اردیبهشت 9, 1403

با سوغات و صنایع دستی استان خوزستان آشنا شوید

استان خوزستان، از استانای حماسه ساز ایران در جنگ هشت ساله بود و امروزه با وجود پتانسیلای فوق العاده و عجیبی که از نظر طبیعی و گردشگری و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز داره، بدیش اینه به دلیل مشکل ریزگردها و بیکاری و نبود تقسیم مساوی ثروت در این استان، تماشاگر مهاجرت داخلی اجباری بعضی از هموطنان هستیم.
به خصوص مشکل آب که بلای جون مردمون خونگرم آبادان شده.

با این حال، خوزستان، مقصد عالی واسه بهار و پاییز و زمستون گردی هموطنانه. از تهران و خیلی از مراکز استانای کشور میشه با هواپیما، اتوبوس و قطار رهسپار دیار دهلاویه و گرما شد و از فرصتای توریستی اون استفاده کرد.
از خوزستان تا مناطق حاشیه خلیج فارس هم از این نظر بعد فاصله و قیمت حمل و نقل، شرایط بهتر از بقیه نقاط کشور هستش.

سوغات خوشمزه و صنایع دستی جذاب و دیدنی مردمون خونگرم و مهمون نواز استان خوزستان، بسیاره و در گفتار امروز سرویس گردشگری ما شما رو با تعدادی از تحفهایی که میشه از دیار خوزستانیا به ارمغان آورد، آشنا میکنیم. اگه شمام اهل خوزستان هستین یا تجربه سفر به این دیار دیدنی رو در کارنامه ایرانگردی خود دارین، پیشنهاد میکنیم که حتما تجارب گردشگری و صنایع دستی و سوغاتی که از این استان جفت و جور کردین رو در کامنت لیست کنین. با ما همراه باشین.

خرما

مگه میشه رهسپار خوزستان و بوشهر و هرمزگان شد و نخلستان گردی نکرد و خرما اصیل و مقوی این مناطق جنوبی کشور رو خریداری نکرد؟ خرما در ایران، کالایی هدف دار و فوق العاده مهم واسه صنایع تبدیلی و غذایی کامل و پر از انرژی و مواد غنی واسه قشرهای جور واجور سنیه. اگه فرهنگ خرما خوری به جای بیسکویت و زولوبیا و نوشابه در کشور گسترش پیدا کنه، صنعت بهداشت ایران هرساله صدها میلیارد تومن صرفه جویی می کنه.

اگه راهی خوزستان شدید، همونطور که باید گز خوب و باقلوا عالی رو از اصفهانیا و یزدیا سوال کنین، خرما خوب رو هم باید از مردمون نجیب و مهمون نواز خوزستان سوال کنین که حتما اطلاعات خوبی به شما میدن.
انتخاب خرما خوب کار سختیه چون که تنوع خرما زیاده. استان خوزستان از استان‌های برتر کشور در مورد‌ی تولید و صادرات خرما هستش که نصف حجم صادرات این محصول رو تأمین می‌کنه. خرمای خوزستان در کنار کیفیت بالا، تنوع بی‌نظیری هم داره و مهم‌ترین سوغات این استانه. پیشنهاد میکنیم حتما خرما خوب خوزستان رو از تور لیدرها و آژانسا و مغازه های لبنیاتی در شهرهای جور واجور استان سوال کنین.

کلیچه

هر شهری در ایران، نون و کلوچه و شیرینی خاص خود رو داره و به خاطر همین، ایران زمین رو باید جشنواره اقوام و فرهنگا و سبک زندگی جذاب و رنگارنگ دونست که خوزستان یکی از اوناس. کلیچه هر چند سوغات خوشمزه خوزستانیا هستش اما به سختی پیدا میشه. پخت این شیرینی بومی که در خیلی از مناطق استان انجام می‌شه، در بعضی مناطق مانند خرمشهر، دزفول و شوشتر، رواج بیشتری داره.
کلیچه یه جور کلوچه س که در خمیرش ماست و زیره به کار می‌رود، لایه‌ی میانی اون از خرما جفت و جور می‌شه و روی اون با زرده‌ تخم‌ مرغ و کنجد، تزیین می‌شه. در سال‌ های گذشته، استقبال فراوون مسافران و گردشگران مخصوصا در ایام نوروز، باعث رونق و پیشرفت‌ مراکز تولید و عرضه‌ی کلیچه در شهرهای استان شده.
کلیچه خوب خوزستان رو مثل حلوا و خرما از حرفه ایا سوال کنین.

 

حلواشکری

 

حلوا شکری اگه کم شکر و پر مغز باشه یه میان وعده عالی و غذایی خوب واسه صبحونه س. مثل یزد، خوزستانیا هم با حلوا شکری میونه خوبی دارن. فرآورده‌ای غذاییه که از ارده جفت و جور می‌شه. در روش سنتی جفت و جور‌ حلواشکری، با به کار گیری شربت شکر که روش تولید مخصوصی داره، ارده رو می‌مالند تا بافتی منظم پیدا کنه.
تولید حلواشکری در شهرستان شوشتر استان خوزستان سابقه‌ای دیرینه داره.
حلواشکری شوشتر که به حلوای سیلونی می شناسنش، امروزه هم با همون روش سنتی جفت و جور می‌شه و می تونین از بعضی از مغازه های مرکز خوزستان به خصوص در آبادان و خرمشهر و حتی شادگان جفت و جور کنین. شادگان همون ونیز ایرانه.

مرکبات دزفول

میوه در خوزستان، کالایی مهم و موثر در اقتصاد استان هستش.
باغات استان خوزستان، زمینه خوبی واسه تولید شکلای جور واجور و اقسام اجناس باغی رو جفت و جور کرده که دزفول، شهر یادها و خاطرها، از اون جمله س. بیشتر از ۱۲ نوع مرکبات در دزفول تولید می‌شن که مشهور ترین اونا پرتقال بومی یا محلیه. این نوع پرتقال، سالم‌ ترین و مرغوب‌ ترین پرتقال کشوره و به دلیل طعم شیرین و بوی خوش، طرفداران زیادی در سراسر کشور داره.
پرتقال بومی دزفول، پرتقالی آب‌دار با اندازه‌ی متوسطه که هسته‌های زیادی داره.

شیره خرما اهواز

اگه با خرما خوری میونه خوبی ندارین، پیشنهاد میکنیم با شیره خرما آشتی کنین. شیره خرما واسه خون سازی و تقویت بنیه کودکان و کهنسالان فوق العاده س. اونو با معجون و یا سالاد استفاده کنین. شیره خرما بسیار مغذی بوده و مصرف اون در کنار ارده که یکی دیگه از سوغاتیای اهواز است. وعده غذایی کاملی حساب میشه. هم اینکه میشه شیره رو در کنار چای و واسه شیرین کردن هر غذایی استفاده کرد و جانشین مناسبی واسه شکره. شکر سفید هم از دستور کار خارج کنیدو شکر قهوه ای رو جانشین کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :
قهرمان اروپا، مقهور یوزها شد: شب عالی پرتغالی ایرانی ها با ستایش ۸۰ میلیونی

پس اگه خوزستان رفتید، خرما و شیره خرما و نونای سنتی استان رو یادتون نره که اینا تحفهایی خوشمزه از سرزمین رملای داغ و دیار قهرمون پرور ایران هستش.

اما صنایع دستی استان چیه؟

صنایع دستی خوزستان

کپوبافی

از صنایع دستی عادی در جنوب ایرانه که در استان خوزستان مخصوصا شهرستان دزفول، رواج داره.
کپوبافی در واقع یه جور حصیربافیه که در اون از کاموای رنگی واسه تزیین بافته‌های حصیری استفاده می‌کنن. اجناس کپوبافی در بازارهای بزرگ مرکز اهواز و آبادان پیدا میشه. اگه به روستاگردی در خوزستان علاقمند باشین، پیشنهاد میکنیم که حتما از بوم گردی در استان خوزستان استفاده کرده و با دیدار با اهالی روستاهای خوزستان، از صنایع دستی اونا بخرین که پشتیبانی از کالای ایرونی و هویت ملیه. .

