اردیبهشت 8, 1403

راهنمای تحصیل رشته های پزشکی در ۳۰ دانشگاه آلمان [قسمت اول]

تعدادی از علاقمندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور، خواهان تحصیل در رشته های گروه غیر فنی و مهندسی و غیر انسانی هستن و بخاطر این، به دنبال دانشگاه هایی هستن که کیفیت بالا و شرایط مطلوبی واسه آموزش رشته های پزشکی، دندونپزشکی و پیرا پزشکی داشته باشن.

از طرفی، در انتخاب دانشگاه های فعال و با کیفیت در میدون پزشکی، نوع انتخاب کمی محدوده. چون که بیشترین علاقمندان ایرونی به تحصیل در بیرون مرز کشور، ‌به دنبال دانشگاه های غیر پزشکی هستن و خواهندگان رشته های پزشکی به نسبت انسانی و فنی و مهندسی، کمتره. همین امر دلیل می شه که پیدا کردن دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل در این رشته ها در خارج، ‌به اندازه رشته های فنی، راحت نباشه.

باید توجه داشت واسه کسایی که خواهان تحصیل در رشته های پزشکی در خارج و بعد معادلسازی مدرک و فعالیت در ایران هستن، تحصیل در دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت و نه وزارت علوم ایران قرار داره، خیلی خیلی مهمه که باید به این موضوع توجه کنن.

در گفتار امروز که در ادامه سلسله مطالب راهنمای تحصیل و بورس در خارج از کشوره، به معرفی شرایط تحصیل پزشکی در کشور آلمان می پردازیم تا با لینکا و محتوای خلاصه معرفی شده، این دسته از عزیزان بتونن راهکارهای لازم رو واسه تحصیل در رشته های پزشکی و دندونپزشکی در اختیار داشته باشن.

با ما همراه باشین.

تحصیل پزشکی در آلمان

آلمان، بیشتر واسه ایرانیان یه مقصد توریستی و تحصیلی محبوبه و بیشترین تعداد دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل در این کشور رو دانشجویان غیر پزشکی تشکیل میدن که می خوان در قطب اول اقتصاد و صنعت قاره سبز، از فرصتای علمی و تحقیقاتی پیش رو استفاده کنن.

اما به واسطه تحصیل تقریبا ارزانی که در رشته های پزشکی در این کشور هست، تو یه دهه گذشته تعداد علاقمندان به تحصیل پزشکی در آلمان روند صعودی پیدا کرده و بعضی از علاقمندان،‌آدمایی هستن که در کنکور سراسری کشور،‌دارای رتبه های بالا نشده و پس از اخذ دیپلم  گروه تجربی، به دنبال مقصدهای تحصیلی ارزون و با کیفیت پزشکی در قاره سبز هستن.

البته هستن پزشکان عمومی که بعد از تموم شدن تحصیل، واسه گذران دوره های تخصصی و حتی فوق تخصصی پزشکی، آلمان رو واسه ادامه تحصیل انتخاب می کنن. به هر حال، پزشکی در آلمان، شرایط  خوب و مطمئنی رو واسه تحصیل و اشتغال بعد از تحصیل در اختیار دانشجویان قرار میده و بخاطر این، آلمان با وجود زبون آلمانی، با استقبال گسترده دانشجویان بین المللی روبرو شده.

آلمان، ده ها دانشگاه معتبر در رشته های مهندسی و پزشکی داره و حضور ده ها هزار دانشجوی بین المللی که در دوره های تموم وقت کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستن، اثبات کننده سیستم آموزشی با کیفیت ژرمنا در نیم قرن اخیره.

آدمایی که در رشته های پزشکی در این کشور مشغول به تحصیل می شن، هیچ تضمینی واسه کسب اقامت دائم بعد از تموم شدن دوره تحصیلی و اجازه طبابت ندارن و تقربا شرایط با کشورای مهاجر پذیری مانند نیوزلندو استرالیا و کانادا کمی فرق داره.

