اردیبهشت 9, 1403

در چه موقعیت‌هایی نباید از تلفن همراه استفاده کنیم؟

مطمئن هستم که بیشتر شما در دست کم یکی از شرایطی که می خوام توضیح بدهم قرار داشتین؛ در تاکسی نشسته‌اید و بغل‌دستیتون موبایل به‌دست و با صدای بلند در حال حرف زدن با مخاطب خود در پشت خطه و براش هم مهم نیس که چهار نفر دیگه در اون ماشین هستن و اصلا هم دلشون نمی‌خواهد بدونن این فرد دیشب کجا بوده، مهمون‌های دیگه چه لباسی به تن داشته‌ان، شام چه غذایی میل کرده‌ان یا مثلا فلان همکارش زیرآب دیگری رو زده!

یا مثلا در رستوران و کافه نشسته‌اید و میز بغلی، گوشی به دست در مورد برنامه‌های آینده خود واسه مخاطبش توضیح می‌دهد و توجه بقیه رو نمی‌کنه که یا صداش رو پایین بیاره یا بیرون بره و بعد از تموم شدن صحبت وارد رستوران شه!

اسمارت‌فون یکی از بهترین اختراعات بشر و در عین حال یکی از بحث‌برانگیزترین نتیجه های قرن گذشته بشمار می‌رود. در اینکه زندگی الان آدم به وجود این وسیله‌ی همراه نیاز شدید داره بحثی نیس.
اما بعضی وقتا پیش میاد که شخص کنترل به کار گیری این وسیله رو از دست می‌دهد. همین موضوع می‌تونه واسه خود اون شخص و بقیه مشکلاتی بسازه.

بخاطر این، واسه اینکه بدونین باید چیجوری از موبایل خود استفاده کنین که واسه بقیه مزاحمتی نداشته باشه پیشنهاد می‌کنم این مطلب رو تا انتها بخونین و نکات اونو همیشه مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

در چه موقعیت‌هایی نباید از گوشی موبایل استفاده کرد؟

 

رستوران‌ها

 

تلفن خود رو روی حالت بی‌صدا یا ویبره بذارین تا صدای زنگ اون واسه بقیه مزاحمتی ایجاد نکنه. اگه تماس لازم و مهمی داشتین، از سر میز بلند شده و به راهرو برید. یا با صدای خیلی آهسته جواب تلفن رو بدین و سخن رو کوتاه کنین.

اگه تماس دریافتی خیلی مهم نیس به مخاطب خودتون بگید که خودتون بعدا با اون تماس میگیرین. یادتون نره که صدای بلند صحبت شما در رستوران می‌تونه موجب آزار بقیه بشه. پس تا حد امکان از این کار دوری کنین.

 

سینما، تئاتر و کنسرت

 

قبل از ورود به سالن نمایش تئاتر یا سینما و کنسرت موبایل خود رو سایلنت یا خاموش کنین. مطمئنا تو یه یا دو ساعتی که در سالن نمایش حضور دارین، قرار نیس با صحبت‌های تلفنی هم داستان نمایش رو از دست بدین و هم واسه بقیه مزاحمت بسازین! در این فضاها اصلا نباید موبایل خود رو جواب بدین. اگه تماس خیلی لازمه، حتما از سالن خارج بشوید.

محل کار

اگه تو یه شرکت خصوصی کار می‌کنین و اجازه صحبت کردن با موبایل رو دارین که هیچ. اما اگه در سازمان بزرگی کار می‌کنین و کارمندان زیادی در دور و بر شما مشغول انجام وظایف خود هستن، حتما موبایل خود رو روی حالت ویبره یا بی‌صدا بذارین.

در صورت نیاز به جواب دادن به تماس تلفنی، از پشت میز خود بلند شده و به راهرو برید تا صحبت‌های تلفنی شما هیچ مزاحمتی واسه کار بقیه ایجاد نکنه. اما پیشنهاد ما اینه که به همه دوستان و آشناهای خود اعلام کنین که در ساعات کاری با شما تماس نگیرند و صحبت‌هاشون رو به بعدازظهرها بندازن.

مساجد، کلیساها، امامزاده‌ها و دیگه اماکن مذهبی

وقتی واسه برپا داشتن فرائض دینی وارد یه مکان مذهبی می‌شید، مطمئنا به موبایل خود احتیاجی دارین. هنگام تشکیل نماز یا خوندن دعا که نمی‌تونید تلفن جواب بدین، پس واسه اینکه در روند راز و نیاز دور و بریا هم اشکالی وارد نکنین، یا موبایل رو در ماشین بذارین. یا اونو سایلنت و خاموش کرده و در کیفتون بذارین.

این مطلب را هم از دست ندهید :
روش ساده روانشناس دانشگاه هاروارد، برای کنار آمدن با سخت ترین لحظات زندگی

در طول پرواز با هواپیما

قبل از پرواز هواپیما از مسافران درخواست می‌شه تا موبایل‌های خود رو در حالت پرواز بذارن. این کار جنبه ایمنی داره تا سیگنال‌های اسمارت‌فون‌ها در سیستم هواپیما مشکلی ایجا نکنه. فقط هم به اسمارت‌فون مربوط نمی‌شه و تبلت و دیگه گجت‌هایی که ممکنه در لوازم راداری هواپیما اخلال بسازن باید خاموش شن یا در حالت پرواز قرار بگیرن.

اتوبوس، تاکسی و دیگه وسایل نقلیه عمومی

تصور کنین تو یه وسیله نقلیه‌ عمومی مثل اتوبوس که ده‌ها نفر هستن اگه قرار باشه هر کسی تلفن خود رو به دست گرفته و با دوستان یا خونواده‌اش صحبت کنه، اون اتوبوس به چه جهنمی تبدیل می شه! پس لازمه در این مکان‌ها از صحبت‌های غیرضروری با گوشی موبایل دوری کنین.

در صفوف پرداخت

وقتی در صف پرداخت (هر چیزی) قرار دارین، وقتتون رو با تلفن حرف زدن پر نکنین. به این فکر کنین که بقیه چه گناهی کرده‌ان که باید پچ‌پچ‌ها یا صحبت‌های بلند شما رو بشنون؟ حتی اون صندوق‌داری که مشغول حساب و کتابه هم ممکنه حواسش پرت شه.

اگه تلفنتون زنگ خورد، گوشی رو وردارین با صدای آهسته بگید که بعدا با اون تماس میگیرین. واسه بقیه احترام قایل باشین.

 

در مراسم عروسی،جشن تولد یا مراسم ختم

 

در مراسم‌های رسمی‌ اصلا پسندیده نیس که مشغول به کار گیری اسمارت‌فون باشین و بقیه مهمون‌ها یا رویدادها رو ندیده بگیرین. این کار نمونه بی‌نزاکتیه و واسه حفظ احترام مجلس و شخصیت خودتون، تا حد امکان در طول حضور در اینجور موقعیت‌هایی موبایل خود رو کنار بذارین.

نکاتی در مورد پیام دادن

وقتی در میان جمعی مشغول خوردن غذا هستین، گوشی رو به دست نگیرید و واسه بقیه پیام بفرستید. این کار هم نمونه بی‌احترامیه و به اندازه غیبت کردن پشت سر بقیه می‌تونه بیریخت و غیراخلاقی به نظر برسه.

شاید تصور کنین که تکست دادن که دیگه واسه بقیه مزاحمتی نداره، اما تصور کنین در رستوران با دوست خود مشغول خوردن غذا هستین و اون همیشه سرش پایینه و با کسی دیگه چت می‌کنه! چه حسی به شما دست می‌دهد؟ تصور می‌کنین که ندیده گرفته شده‌اید و حضور شما واسه اون شخص اهمیتی نداره.

این دقیقا احساسیه که همه آدم‌ها در این شرایط دارن پس لطفا این کار رو با بقیه نکنین.

در آخر هم اشاره کنیم که اگه یه فرد معتاد به موبایل حساب می‌شید احتمال اینکه دوستان و دور و بریا کم کم شما رو ندیده بگیرن و در جمع‌های خود از شما دعوت نکنن بسیار زیاد میشه. واسه حفظ رابطه‌های اجتماعی لازمه از بعضی کارای خود که در تنهایی انجام می‌بدین دوری کنین.