتار سه بعدی این سازه ها ، پیش ساخته بودن و امکان تولید انبوه آن سبب شد شبکه های فضایی به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای پوشش سقف ها و اجرای ساختمانهای با دهانه های زیاد ، مورد توجه معماران و مهندسان قرار گیرد . مزایای تایل مقاومت آن در مقابل آتش و آسیب حشرات، نیاز کم به تعمیر و نگهداری، تنوع رنگ و سبک آن و معایب آن قیمت و وزن بالا (در نتیجه نیاز به اجرای زیرساخت مقاوم برای سقف)، شکننده بودن (ایجاد مشکل در نظافت یا تعمیرات پشت بام) و موقت بودن رنگ آن هستند. رفتار سه بعدی ، پیش ساخته بودن و امکان تولید انبوه آن سبب شد شبکه های فضایی به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای پوشش سقف ها و اجرای ساختمان های با دهانه های زیاد ، مورد توجه معماران و مهندسان قرار بگیرد. مونتاژ و رگلاژ و تنظیم قاب های سوله کاریست بسیار حساس، هممواره در نظر داشته باشید که مهاربندهای جانبی سوله به سرعت و همزمان اجرا گردند زیرا یکی از نقاط ضعف سازهی سوله ضعف پایداری آن در برابر نیروهای جانبی ست که البته این امر توسط مهاربندهای جانبی کاملا مهار میگردد اما زمان اجرای آن از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

سازه فضاکار ایران

پس از این که سازه های مشبک فضایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و شما را با این دسته از سازه ها آشنا کردیم، یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که این سازه ها چه مزایایی داشته و به منظور استفاده از آن ها باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟ سیستم سازه مشبک فضایی شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگر تکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی ایجاد می کنند .که این ساختار توانایی تحمل بار قابل توجهی را دارد این اجزا از المانهای طولی ( با مقطع های مربعی ، دایره ای ، مثلثی و … ) و اتصالهایی که هر روز بر انواع آنها افزوده می شود تشکیل می شود . از میان تمامی ۱۵٫ مرحلهای که به آنها اشاره کردیم میتوان گفت مهمترین مرحله به زیر سازی سقف شیب دار مرتبط میشود چرا که مهمترین نقش را ایفا میکند از این رو باید فوق العاده مقاوم و مستحکم باشد. چرا که نیاز مجتمع های تجاری به فضاهایی باز با فاصله ستون های زیاد و در مواقعی بدونستون می باشد.

اسرار سازه فضایی فاش شد

با توجه به ساختار سازه های مشبک فضایی و مزایای این سازه ، استفاده آن در مجموعه بزرگ سرپوشیده همانند مجتمع های تجاری بسیار کارآمد می باشد. یکی از اولین سازه های مشبک فضایی فولادی با استفاده از اتصالات ریخته گری شده و اعضای لوله ای ، یک برج دیده بانی در بین بریگ ، آ مریکا بود که در سال 1907 توسط گراهام بل ساخته شد . هموندها از لوله صنعتی فولادی ST37 براساس نتیجه محاسبات مشخص می شوند. این موارد باعث شده تا سازه های شبکه ای فضایی به سرعت محبوبیت فوق العاده ای در بین افراد پیدا کند و در نتیجه شاهد به وجود آمدن سازه های مختلفی با استفاده از شبکه فضایی باشیم. را نیز درنظر داشته باشیم. سازه های فضایی امروزه پیشرفت بسیار زیادی کرده اند و همین مسئله باعث شده تا شاهد به وجود آمدن مدل های مختلفی از این دسته سازه ها بهترین پوشش سقف شیبدار باشیم. یک سازه فضایی را میتوان بصورت یک سیستم سازهای در نظر گرفت که از عضوهای خطی تشکیل شده و طرز قرارگیری آن ها به گونه ای است که بارها به صورت سه بعدی منتقل میشوند. این اولین سیستم شبکه فضایی بود که به صورت گسترده دردسترس معماران و مهندسان قرار گرفت و توسط دکتر مکس منگرینگ هوسن ( 88- 1903 ) معرفی شد.

