اردیبهشت 8, 1403

چگونه لواشک خانگی خوشمزه درست کنیم؟ اسامی لواشک های تقلبی را بدانیم

لواشک یکی از  فعالیتای باحال و خوشمزه ایه که ایرانیان در فصل تابستون در ۳۱ استان کشور در دستور کار قرار میدن تا واسه شبای بلند زمستون و شب یلدا، اجناس غذایی خونگی بدون اسانس و مواد افزودنی و امثالهم داشته باشن. لواشک درست کردن تو روزهایی که آلو و زردآلو رو میشه به صورت جعبه ای در دور و بر روستاها و شهرها با قیمت مفت خرید، کار سختی نیس و میشه حتی اگه مجوزهای لازم رو از مراکز دولتی در اختیار داشت، نسبت به تولید انبوه اون دست به کار شد.
لواشک خونگی، خواص زیادی داره و محبوب کودکان و نوجوانان و حتی میانسالان و کهنسالانه. یه میان وعده خوب و حتی جانشین با ارزشی واسه قند هنگام چای خوردن.

لواشک مثل تولید قارچ با کمترین امکانات انجام می شه و میتونه واسه کمک به اقتصاد خونواده اثر داشته باشه. گزارش امروز سرویس دانستنیای ما شما رو با جفت و جور و تولید لواشکای خوشمزه خوش طعم و خوش رنگ از لواشک آلو تا آلبالو آشنا میکنه. با ما همراه باشین. واسه درست کردن یه لواشک بهداشتی احتیاجی به داشتن یه تراس و یا خونه زندگی دار نیس، بلکه یه پنجره رو به آفتاب واسه انجام این کار کافیه.

اول آب پز کردن میوه‌ها رو باید انجام بدین. یه دیگ بزرگ سر گاز گذاشته و آلو یا زرد آلو یا آلبالو یا هلو رو داخل اون بریزین. پس از شستن کامل میوه ها، اونا رو پوست‌گیری کرده و هسته هاشون رو جدا می کنیم.
مثلا می‌تونید از سیب و گوجه سبز هم استفاده کنین. میوه هایی که واسه لواشک انتخاب میکنین، خیلی گران نباشه. میوه های متوسط و ریز باشه و معمولا خرید اونا به صورت جعبه ای در دور و بر شهرها یا به صورت کلی در میادین میوه و تره بار استان محل سکونت شما مقرون به صرفه س.

پس از آماده شدن میوه ای که واسه لواشک سازی انتخاب میکنین،  میوه ها رو در قابلمه قرار می‌بدیم و روی اونا آب بریزین. بعد صبر می‌کنیم میوه ها دست کم به مدت دو ساعت به آرومی بپزن. مرحله بعدی پس از پخته شدن و نرم شدن کامل میوه ها هستش. همزمان با پخته شدن، به کمک کفگیر میوه ها رو له می‌کنیم تا بهتر پخته و یکدست شن. در این مرحله کمی نمک و در صورت تمایل کمی رب انار اضافه می‌کنیم و بازم خوب میوه ها رو هم می‌زنیم.

پس از اینکه میوه ها خوب پخته و یه دست و آب میوه ها هم غلیظ شد، شعله رو خاموش می‌کنیم و می‌گذاریم کمی از گرما بیفته، بعد به کمک یه سبد دانه ریز و یه قابلمه بزرگ میوه ها رو جداسازی و یکدست می کنیم. میوه های پخته شده رو داخل سبد قرار داده و به کمک کفگیر شروع به له کردن مواد درون سبد می کنیم. این کار رو تا جایی انجام می‌بدیم تا تفاله کمی بمونه. مایع بدست اومده پس از هم زدن، باید به اندازه ماست غلیظ باشه. داخل سینی و یا سفره رو با روغن مایع خوب چرب می کنیم.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نباید این روغن زیاد باشه و فقط به اندازه ای از روغن استفاده کنین که خاصیت جداسازی به مایه لواشک دهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :
راهنمای تحصیل رشته های پزشکی در ۳۰ دانشگاه آلمان [قسمت اول]

مرحله بعدی له کردن و جداسازیه که باید با حوصله و با ظرافت انجام شه. مایه لواشک رو هم می زنیم تا یکدست شه و داخل سینی می ریزیم تا ضخامت اون کمتر از هشت میلیمتر شه. نکته مهم در این مرحله اینه که اگه لواشک زیادتر از اندازه کلفت بوده یا به صورت یکدست قالب نشده باشه، کپک می زنه. حال سینیا رو در نقطه‌ای آفتاب‌خور و خالی از رطوبت بذارین تا یواش یواش خودشو بگیره.
مثلا تراس. واسه در امان موندن از نوکای پرندگان، روی اونا رو نایلون بکشین. نزدیک به دو تا سه روز زمان می بره تا لواشکا حاضر شن. حالا می‌تونید لواشکا رو به صورت لایه‌ای داخل نایلون و در جای خشک و خنک نگهداری کنین.

اسامی لواشکای تقلبی بازار

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای بعضی شرکتا تولیدی و فرآورده های غذایی ترش مزه اونا رو که به نام عمومی «لواشک و آلو ترش» شناخته می شن رو به دلیل جعل اسناد لازم اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، غیر مجاز شناخته شدن، اعلام کرد.

بنا براین گزارش تمبر آلوچه لواشک با نام تجاری دردانه، لواشک میوه ای ساخت شرکت پرهام صنعت با نام تجاری گل پسر، آلوچه شرکت صنایع غذایی پرهام  با نام تجاری پرهام، برگه زردآلو وآلوچه با نام تجاری گل سان و آلبالو با نام تجاری رنگین مزبه دلیل نداشتن مجوزهای لازم غیر مجاز شمرده می شن.

هم اینکه آلوچه زردآلو و خشکبار با نام تجاری هفت ستاره، آلوچه جنگلی با نام تجاری طلوع چاشنی تبریز، لواشک با طعم سیب و آلبالو با نام تجاری مامیشا، آلوچه محصول دشت سیبان با نام تجاری آی سا، آلوچه با نام تجاری باغ ترش، لواشک تولیدی آقای خلیل رحیمی با نام تجاری ترش و شیرین، مشمول اجناس غیر مجاز می گردن. ترشک میوه ای نام تجاری ترشک تهران هم به دلیل نبود داشتن مجوزهای قانونی لازم  غیر مجاز شمرده می شه.

از خریدن لواشکای دست ساز در هر نقطه ای از شهر تهران و استانای ایران و هم اینکه خرید لواشک از دستفروشای مترو و حتی فروشندگان غذاهای محلی در نمایشگاه ها و جشنواره ها دوری کنین. هر کالایی که برچسب اصالت سازمان غذا و دارو روی اون نصب نشده، تاییدیه سلامت نداشته و ضمانتی نداره.