اگه می خواید بعد از تموم شدن تحصیلات عالیه در آلمان، مشغول به کار شده و از شرایط اقامت و زندگی در این کشور اطلاع لازم رو بدست بیارین، به شما پیشنهاد می کنیم که کلیه اطلاعات لازم رو از اداره مهاجرت آلمان جویا شید که راهنمای رسمی و معتبر عزیزانیه که می خوان در این کشور صنعتی، مشغول به کار شن.

درباره گواهی قبولی در آزمون و دوره کالج

شرایط اعزام دانشجو پزشکی و دندون پزشکی و دیگه رشته های پزشکی به آلمان، نیاز به به کار گیری موسسات مجاز یا به کار گیری مجموعه های غیر مجاز اعزام دانشجو نداره. دانشجویی که مسلط به زبون انگلیسی یا آلمانی باشه و بتونه اطلاعات منتشر شده روی درگاه دانشگاه ها رو بررسی کنه، قادر میشه تا شرایط لازم ادمیشن رو جفت و جور کرده و تحصیلات خود رو در یکی از دانشگاه های آلمان شروع کنه.

در دانشگاه های آلمان، کسایی که از ایران اقدام می کنن، معمولا در اختیار داشتن گواهی قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، یه برگ برنده و شرط لازم معرفی می شه.
اگه شما در آزمون قبول شدین، باید کارنامه خود رو ترجمه رسمی کرده و به همراه دیگه مدارک، به دانشگاه مقصد بفرستین.

تقریبا شرط ادامه تحصیل در آلمان واسه خواهندگان کارشناسی و بعضی وقتا کارشناسی ارشد، قبولی در آزمون سراسریه. البته هر دانشگاه، سبک ادمیشن خاص خود رو داره و بر خلاف کشور سوئد و حتی فنلاند، سیستم کامل ای واسه دریافت مدارک و بررسی شرایط درخواست کننده واسه دادن ادمیشن وجود نداره.

یعنی شما باید لیستی از دانشگاه های پزشکی در آلمان رو مشخص کرده و براساس نیازمندیای پذیرش هر کدوم ، نسبت به فرستادن مدارک و تعامل با واحد ادمیشن و استادان مربوطه دست به کار شین. پس،‌ حکم واحدی نمیشه واسه کلیه دانشگاه های پزشکی آلمان واسه روش پذیرش دانشجوی بین المللی نشون داد.

معمولا کسایی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان رو دارن، باید در آزمون ورودی پزشکی، ‌نمره لازم رو به دست بیارن. این آزمون معمولا به زبون  آلمانی برگزار می شه و کسایی که قصد شرکت در آزمون دارن، سطح زبون خود رو دست کم به سطح B1 باید برسانند.

البته سوالات این آزمون، مربوط به مقولات علوم تجربیه و البته سوالات ادبیات زبون آلمانی هم در سطح معمولی در پرسشای آزمون مطرح می شه تا سطح درک مطلب دانشجو رو مثل آزمون آیلتس و تافل، مورد امتحان بذاره.

بخاطر این، اگه قصد تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان رو دارین، دست کم از ۶ ماه قبل به فکر باشین و شرایط ادمیشن رو آماده کنین. این روش با رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی فرق داره.

زمان پذیرش دانشگاه های پزشکی

بیشتر دانشگاه های پزشکی آلمان، در ماه سپتامبر یا همون شهریور خودمون، نسبت به پذیرش دانشجوی بین المللی اقدام می کنن و بخاطر این، باید تا مارچ یا همون فروردین، مدارک رو به دانشگاه مقصد ارسال و از دریافت اون به وسیله واحد ADMISSION یا Graduate Department اطمینان لازم رو به دست بیارین.

معمولا دانشگاه های دولتی آلمان در میدون پزشکی، ترم زمستون (ژانویه) پذیرش نداشته و اگه فرصت فرستادن مدارک واسه ادمیشن تر پاییز رو از دست دادین، باید واسه سال تحصیلی آینده دست به کار شین یا دانشگاه های کشورای دیگه دنیا رو بررسی کنین.

اگه از این روش به دنبال اخذ قبولی در دانشگاه های آلمان نیستن، می تونین در دوره های کالج ثبت نام کنین. این روش واسه آدمایی که نتونسته ان در آزمون سراسری قبول شد و رتبه خوبی رو به دست بیارن،‌ پیشنهاد می شه.
دست کم یکسال تحصیل در کالجای مورد تایید دانشگاه های پزشکی آلمان لازم میشه.

در این دوره های کالجی، زیست شناسی و شیمی و مقولات مربتط با دنیای پزشکی پایه، تدریس می شه و اگه دانشجو بتونه در آزمونای کالج موفق شه، امکان ورود به دانشگاه های پزشکی آلمان براش آماده میشه. بیشتر کالجا در آلمان، هزینه های بسیار کمی رو واسه تحصیل دریافت می کنن و نمونه های رایگان هم زیاده.

محدودیت سنی پزشکی

تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان، محدودیت سنی نداره. در واقع واسه دانشگاه مقصد، خیلی سن داوطلب ملاک نیس و امتیازات حرفه ای و علمی، در اولویت قرار داره.
اما مواردی بوده که سفارت آلمان تو تهران به واسطه سن داوطلبی که ادمیشن پزشکی از دانشگاه های آلمان کسب کرده، از دادن روادید دوری کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :
نگاهی به نمایش بینوایان، بزرگترین نمایش موزیکال کشور چه حرفی برای گفتن دارد؟

پس بهترین سن واسه تحصیل پزشکی در آلمان و دریافت روادید دانشجویی این کشور، زیر ۳۰ ساله و البته کسایی که سن بالاتری دارن هم می تونن با راهکارهایی، نسبت به دریافت روادید دست به کار شن. مخصوصا اگه یه مقطع کارشناسی در بخش پزشکی رو در ایران گذرونده باشن که در ادمیشن اونا هم تاثیر خوبی داره.

مدت زمان تحصیل پزشکی  در آلمان حدود شش سال و در رشته دندون پزشکی حدود پنج سال برآورد می شه که تحت نظام German State Examination system قرار داره.
در این کشور، پزشکی عمومی در سطح کارشناسی ارشده و در ایران،‌ دکترای حرفه ای شناخته می شه.
اگه فردی پزشکی عمومی در آلمان بخونه، می تونه با همین مدرک، پس از طی مراحل قانونی، پروانه طبابت به دست بیاره و احتیاجی به تحصیل در مقطع دکترای تخصصی نیس.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعضی از دانشگاه های پزشکی آلمان، واسه تحصیل دانشجویان خارجی، گذروندن آزمون MEDIZINERTEST یا  Test für Medizinische Studiengänge (TMS) رو درخواست می کنن که به وسیله دانشگاه هایدلبرگ در آلمان راهبری می شه.

مدارک لازم پذیرش دانشجویان پزشکی

مدارک زیر معمولا به وسیله بعضی از دانشگاه های پزشکی آلمان که در ادامه این گفتار، لیست و درگاه اونا رو مشاهده می کنین، از دانشجویان درخواست می شه.
البته توجه کنین که همه دانشگاه ها به این مدارک مانند تاقل یا GRE، نیاز ندارن.

  • Certified Copies of Certificates

 

  • Completed application form (soft and hard copy)

 

  • Curriculum Vitae (CV)or Resume
  • English/German Language proficiency

  • Essay

  • GRE/GMAT required level of test results

 

 

  • Health Insurance Coverage

  • Motivation/Cover Letter
  • Passportcopies

  • Passport Photos
  • Recommendation Letter

روی هر یک، لینکی ارائه شده که اطلاعات تکمیلی رو به زبون انگلیسی بهتون میده. داشتن رزومه قوی و پیشنهاد نامه، گر چه شرط لازم یا کافی نیس، اما شانس شما رو واسه ادمیشن زیاد می کنه.

اگه با این سوال مواجه شدید که مدرک تحصیلی خود مورد تاییده یا خیر، از UNI ASSIST استفاده کنین.

ادامه تحصیل پزشکان عمومی در آلمان

بررسیا نشون میده که آدمایی که خواهان ادامه تحصیل در آلمان با مدرک پزشکی خود از ایران هستن، باید مدرک خود رو در این کشور رجیستر کرده و پس از گذران دوره هایی و شرکت در آزمونای مربوطه، هم پروانه کار دریافت کنن هم شرایط ادامه تحصیل در دوره های تخصصی و فوق تخصصی براشون جفت و جور شه.

این افراد واسه گذران دوره های تخصصی، باید اول دوره های کلینیکال رو با موفقیت در آلمان سپری کنن. یکی از درگاهایی که در این مورد اطلاعات خوب میده، در این نشانی قرار داره.

اطلاعات تکمیلی رو در این نشانی مشاهده بفرمایید.

جهت اطلاع دانشجویان غیر اروپایی

چون شما شهروند اتحادیه اروپا نیستین و می خواید از مقطع دیپلم یا کارشناسی واسه تحصیل در این کشور دست به کار شین، باید مطمئن شین که دیپلم دبیرستان شما،‌ دارای شرایط لازم واسه ارزشیابی و معادلسازی با مدراکی که در آلمان صادر می شه هست یا خیر.

اگه مدرک شما، قابل ارزشیابی نباشه، باید در دوره یه سال کالج شرکت کنین که STUDIENKOLLEGE‌ می گن. بعد از گذران کالج، باید در آزمونی که Feststellungsprüfung نامیده می شه، شرکت کنین و نمره قبولی رو به دست بیارین.

طبق اطلاعاتی که در سایت دانشگاه HOCHSCHULE KONSTANZ ارائه شده، در دوره کالج یکساله رایگان، دروسی از جمله: زبون آلمانی، ریاضیات عمومی، فیزیک و شیمی،بیزینس و علوم سیاسی و اقتصاد عمومی تدریس می شه.

نشانی پست الکترونیک ده ها دانشگاه آلمان که دوره های کالج رو برگزار می کنن، واسه اطلاع خوانندگان عزیز در انتهای این متن ارائه شده.
شما پس از انتخاب دانشگاه مقصد ، از راه ای میل ارائه شده، با مسئول مربوطه مکاتبه کرده و شرایط ادمیشن کالج رو بررسی می کنین.

معرفی لینکای خوب واسه خواهندگان تحصیل در آلمان

برنامه Hi Potentials واسه پشتیبانی از دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان رو دارن، فرصتای تحصیلی و بورسی متنوعی رو معرفی کرده که به وسیله وزارت آموزش و تحقیقات دولت فدرال آلمان راهبری می شه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این قسمت مراجعه کنین.

سرویس دهنده آموزش رسمی در آلمان که Deutcher Bildnugsserver نامیده می شه، سومین لینکیه که خواهندگان تحصیل در این کشور بهتره گشتی در اون زده و اطلاعات مفیدی که بروزرسانی می شه رو در ان تماشا کنن.

ساختار آموزش پزشکی و دندونپزشکی در آلمان رو می تونین با در نظر گرفتن سیستم آموزشی و نمره بندی (ECTS) در این نشانی ببینین.