این مطلب را هم از دست ندهید :
تامین کننده انواع گاز ها و تجهیزات گازی

شبکه های فضایی سازه های مقاومی اند ، به این معنی که به طور کلی ، فروریختن تعداد محدودی از اعضاء برای مثال کمانش فشاری تحت بارگذاری بیش از حد لزوما منجر به فروپاشی سازه ها نمی شود. از آنجا که بیان بصری سازه فضایی جزو برنامه زیباشناختی اثر معماری می باشد، با بررسی نمونه های موجود، یافته های اصلی پژوهش نشان می دهد سازه های فضایی معاصر بیش از پیش در بیان معمارانه فضا سهیم می باشند. مقاومت : شبکه های فضایی سازه های مقاومی اند ، به این معنی که به طور کلی ، فروریختن تعداد محدودی از اعضاء برای مثال کمانش فشاری تحت بارگذاری بیش از حد لزوما منجر به فروپاشی سازه ها نمی شود. استفاده می شود، یکی از ویژگی های بارز ساندویچ پانل ها این است که ضخامت آن ها بسته به نوع کاربری که برای آن ها در نظر گرفته شده است تغییر می کند، به عنوان مثال پوشش سقفی ساندویچ پانل برای سردخانه ها در ضخامت بیشتر از حد معمول ساخته می شود آن هم به دلیل دمای بالای صفر و زیر صفر درجه ی محیط سردخانه می باشد تا به دلیل رطوبت موجود دچار آسیب نشود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فرایند تقسیم بار ساختمان و سازه در سازه های شبکه ای فضایی به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد و همین مسئله باعث می شود تا در پروژه هایی که تقسیم بار اهمیت بسیار زیادی دارد عموما به سراغ قاب فضایی یا شبکه فضایی می روند. نصب تاسیسات : به دلیل وجود فضای باز بین دولایه شبکه های فضایی ، نصب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و کانال های هوا درون ارتفاع سازه به سادگی میسر است . به هنگام اجرا ، سقف می تواند با اطمینان کامل در نزدیکی سطح زمین همراه با پوشش نهایی و تاسیسات مربوطه نصب شده و در محل نهایی قرار بگیرد. به دلیل وجود فضای باز بین دولایه شبکه های فضایی ، نصب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و کانال های هوا درون ارتفاع سازه به سادگی میسر است . روش سازه فضایی ، سازه فضاکار یکی از خلاقیت هاست ،سازه فضایی سازه ای است که با بهره گیری و الگوبرداری از ساختار خلقت آسمان ، قابلیت و امکان ساخت بناها مسقف بامساحت های زیاد و بکارگیری کمترین ستون و اجزا باربر و مصالح و تجهیزات ساختمانی و صنعتی را برای جوامع به ارمغانآورده است.

اسرار سازه فضاکار

با وقوع انقلاب صنعتی گسترش تولید اهن و سپس فولاد امکان تولید مصالح با مقاومت زیاد نصب سازه فضاکار با ارتفاع بیشتر و دهانه های وسیع تر فراهم شد هم زمان تقاضا جهت سازه های با دهانه وسیع برای پل ها ایستگاه ها ساختمان انبارها و کارخانه ها افزایش یافت . اگر چه همانگونه که قبلا توضیح داده شد استفاده از دهانه های تقریبا مربع شکل ارجحیت دارد ، زیرا منجر به کاربرد موثرتر مصالح می شود . اگر چه یک نگاه منتقدانه به شکل های فضایی بیان می دارد که تعداد و پیچیدگی گره ها ممکن است سبب طولانی تر شدن زمان نصب در محل اجرا شود . این موارد به عنوان مهم ترین معایب سازه های فضایی شبکه های شناخته می شوند. درقالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت یا فوم ( پلاستوفوم ) استفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند .