اردیبهشت 8, 1403

فر توکار برقی چیست و چه فرقی با مایکروویو دارد؟

یکی از مهمترین بخش‌های آشپزخانه تجهیزات پخت و پز است. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی منحصر به فردی دارد در این راستا انواع مختلف فرها تولید و به بازار ارائه شده است. هر کس بر اساس نیاز خود اقدام به خرید مدل های متفاوتی از فر را می کند.
در این راستا فر های برقی توکار یکی از پرکاربردترین مدل های مورد استفاده برای منازل است. شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع مدلهای مختلف فر توکار کرده اند. از جمله این شرکت ها برند نام آشنای استیل البزر می باشد که با ارائه انواع مدلهای مختلف فر توکار تنوع بالایی در این زمینه داشته و مشتریان بسیاری را از خود راضی ساخته است.
در بین مدل های مختلف فر، فر توکار برقی و مایکروویو به عنوان نمونه های بسیار پر کاربرد برای فر مطرح می باشد. هر کدام از این دو دستگاه دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که نیازهای مشتریان را برطرف می سازند. در ابتدا لازم است تا با بررسی دقیق تر به آشنایی بیشتر با این دو نوع فر بپردازیم تا بتوانیم انتخاب مناسبی برای آشپزخانه داشته باشیم.

فر توکار برقی و نحوه عملکرد آن

فر توکار برقی به عنوان یکی از گزینه‌های مورد استفاده در آشپزخانه همواره مد نظر بسیاری از افراد بوده است. فر توکار از نوع مدل فر برقی می تواند نیاز بسیاری از افراد را برطرف کند. همانطور که از نام این مدل فر توکار مشخص است این دستگاه به وسیله انرژی الکتریکی برق کار می کند. با استفاده از برق مصرفی و عمومی شهری می توان از انواع مدلهای فر برقی  استفاده کرد. چگونگی عملکرد فرتوکار بر اساس المنت هایی است که درون آن جایگذاری شده است. معمولاً فر برقی در قسمت پایین و یا بالا و یا از دو طرف دارای المنت های الکتریکی می باشد. این المنت ها با گرم شدن باعث ایجاد حرارت در داخل محفظه فر توکار می شوند. در نتیجه دمای داخلی فر افزایش پیدا می کند و به درجه مشخص شده میرسد. وجود فن در داخل فر توکار برقی باعث می شود تا هوای داخلی محفظه فر در جریان باشد و دما به صورت یکسان در کل محفظه فر پخش شود. علاوه بر این موارد فر برقی دارای قطعه ای مخصوص جهت تنظیم دمای داخلی فر است. این قطعه  در هنگامی که دما بیش از حد بالا برود خاموش شده و باعث می‌شود تا حرارت داخلی فر به صورت یکسان در تمام مدت زمان پخت ایجاد شود. از فرتوکار برقی جهت پخت و پز انواع غذاها و تهیه انواع کیکها و شیرینی ها استفاده می شود. در واقع می توان گفت این دستگاه به عنوان یک وسیله بسیار کاربردی جایگزین فرهای قدیمی شده و به صورت توکار داخل محفظه  مخصوص در آشپزخانه قرار میگیرد.

فر توکار برقی

 

مایکروویو چگونه کار می کند؟

یکی دیگر از تجهیزات کاربردی که می تواند در آشپزخانه بسیار مفید باشد مایکروویو است. مایکروویو یک دستگاه کاملاً مدرن می باشد که توانسته است جایگاه خود را در بین خانواده ها کسب کند. از مایکروویو به عنوان دستگاهی برای پخت انواع غذاهای مختلف و همینطور انواع کیک ها استفاده می شود. نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که هیچ گونه حرارت فیزیکی در دستگاه ایجاد نمی شود و غذا ها تحت قرار گرفتن در مقابل امواج الکتریکی پخته می‌شوند. امواج الکتریکی در داخل محفظه قرارگیری غذا با برخورد به دیواره های ماکروویو انعکاس پیدا کرده و به غذا و یا ماده خوراکی برخورد می کنند در ادامه با ایجاد حرکت و جنبش بین مولکولهای ماده غذایی گرما ایجاد شده و غذا شروع به پختن می کند. مایکروویو می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد با سرعت بالا غذا را به صورت کامل پخته و در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

تفاوت فر توکار برقی با مایکروویو چیست؟

در نگاه اول می توان گفت فرتوکار برقی و مایکروویو هر دو عملکرد یکسانی داشته و هر دو باعث پختن غذا های مختلف می شوند. اما با دقت در جزئیات این دو محصول تفاوت های اساسی بین فر برقی و مایکروویو وجود دارد که این دو کالا را از یکدیگر متمایز کرده و باعث می‌شود تا مصرف کنندگان بر اساس نیاز و توانایی خود اقدام به خرید هر کدام از این دستگاه ها کنند.

فر توکار برقی

نحوه عملکرد

اولین نکته و تمایز بین فر تو کار برقی و مایکروویو نحوه عملکرد دستگاه است. فر برقی با استفاده از المنت تولید حرارت کرده و باعث پخت غذا می گردد در صورتیکه مایکروویو با ایجاد جریان های الکتریکی و امواج به پخت غذا کمک میکند. در هر دو نوع  فر غذا به صورت کامل پخته میشود اما تفاوت اساسی در این میان میزان و نحوه پخت غذا است که در فر برقی غذا به صورت کامل مغز پخت شده و در مدت زمان طولانی تری پخته می شود.  در صورتی که در مایکروویو غذا ممکن است در برخی موارد به طور کامل مغز پخت نشود اما زمان بسیار کوتاهی برای پخت غذا صرف می شود. این تفاوت می‌تواند باعث شود تا در مواردی استفاده از فر برقی در اولویت قرار گرفته  و مصرف کننده تمایل به خرید فر توکار برقی جهت استفاده در آشپزخانه داشته باشد.

این مطلب را هم از دست ندهید :
نکاتی که برای خرید قطعات لپ تاپ باید در نظر گرفت

مدت زمان پخت غذا

نکته دیگر در بیان تفاوت بین فر برقی با مایکروویو مدت زمانی است که برای پخت غذا در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه فر برقی شباهت بسیاری با فرهای قدیمی دارد مدت زمان پخت غذا در آن نیز بسیار طولانی تر است. علاوه بر آن این زمان طولانی ممکن است با زندگی مدرن و سریع امروز مغایرت داشته باشد. اما در  مایکروویو به دلیل نوع خاص پخت غذا با سرعت بسیار بالایی پخته می‌شود و مصرف کننده می تواند در کمترین زمان ممکن غذای خود را آماده کند. در واقع می توان گفت برای گرم کردن بسیاری از غذاها استفاده از  مایکروویو در جایگاه فر می تواند بسیار کاربردی باشد. و در مقابل آن استفاده از فر توکار برقی برای گرم کردن غذاها وسیله چندان مناسبی نخواهد بود.

فر توکار برقی

کیفیت پخت

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد فر برقی که به صورت فر توکار استفاده میشود نوع پخت غذا می باشد. برقی می تواند غذا را به صورت کاملا برشته و ترد تبدیل کرده و طعم خوبی به غذا می دهد اما مایکروویو به دلیل استفاده از امواج در سیستم پخت قابلیت برشته کردن غذا را ندارد و معمولاً غذاها به حالت نرم شده پخته می‌شوند.

ظرفیت و حجم

نکته دیگر در تفاوت بین فرتوکار برقی و مایکروویو حجم جایگیری غذا در آنها می باشد. بر اساس اندازه ای که فر برقی دارد میزان غذای بیشتر و با حجم بالاتری را می تواند در خود جای دهد و نسبت به ماکروویو فضای مناسب تری را برای پخت غذا ایجاد میکند

بررسی تفاوت ها در نحوه کارکرد فر توکار برقی و مایکروویو

نحوه عملکرد در دو دستگاه فر توکار برقی و مایکروویو می تواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب ما برای خرید هر کدام از این دستگاه داشته باشد.

  1. مهمترین بخش در نحوه عملکرد فر تو کار برقی و مایکروویو انرژی است که برای پخت غذا توسط این دستگاه ها مصرف می شود. با توجه به این که فر برقی نسبت به مایکروویو انرژی الکتریکی بسیار بالایی را مصرف می کند استفاده از آن می‌تواند چندان در زمینه مصرف برق مقرون به صرفه نباشد. در صورتی که استفاده از مایکروویو به جهت سیستم خاصی که برای پخت غذا دارد با مصرف انرژی الکتریکی بسیار کمتری صورت می گیرد.
  2.  مطلب دیگر در زمینه‌های فر توکار هزینه دستگاهی است که خریداری می شود. در این زمینه فر توکار برقی نسبت به مایکروویو هزینه بیشتری دارد و قیمت بالاتری برای این دستگاه قرار داده شده است. دلیل این مسئله نیز ظرفیت بیشتر فر برقی نسبت به مایکروویو و امکان پخت انواع مختلف غذاها و شیرینی ها داخل آن می باشد.
  3.  نکته پایانی در زمینه‌های تفاوت بین فر توکار برقی و مایکروویو این است که در فر برقی لازم است تا غذا حتماً در آن از روغن استفاده شود و علاوه بر آن ممکن است در فرتوکار برقی به جهت سیستم المنت ها غذا بسوزد و یا بیش از حد سرخ شود علاوه بر آن درجه بندی درفربرقی ممکن است گاهی باعث خراب شدن غذا گردد در صورتیکه مایکروویو به جهت سیستم هوشمندی که دارد هرگز باعث سوختن غذا نشده و غذا را به اندازه مناسب می پزد علاوه بر آن با توجه به پروسه پخت غذا در مایکروویو معمولاً مواد غذایی نیاز به روغن نداشته و به راحتی در مایکروویو پخته می‌شوند.
  • در انتها می توان گفت استفاده از هر یک از دستگاههای فر توکار برقی و یا مایکروویو به عنوان فر در محیط آشپزخانه می‌تواند برای هر فرد انتخاب مناسبی باشد. هر شخص بر اساس نیاز و شرایطی که دارد هر کدام از این دستگاهها را خریداری کند. بنابراین در استفاده از هر یک از این دستگاه ها توسط افراد تجربیات متفاوتی حاصل شده است که ما خوشحال می شویم با در میان گذاشتن تجربیات تان در استفاده از فر توکار برقی و مایکروویو  به مصرف کنندگان آگاهی بیشتری نسبت به خرید هر کدام از این دستگاه را بدهید.

 

منبع : https://footofan.com/alborzmarkazi-built-in-electric-oven/