فهرست دانشگاه های بیمارستانی آلمان

 

Aachen – RWTH

 

Berlin – Charité (Benjamin Franklin der freien Univ. und  Humboldt-Universität)

Bochum – Ruhruniversität

Bonn – Rheinische Friedrich-Wilhelm-Universität

Düsseldorf, Heinrich Heine Universität

 

Dresden – Universitätsklinikum Carl Gustav Carus

 

Erlangen-Nürnberg – Friedrich-Alexander Universität

Essen – Universitätsklinikum

·         Frankfurt – Johann Wolfang Goethe-Universität

·         Freiburg – Albert-Ludwigs-Universität
·         Giessen – Justus-Liebig-Universität
·         Göttingen – Georg-August-Universität

·         Greifswald – Ernst-Moritz-Arndt Universität

·         Halle-Wittenberg – Martin-Luther-Universität

·         Hamburg – Universität

·         Hannover – Medizinische Hochschule

·         Heidelberg – Ruprecht-Karls-Universitätsklinikum

 

·         Jena – Friedrich-Schiller-Universität

 

·         Kiel: Universitätsklinikum Schleswig-Holstein – Campus Kiel

 

·         Köln – Universität

 

·         Leipzig – Universität

·         Lübeck: Universitätsklinikum Schleswig-Holstein – Campus Lübeck

 

·         Magdeburg – Otto-von-Guericke-Universität

 

 

 

·         Mainz – Johannes Gutenberg-Universität

·         Mannheim, Universitätsklinikum

·         Marburg – Philipps-Universität

·         München – Ludwig-Maximilians-Universität Innenstadt

 

·         München – Klinikum rechts der Isar

 

·         Münster – Westfälische-Wilhelms-Universität

 

·         Regensburg – Universität

 

·         Rostock – Universitätsklinik

 

 

·         Saarland – Universitätsklinikum

 

 

·         Tübingen – Universität

·         Würzburg – Bayerische Justus-Maximilians-Universität

 

·         Ulm – Universität

 

فهرست  ۳۰ دانشکده پزشکی دانشگاه های آلمان به صورت جدا شده از هم شهر

در هر شهر آلمان که علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی هستین، لینک دانشگاه ها در فهرست زیر ارائه شده که شما رو از بررسیای بیشتر، بی نیاز می کنه.

Berlin

·         Charité, Medical Faculty, Humboldt University Berlin·         Universitätsklinikum Benjamin Franklin, Berlin

 

Bochum

 

·         Ruhr-Universität Bochum – Fakultät für Medizin

Bonn
·         University of Bonn – Medical Center
Cologne (Köln)

·         University of Cologne – Faculty of Medicine

Düsseldorf

·         Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Erlangen-Nürnberg

·         Medizinische Fakultüt, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg

Frankfurt

·         Fachbereich Medizin, Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt am Main

Freiburg

·         Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Giessen

·         University Giessen

Göttingen

·         Medizinische Fakultät Uni Göttingen

Greifswald

·         Faculty of Medicine, Ernst-Moritz-Arndt University of Greifswald

Halle-Wittenberg

·         Medizinische Fakultät, Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg

Hamburg

·         Universät Hamburg

Hannover

·         Medizinische Hochschule Hannover

Heidelberg

·         University of Heidelberg

 

Kiel

 

·         Medizinische Fakultät, Christian-Albrechts-Universität Kiel

Magdeburg

·         Medizinische Fakultät Otto-von-Guericke Universität Magdeburg

Leipzig

·         University of Leipzig Faculty of Medicine

Lübeck

·         Medizinische Universität Lübeck

Mainz

 

·         Universität Mainz

 

Marburg

·         Philipps-Universität Marburg – Fachbereich Humanmedizin und Klinikum

 

Munich (München)

 

·         Faculty of Medicine, Ludwig-Maximilians-University Munich

Münster

·         Münster University Medical School MedWeb Münster

Regensburg

·         Universität Regensburg
Rostock

·         Medizinische Fakultüt, Universität Rostock

Saarland

·         Saarland University Hospital – Faculty of Medicine

Tübingen

·         Universität Tübingen

Ulm