اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰

بررسی رابطه بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت در دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی شهرستان ورامین- قسمت ۷

آخرین کاربرد هوش هیجانی مربوط به تربیت کارآمد و پرهیز از ناسازگاری زناشویی است. کتاب‏های راهنمای زیادی درباره اهمیت توانایی‏ها و مهارت‏های هیجانی در تربیت کارآمد و در رشد کودک برای عموم نوشته شده‏اند. برای نمونه، گاتمن[۱۰۰] در خلال کارش، با هدایت هیجانی والدین، کشف کرد که تعامل والد ـ کودک هنگامی که هیجانات ابراز می‏شوند، برای رشد کودک حیاتی است.
به نظر می‏رسد والدین کارآمد کسانی هستند که:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

 

 

    1. از هیجانات کودکشان آگاه می‏شوند.

 

    1. هیجان را به عنوان فرصتی برای یادگیری و صمیمیت می‏شناسند.

 

    1. همدلانه به کودکانشان گوش می‏دهند.

 

    1. به کودک کمک می‏کنند هیجاناتی را که در حال تجربه‏اند برچسب بزنند.

 

  1. هنگام جست‏وجوی راه‏حل برای مشکلی که هیجان‏ها را به وجود آورده است محدودیت‏هایی ایجاد می‏کنند. (لینلی ، ۲۰۰۴ )

 

بررسی‏هایی که با استفاده از مقیاس MSCEIT»»[۱۰۱]انجام شده‏اند، ارتباطی قوی بین هوش هیجانی تربیتی و توانایی اجتماعی در کودکان را نشان می‏دهد. برای مثال، مارسلند[۱۰۲] و لیکاوک[۱۰۳] نمونه‏ای ۶۷ نفری از نوزادان و مادرانشان را بررسی کردند.
طبق بررسی آنان، هوش هیجانی مادران در شاخه‏های MSCEIT نشان داد: هوش هیجانی مادرانه، به ویژه ادراک هیجانی مناسب، با همدلی کودک بسیار همبسته است. هوش هیجانی بالای مادرانه با دلبستگی ایمن بالای نوزادان نیز همبسته است.
با وجود آثار گسترده در رشد هیجانی کودکان، در زمینه سنجش هوش هیجانی والدین و بررسی رابطه آن با مهارت‏ها و شگردهای تربیت کودک، کار اندکی انجام شده است.
(لینلی ، ۲۰۰۴ )
در یک بررســـی جدید، براکت[۱۰۴] ، وارنر[۱۰۵] و بسکو[۱۰۶] ارتباط مــــیان هوش هیجانی را ـ که با MSCEIT
اندازه‏گیری شد ـ با کیفیت رابطه در میان ۸۶ زوج ناهمجنس‏خواه مطالعه کردند. آنان دریافتند: زوج‏هایی که هر دو، هوش هیجانی پایینی دارند، نسبت به زوج‏هایی که یکی یا هر دوی آنها هوش هیجانی بالایی دارند رابطه ضعیف‏تری دارند. به عبارت دیگر، بالا بودن هوش هیجانی در یکی از زوجین، درست همان نتیجه را در نحوه رابطه خواهد داشت که بالا بودن هوش هیجانی در هر دو دارد. آنان این فرض را مطرح کردند که در رابطه عاشقانه، بالا بودن هوش هیجانی شریک دوم افزایش قابل توجهی در عملکرد زوجین به دنبال نخواهد داشت. بالا بودن هوش هیجانی در یکی کافی است تا رابطه در مسیر درست باقی بماند. این نکته هم جالب است که زنان نمره‏های هوش هیجانی به مراتب بالاتری نسبت به مردان به دست می‏آورند که موافق است با پژوهش دیگری که می‏گوید: زنان گرایش دارند در روابط صمیمی، مدیر هیجان باشند. (نولر[۱۰۷]،۲۰۰۶)
۲-۴- بخش سوم : پیشینه پژوهش
۲-۴-۱- پیشینه تجربی پژوهش :
تحقیقات بسیاری در داخل وخارج از کشور درباره موضوعات اعتیاد اینترنتی و هوش هیجانی و عوامل موثر بر آن پرداخته اند ، که در این بخش به بررسی برخی تحقیقات مرتبط تر با موضوع پژوهش می پردازیم .

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

  •  
    •  
      •  
        1. پیشینه خارج از کشور:

 

۲-۴-۱-۱-۱- کولتر وهمکارانش در سال ۲۰۱۲ در مطالعه ای طولی ( ۵ ساله ) ، تحت عنوان ” تاثیر هوش هیجانی ـ عاطفی بر موفقیّت تحصیلی در مدارس مقطع متوسطه بریتانیا ” به بررسی اثرات طولانی مدت هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی نوجوانان انگلیسی پرداخته اند .
نمونه پژوهش شامل ۴۱۳ دانش آموز از سه مدرسه در شمال غرب انگلستان است و از دانش آموزان آزمون های : صفت EQI ، توانایی EQI (پردازش اطلاعات) ، آزمون شخصیّت وتوانایی های شناختی در ند سال متوالی بعمل آمده ونتایج زیر بدست آمده است:

 

 

    • اهمیت توانایی EQI در متعادل کردن اثر توانایی شناختی بر عملکرد تحصیلی .

 

  • تاثیر مستقیم صفت EQI بر عملکرد تحصیلی پسران .

 

همچنین این مطالعه نشان داد که طرح های ارائه شده توسط مربیان برای توسعه توانایی EQI وصفت EQI ، فرصت هایی را برای پیشرفت تحصیلی فراهم می آورد .
۲-۴-۱-۱-۲- در مطالعه ای که درسال ۲۰۱۱ توسط پارک وهمکارانش تحت عنوان رابطه بین اعتیاد به اینترنت وعملکرد شناختی در نوجوانان انجام شد ، تعداد ۲۵۳ نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی و۳۸۹ نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان بمنظور بررسی اعتیاد به اینترنت مورد مطالعه قرار گرفتند. که از بین آنها ۵۳ دانش آموز معتاد به اینترنت با ۴۳ دانش آموز غیر معتاد بوسیله یک تست هوش مورد بررسی قرار گرفتند . که نتایج به قرار زیر است :
گروه دانش آموزان معتاد به اینترنت در درک مطلب نمراتی کمتر از حدّ نرمال گرفتند ، که در مقایسه با گروه غیر معتاد به طور قابل توجهی سطح نمرات پایین تر بود . درک مطلب بعنوان یک ایتم منعکس کننده تفاوت بین قضاوت اخلاقی وواقعیت است .
این احتمال وجود دارد که رابطهای ضعیف بین اعتیاد به اینترنت وهوش اجتماعی وجود داشته باشد . به هر حال باتوجه به اینکه رشد وتوسعه مغز در دوران بلوغ ادامه دارد ، این احتمال که اعتیاد به اینترنت بر عملکرد شناختی نوجوانان اثر منفی دارد را نمی توان رد کرد .
۲-۴-۱-۱-۳- در مطالعه ای با عنوان ” رابطه هوش هیجانی واستفاده از اینترنت وتلفن همراه بر علائم بالینی دانشجویان ” دانشگاه رامون لول شهر بارسلونا درسال ۲۰۰۹ توسط برایان و همکارانش ، بر روی یک نمونه شامل ۳۶۵ نفر ازدانشجویان در ۴ رشته : روانشناسی ، آموزش وپرورش ، روزنامه نگاری و صدا وسیما ، وبهداشت صورت گرفته ، ابزار مورد استفاده دراین پژوهش شامل :

 

نتیجه تصویری برای موضوع هوش

 

 

    1. مقیاس پیامدهای منفی استفاده نابهنجار از اینترنت ( CERI ) وتلفن همراه ( CERM ) .

 

    1. پرسشنامه خود ارزیابی هوش هیجانی ( TMMS-24 ) .

 

  1. ابزار بالینی ( کلینیکی ) برای بررسی گزارش مراجعات پریشانی روانی

 

)چک لیست ، . (۹۰-R; SCL-90-R
پس از تجزیه وتحلیل آماری نتایج زیر بدست آمده است:
پریشانی روانی ناشی از استفاده نابهنجار از اینترنت وتلفن همراه در مردان بیشتر از زنان است .
دانشجویان روزنامه نگاری وصداوسیما با توجه به حجم مطالعه ، در خصوص استفاده از اینترنت وتلفن همراه الگوی نابهنجارتری را نسبت به دانشجویان سایر رشته ها نشان دادند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *