پایان نامه درمورد کتاب گویا، نابینایان، سازمان بهزیستی، کتاب های درسی

دانلود پایان نامه

برگرفته‌اند. نگارش مطالب کتاب، مجله و روزنامه در یک نقطه از جهان و چاپ کردن آن به صورت هم زمان درچندنقطه دیگر،متداول شده است(اصنافی،۱۳۸۴).کتاب الکترونیک28 رفته‌ رفته جای خود رادر بازار کتاب باز می‌کند. این نوع کتاب هادربازارجهانی تاحدودی رایج شده‌اند،امادرکشورماکاملاًغریبه‌اند. از اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصلهای انقلاب در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هر چه بیشتر تأثیر رایانه در جزئی‌ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هرچه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می‌شود. کتاب و صنعت چاپ و نشر نیز از این راه بازنمانده و ظهور نشر الکترونیک به گونه‌ای که در سالهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم، آنها را دستخوش تحولی عظیم کرده است (اصنافی، ۱۳۸4).
کتاب الکترونیکی، پدیده‌ای کاملاً تازه در این بین است و می‌رود تا نظام آموزش و اطلاع‌رسانی را با دگرگونیهایی اساسی مواجه سازد. کتابهای الکترونیکی صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر متن، صوت، تصاویر و … را نیز شامل شوند. در صنعت کتابهای الکترونیک یک بحث بزرگ فزاینده وجود دارد و آن این است که به چه چیزی می‌توان کتاب الکترونیک گفت(شکرخواه، ۱۳۸۳).
کتابی الکترونیک است که بتوان آن را به وسیله دستگاه کتابخوان مطالعه کرد؛ دستگاهی که ابعاد آن به اندازه یک کتاب معمولی است، از باتری استفاده می‌کند و باتری آن قابل شارژ است. این دستگاه با هر بار شارژ حدود ۲۰ تا ۴۰ ساعت کار می‌کند، بنابراین می‌توان یک کتاب الکترونیک را با دستگاه کتابخوان، بدون اینکه در حین مطالعه احتیاج به شارژ دستگاه باشد، مطالعه کرد. باید اضافه کرد، که این دستگاهها به رایانه متصل نمی‌شوند و صرفاً برای خواندن کتابهای الکترونیک به کار می‌روند. این دستگاه کوچک برای دانشجویان جذاب است، چون دقیقاً به اندازه یک کتاب با قطع رقعی است، از نظر حمل و نقل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی حمل آن راحت‌تر از رایانه‌های موسوم به نت‌بوک ولپ‌تاپ است. کتابهایی که بوسیله این نوع دستگاه هاخوانده می‌شوند،کاملاً شبیه کتاب دیده می‌شوندوحتی حروف کتابهای الکترونیک را به شکل دیگری تعریف می‌کنند.
از نظرگروه دوم کتابهایی الکترونیک هستند که به وسیله نرم‌افزارهای ویژه خوانده می‌شوند، نه به وسیله دستگاه. به عبارت بهتر، در نگاه گروه دوم، کتاب الکترونیک با نرم‌افزار معنا می‌یابد، نه با سخت‌افزار. (شکر خواه، 1383).دیدگاه سوم به حرف و حدیثهای دو دیدگاهی که مطرح شد، کاری ندارد. دیدگاه سوم می‌گوید هرچه را که می‌توان با «مرورگر»خواند، کتاب الکترونیک است. پس بر اساس دیدگاه سوم، هر صفحه‌ای که داده‌های آن صفر و یک باشد، صفحه‌ای از یک کتاب الکترونیک است. از نظر این گروه، مرورگرها مادران کتابهای الکترونیک هستند. دیدگاه چهارم هم به حرف و حدیثهای سه دیدگاه دیگر هیچ کاری ندارد. طبق این دیدگاه، حرف اصلی این گروه این است که اصلی‌ترین ویژگی کتاب الکترونیک باید این باشد که قابل سرقت برای تکثیر نباشد. آنها می‌گویند چرا باید کتابی را تولید کرد که هیچ سودی نداشته باشدوهرکه خواست آن را تکثیرکند. کتابهای الکترونیکی به شکلهای مختلف دیگری نیز تعریف شده‌اند؛ مثلاً کتاب الکترونیکی اصطلاحی است برای تک نگاشتهای الکترونیکی که به شکل حرفه‌ای ویرایش و برای جلوگیری از کپی شدن، کدگذاری می‌شوند. کتاب الکترونیکی، وسیله‌ای است که خوانندگان، متن های خود را روی آن می‌خوانند. نام مناسب برای این دستگاه، «کتاب الکترونیکی‌خوان» می‌باشد.ذخیره اطلاعات یک کتاب در قالب دیجیتالی به صورتی که بتوان آن را روی صفحه رایانه مشاهده کرد. کتابهای الکترونیکی را می‌توان روی محملهای دیجیتالی، نظیر لوح فشرده ، لوح فشرده دیجیتال، شبکه وب و جز آن منتشر نمود. سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن، داشتن قالب زیباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه یا فروش ساده‌تر و سریعتر، داشتن قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا و … از جمله ویژگیهایی هستند که کتاب الکترونیکی را به عنوان یک رسانه نوپا و رو به رشد از سایر رسانه‌هایی که از این قبیل، ممتاز می‌گرداند (شکر خواه،1383).