گلیم افشار خوزستان

یکی از صنایع دستی معروف استان خوزستان رو میشه گلیم افشار خوزستان دونست. هنر دست عشایر عرب و بختیاری استانه که معمولا روی دارهای افقی و در بعضی مناطق روی دارهای عمودی بافته می‌شه. این نوع گلیم پودهای پشمی زبر و تارهای پنبه‌ای داره و از نظر تنوع رنگ، رنگ‌های محدودی در اون به کار می‌رود که بیشتر اونا تیره هستن. گلیم افشار از گرون ترین صنایع دستی استانه که واسه هدیه، گزینه خوبی به نظر می رسه.

 

احرامی‌بافی

 

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که استان دیدنی و باستانی و تاریخی خوزستان، در گذشته، یکی از مراکز مهم تولید پارچه‌های دست‌باف در ایران بوده.
امروزه هم بعضی از این نساجی‌ های سنتی در استان فعال هستن که یکی از پر رونق‌ ترین اونا، احرامی‌ بافیه. احرامی، پارچه‌ای پنبه‌ایه که تار و پود پنبه‌ای داره و با یه جور دستگاه نساجی سنتی که طراحی پیچیده‌ای داره، بافته می‌شه.

نکته ای که باید توجه کنین اون هستش که بافت احرامی، نقشه نداره و معمولا با دو رنگ سفید و مشکی بافته می‌شه و بافت اون مهارت زیادی می خواد. البته احرامی در رنگ‌های «سبز و سفید» و «قرمز و سفید» هم بافته می‌شه. در بعضی مناطق استان، احرامی‌ های رنگی با پود پشمی بافته می‌شن. این پارچه در گذشته بیشتر مورد استفاده‌ی حجاج بوده اما امروزه با در نظر گرفتن استقبال مسافران و گردشگران، واسه مصارف زیادی بافته می‌شه؛ شکلای جور واجور پوشش کف و زیرانداز، رومبلی، روتختی و سجاده‌ی احرامی که طرفداران زیادی داره.

عبابافی

اگه در خوزستان برید، مشاهده مردان و زنائی که لباسای سنتی بر تن دارن تعجبی نداره. لباسایی خنک و نخی که شما رو از شدت گرما رها میکنه. بافت عبا در بعضی از مناطق استان مانند بهبهان در حدود پنج قرن قدمت داره.
عبای خوزستانی به روش سنتی و معمولا از نخ‌های پشمی دست‌ریس که از پشم گوسفند جفت و جور شده‌ان، بافته می‌شه. از اون‌جایی که این نخ‌ های پشمی رنگ نمی‌شن و به رنگ طبیعی پشم هستن، عبای خوزستانی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، مشکی و خاکستری بافته می‌شه.

نکته ای که باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اون هستش که با در نظر گرفتن فصل به کار گیری عبا، ضخامت نخ‌های به کار رفته در بافت اون، فرق داره.
در بافت عبای هله، که مخصوص تابستانه، از نخ‌های نازک و در بافت عبای چانچه، که در زمستون کاربرد داره، از نخ‌های کلفت استفاده می‌شه. اگه به خوزستان رفتید، این محصول رو هم در نظر داشته باشین که واسه کودکان و نوجوانان گزینه خوبی میشه.

قلم‌نی

قلم‌نی، از وسایل مهم خوشنویسیه که با برش و شکل ‌دادن شکلای جور واجور نی جفت و جور می‌شه. قدمت به کار گیری قلم‌نی واسه نوشتن به دوران مصر باستان برمیگرده که در اون زمان، وسیله‌ای واسه نوشتن روی پاپیروس بوده.
مرغوب‌ترین نوع قلم‌نی ایرونی، قلم‌نی دزفولیه که از نی دزفولی جفت و جور می‌شه. نی دزفولی، گیاهی بومیه که به صورت خودرو در کنار رودخانه‌ی دز رشد می‌کنه و نوع زراعی اون مختص همین منطقه س. پس پیشنهاد میکنیم که اگه گذر شما به خوزستان افتاد، دزفول گردی و سوسنگرد گردی رو مثل خرمشهر و آبادان و اهواز گردی در نظر داشته باشین.