2-8:کتاب گویا
2-8-1:تعریف کتا ب گویا
کتاب گویا تلفیقی است از متن کتاب و صدای خوانده شدن آن.کتاب گویا از گوینده ای کمک می گیرد که متنی را برای مخاطبی می خواند این گوینده می تواند خود پدید آورندهی اثر باشد، یا یک گویندهی حرفه ای. گاهی درکتاب گویا از جلوه های موسیقیایی و صوتی نیز استفاده می شود و گاهی فقط صدای گوینده یا گویندگان شنیده می شود (ایروین،292009).واژه نامهی پیوسته کتابداری و اطلاع رسانی در مقابل کتاب گویا آورده است :« کتابی که با صدای بلند خوانده می شود و برروی نوار یا سی دی ضبط می شود و معمولا این کار توسط یک بازیگر یا گویندهی حرفه ای یا نویسنده کتاب انجام می شود.دانشنامه آزاد ویکی پدیا در ذیل مدخل کتاب گویا آورده است:«کتاب گویا یا کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چندگوینده خوانده می شود و به صورت فایل های صوتی درمی آید و یا گاهی به صورت نمایشنامه بازی می شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت های صدایی همراه بشد. گاهی نویسنده با صدای خودش کتاب را میخواند گاهی گویندگان حرفه ای این کار را انجام می دهند.» در برخی از تعاریف نیز به جنبهی سرگرمی و عامه پسندبودن این محصول تاکید می شو
د مانند تعریف پیترز30(2007) از کتاب گویا: « کتاب های گویا آثار داستانی ، غیرداستانی ، شعر و درام هستند که دردرجهی اول به جای خواندن بصری، گوش داده میشوند.» هدف از ضبط کتاب گویا ، انتقال متن کامل یک کتاب یا نوشته روی یک محمل صوتی است؛ به نحوی که برای هرکسی که قادر به خواندن نیست، قابل درک و شنیدن باشد. از این رو کتاب گویا بیشتر به کتاب خوانی با صدای بلند شبیه است.
2-8-2:تاریخچه کتاب گویا:
درسال 1931، ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتاب ها را برای نابینایان مطرح کرد و اولین کتاب گویا در سال 1932 تولید شد.به اعتقاد برخی کتاب های گویا ارائه سنت دیرینهی قصه گویی و نقالی است . این سنت تا به امروز به شیوههای مختلف ادامه داشته و به عقیدهی برخی موج جدید علاقه به کتاب گویا نوعی احیای این سنت است (ایرون، 2009).اولین کتابهای گویا، جنبهی آموزشی داشتند و به دنبال آن کتاب های ادبی نیز به این رشته اضافه شد در سال 1970 شرکت های مختلف توزیع این کتاب ها را برعهده گرفتند و در اواسط دههی بعد بود سودشرکت های تولیدکتاب گویا از چندین میلیارد دلار در سال فراتر رفت . موسسهی ناشران صوتی در سال 1986 توسط 6 شرکت رقیب و با هدف ارتقای آگاهی مخاطبان از این گونه کتاب ها پایه گذری شده است. با ظهور اینترنت، تکنولوژی های با پهنای باند بالا، فرمت های فشرده فایل های صوتی و پخش کنندهی موسیقی قابل حمل، محبوبیت کتاب های صوتی به طور معناداری افزایش پیدا کرد. این رشد با پیدایش سرویس های اشتراک دانلود دو چندان شد و این امر به گسترش ناگهانی کتاب های تولید شده منجر شده است(آلن31 ،2010).
2-8-3:سابقه کتاب گویا درایران: در سال 1349 دولت، موسسهی ملی بهزیستی نابینایان را تأسیس کرد که به تهیه و توزیع کتاب بریل وکتاب گویا برای نابینایان اقدام کرد .پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس سازمان بهزیستی کشور، موسسهی ملی نیز به سازمان بهزیستی خدمات نابینایان رودکی تغییر نام داد .
تولیدکتاب های درسی به صورت گویا و بریل به سازمان کودکان استثنایی که وابسته به وزارت آموزش و پرورش است،واگذار شد.در چند سال اخیر مؤسسات فراونی در زمینه تولید کتاب گویا فعال شده اند، مانندکتاب خانهی عمومی حسینیه ارشاد، موسسه نهادگذاری مطالعات علمی و پژوهشی گویا، دفترفرهنگ معلولین و در سال (1391) بر اساس برنامهی درسی ملی که نگاشت آن در چندین سال قبل شکل گرفت تولید بسته های آموزشی در مدارس سراسری ایرن شروع شد و درسال(1392) وزارت آموزش و پرورش کتاب های گویا فارسی و قرآن را در قالب یک نرم افزار و بسته های آموزشی در اختیار مدارس قرارداد و این سیاست براساس این است که فراگیری کودکان و نوجوانان ازطریق گوش و شنوایی موثرتر از یادگیری با خواندن و مطالعه به وسیله چشم است . برخلاف گذشته که تلاش میشدیادگیری را در کودکان با خواندن پیش ببرند. در چند دهه اخیر تجربه های مکرر نشان می دهد که شنیدن و شنوایی یادگیری را بهتر و زودتر به ثمر می رساند . از این رو کانون پرورشی فکری کودکان ،مرکزی برای تهیه نوارموسیقی و قصه برای بچه ها تأسیس کرد که نام آن مرکز تهیه نوار و صفحه برای کودکان و نوجوان بود. (مکتبی فرد ،1384). شماری از قصه های کانون به صورت نوار کاست منتشر شده از جمله تولیدات این مرکز خرس سیاه کوچولو ، لیلی حوضک، صدای شاعرو…بود.
2-8-4: انواع کتاب گویا
کتاب های گویا را می توان از جنبه های مختلف دسته بندی کرد. از جمله براساس قالب، ویرایش، سبک ، روایت و نحوه تعامل .
2-8-4-1:قالب:
1- یکی از قالب های قدیمی کتاب گویا نوار کاست است که در سال اخیر خرید و فروش آن رو به کاهش است
2- قالب دیگر عرضه کتاب گویا لوح فشرده است که تا سال 2006 روند روبه افزایش را دنبال میکرد.
3- عرصه کتاب گویا با فرمت فایل صوتی قابل دانلود است از دیگر قالب هایی که در این سال این قالب گسترش پیدا کرده است( ای.پی.ای32، 2008).
2-8-4-2: ویرایش:
کتاب های گویا براساس ویرایش به دو دسته مشروح و خلاصه تقسیم میشوند.کتاب گویای مشروح حاوی محتوای اصل اثرچاپی است که بدون تغییر ضبط شده است. کتاب گویای خلاصه با کاهش حلول و تغلیظ متن کتاب چاپی منتشر میشود.
2-8-4-3: سبک:
1- دوگونه کلی کتاب گویا براساس سبک عبارتند ازگونه داستانی و غیر داستانی
2-8-4-4:روایت:
تفاوت اصلی میان کتاب های گویا را باید توجه به نوع صدای سازندهی آن دانست( صدای انسان در مقابل صدای مصنوعی)؛ روایت توسط یک عامل انسانی انجام می شود یا توسط رایانه.
کتاب های گویا را از نظر تعامل را می توان به دو دسته تعاملی و غیر تعاملی تقسیم کرد . درکتاب گویای تعاملی ،برخلاف کتاب های گویای غیر تعاملی که شنونده کتاب که منفعل عمل می کند و فقط میتواند به داستانی که از قبل ساخته شده است و یک سرخطی ثابت دنبال میکند، گوش کند. ایده این است که داستان به قطعات مختلف تقسیم می کنند به کاربراجازه داده می شود که از یک قطعه به قطعه دیگر، به منظور توسعه شخصی خط داستان حرکت کند.در این روش، خط داستانی ممکن است از کاربری به کار کاربر دیگر و هم چنین از زمانی به زمان دیگر برای همان کاربر متفاوت باشد(فورینی، 332008).
2-8-5: قابلیت ها و مزایای کتاب گویا:
2-8-5-1:تناسب با شیوهی زندگی انسان امروزی
کتاب های گویا به خوبی با سبک زندگی ماشینی و شلوغی امروز تناسب دارد. خوانندگان و دانش آموزان و کودکان موفقیت شان هنگام گوش کردن به کتاب گویا نسبت به نشستن
وخواندن بصری یک کتاب چاپی بسیار مناسب تر و راحت تر است. کتاب گویا را می توان هنگام پیاده رویی، ورزش ،انتظا دراتوبوس یا مترو…. گوش کرد. علاوه براین بسیاری از افرادی که در سفر یا در رفت و آمدهای طولانی هستند میتوانند یک تجربه صوتی لذت بخش ودر دسترس داشته باشند( پیترز ، 2007).
2-8-5-2: سهولت دسترسی و استفاده
تعداد کاربران که کتاب های صوتی را از اینترنتت دانلود می کنند روز به روز بیشتر می شوند این افراد می توانند کتاب های گویا را به راحتی به یک دستگاه پخش صوت انتقال داده و به آنها گوش دهند.
2-8-5-3:زمان دسترسی به کتاب گویا بسیار کوتاه است.
2-8-5-4: رسانه های تطابق پذیر.
2-8-5-5:کتاب های گویا به راحتی با انواع محتوای فرهنگی، آموزشی و سرگرمی تناسب دارند.
2-8-5-6:محرمانه بودن.
2-8-5-7:بی نیازی از مراجعه و بازدید از کتابخانه .
2-8-5-8:روایت به عنوان شکلی

این نوشته در پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید