اردیبهشت 8, 1403

با ۱۵ سلاح مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه آشنا شوید [قسمت اول]

شاید بشه ادعا کرد که الان رابطه آمریکا و روسیه در بدترین شکل ممکن خود قرار داره، حتی بدتر از دوران جنگ سرد. در اون دوران هر دو کشور ابرقدرت اونقدر زرادخانهای خود رو از نوعای جورواجور سلاحای داغون کننده پر کرده بودن که واسه چند بار نابود کردن دنیا کافی بودن. امروزه روسیه تونسته زرادخانهای هسته ای خود رو با وسعت ای از سلاحای جدید، پیشرفته و داغون کننده تکمیل کنه که در صورت وقوع جنگی که یه طرف اون روسیه باشه عواقب سختی در انتظار کشور مقابل میشه. در طول چند سال گذشته ارتش این کشور پیشرفتای زیادی در مورد ساخت سلاحای جدید داشته که شدیدا مقامات نظامی آمریکا رو در نگرانی و حیرت فرو برده.

همه میدونیم که تاریخ روسیه با پیشرفتای تکنولوژیکی کلی ای آغشته شده و افسانه ای بودن تکنولوژیای موشکی و ماموریتای فضایی این کشور بر کسی پوشیده نیس.
اونا اولین کشوری بودن که ماهواره در فضا گذاشتن و اولین آدم رو هم اونا به فضا فرستادند. هم اینکه روسیه مسئولیت پیشتیبانی و جفت و جور کردن شرایط واسه فضاپیمای سایوز رو رو دوش داشت که فضانوردان آمریکایی رو به پایگاه بین المللی فضایی منتقل می کرد.

امروزه روسیه یکی از بهترین و کارآمدترین سیستمای موشکی پیشرفته در جهان رو داره و میشه ادعا کرد که موشکای روسی الان حتی از موشکای آمریکایی هم قوی تر و بهتر هستن. اما نکته اینجاس که اونا تلاش هاشون رو فقط به پیشرفت سیستمای موشکی خود معطوف نکردن بلکه سیستما و سلاحای جدیدی رو در چند سال گذشته موزد آزمایش قرار دادن که دوره جدیدی از تقابل بین این کشور و کشورای غربی به خصوص آمریکا رو به دنبال داشته.

در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۵ مورد از پیشرفته ترین و مخوف ترین سلاحایی که روسا در زرادخانهای تسلیحاتی خود دارن آشنا کنیم.
اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین واسه دیدن قسمت دوم این مطلب می تونین از این لینک استفاده کنین.

۱۵- مسلسل تموم خودکار یدونه تیرانداز RPK-16

یه مسلسل رو با دقت یه تفنگ یدونه تیرانداز تصور کنین. این همون چیزیه که ارتش روسیه با ساخت مسلسل بسیار دقیق RPK-16 به اون دست یافته بدون این که نیاز باشه طول لوله اسلحه بلند بوده یا میدون دید یدونه تیرانداز  یه محدودیت حساب شه.
این خصوصیات مسلسل RPK-16 رو به یه اسلحه مخوف و مرگبار تبدیل کرده. نکته باحال تر این که میشه با کمی تغییرات عکس العمل عقب نشینی این اسلحه رو هم کم کرد که واسه هدف قرار دادن اهداف خاص مناسبه.

تیراندازی با این اسلحه چه در حالت یدونه تیر و چه در حالت رگبار از دقت بالایی بهره مند بوده و این موضوع بدین معنا میشه که سرباز دارنده این اسلحه می تونه روی زمین دراز کشیده و به صورت رگباری اهداف خود رو با همون دقت یه یدونه تیرانداز مورد هدف بذاره در حالی که اندازه عقب نشینی و به اصطلاح لگد اسلحه به کمترین حد خود رسیده. نکته دیگه این که این اسلحه بسیار دقیق از یه خشاب استوانه ای با ۹۶ فشنگ سود می بره که قدرت آتیش فوق العاده ای به اون میده.

این جدیدترین اسلحه انفرادیه که به وسیله شرکت اسلحه سازی کالاشینکف، سازنده تفنگ افسانه ای AK-47 ساخته می شه.
علاوه بر RPK-16، ارتش روسیه دو اسلحه تکی تهاجمی دیگه به اسمای AK-12 و AK15 هم تولید کرده که توان شلیک ۷۰۰ گلوله در دقیقه رو دارن.

۱۴- روبات تهاجمی Uran-9

روسیه هم اینکه مانند آمریکا ودیگر کشورای غربی در سالیان گذشته تحقیقات زیادی رو در مورد ساخت روباتای نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها انجام داده. از تولیدات جدید روسیه در این مورد میشه به روبات تهاجمی Uran-9 اشاره کرد که در واقع یه تانک بدون سرنشین با ویژگی کنترل از راه دوره. هر چند این تانک کوچیک بوده و تنها کمی از قد یه آدم معمولی بلندتره اما لوازم بسیار پیشرفته ای داره که از اون یه قاتل بی رحم ساخته.

این تانک رو میشه به سلاحای مختلفی مجهز کرد مثل موشکای ضد تانک، موشکای ضدهوایی، یه مسلسل قوی و یه توپ ۳۰ میلیمتری. ماموریت این تانک اینه که از نیروی انسانی ارتش روسیه در حمله های زمینی پشتیبانی کنه و بدون این که جون سربازان به خطر بیفته خطر رو شناسایی کرده و ویرون کنه.
حتی نمونه هایی از این تانک بدون سرنشین ساخته شده که به عنوان آمبولانس مورد استفاده قرار گرفته و سربازان زخمی رو به پایگاه های نظامی منتقل کرده و حتی شرایط حیاتی اونا رو هم بررسی می کنه.
این تانک هنوز در میدون جنگ آزمایش نشده اما انگار در آینده ای نزدیک به خدمت در ارتش روسیه فرا خونده شه.

۱۳- موشک ضد ماهواره Nudol

خیلی از ارتباطات نظامی امروزی با کمک ماهواره های موجود در فضا انجام می شن پس کشورها با ساقط کردن ماهواره های نظامی کشور دشمن می تونن ارتباطات  اونا رو فلج کنن و این همون چیزیه که روسیه با ساخت این موشک ضد ماهواره به دنبال اون بوده.
این موشک می تونه اتمسفر رو بازکنه و اهدافی که در حال چرخش در مدار زمین یا مدارهای دیگه هستن رو مورد اصابت بذاره. این موشک در سال ۲۰۱۶ با موفقیت آزمایش شده و آماده عملیاته.

براساس گفته های یکی از ژنرالای نیروی هوایی آمریکا به نام ژنرال دیوید جی باک:” روسیه وابستگی ارتش آمریکا به فضا رو به عنوان یه نقطه شعف قابل استفاده درک کرده و آگاهانه در حال تقویت تواناییای ضد فضایی خود هستن”. از دید نظری از دست دادن ماهواره های نظامی و ارتباطی موجود در مدار زمین به معنی از بین رفتن تواناییای ارتباطی و سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) کلا میشه. اینجور خسارتی ارتش آمریکا فلج کننده س و یکی از مامورین رسمی قبلی پنتاگون به نام مارک اشنایدر با تایید این موضوع گفته:” از دست دادن هدایت سیستم موقعیت یاب جهانی به دلیل حمله این موشکای ضد ماهواره بخش بسیار خیلی از دقت سیستمای دفاعی و تهاجمی ما رو نابود می کنه”.

۱۲- سیستمای اقدام دوطرفه الکترونیکی Khibiny

در آوریل سال ۲۰۱۴، یه ناوشکن یو اس اس دونالد کوک واسه نیروی دریایی آمریکا در حال گشت زنی در آبای دریای سیاه و نزدیک به آبای کشور روسیه بود که یه جت جنگنده سوخوی ۲۴ نیروی هوایی روسیه به اون نزدیک شد طوری که خدمه ناوشکن رو در حیرت فرو برد. باحال این که مقامات نظامی روسیه ادعا می کردن که این جنگنده به یه سیستم جنگ الکترونیکی به نام «Khibiny» مجهز بوده و با موفقیت تونسته همه سیستمای الکترونیکی ناوشکن آمریکایی رو از کار بندازه.

معلوم نیس که این اتفاق واقعا اتفاق افتاده یا این موضوع تنها یه جنگ تبلیغاتی از طرف روسیه س اما سیستم موسوم به «Khibiny» هست.
این سیستم روی کاغذ یه سیستم به طور کاملً دفاعیه که جنگنده سوخوی ۲۴ رو در داخل یه حباب الکترونیکی قرار داده که مانع از اون می شه که موشکای مهاجم روی اون قفل شن. اما شایعه هایی در این مورد هست که سیستم ضد الکترونیکی می تونه تهاجمی هم باشه و همه سیستمای الکترونیکی هواپیماها ، کشتیا و سیستمای موشک انداز رو از کار بندازه. اگه غرب نتونه سلاحی واسه مقابله با این سیستم طراحی کنه به طور قطع پشیمون می شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :
با خوشمزه ترین و منحصر به فرد ترین هات داگ های جهان آشنا شوید

۱۱- سلاحای لیزری

روسیه از زمانای قدیم و از دوران شوروی قبلی هم به طور مخفیانه در مورد ساخت و پیشرفت سلاحای لیزری فعالیت می کرده. اما در دوران پس از ویرانی اتحاد جماهیر شوروی و مخصوصا در سالای گذشته این تحقیقات با پنهانکاری و پنهونی بودن بیشتری نسبت به قبل دنبال شده و هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرفتای لیزری این کشور و ساخت سلاحای لیزری مخابره نشده. اما شایعه هایی هست که ادعا می کنن ارتش روسیه برنامه سری پیشرفت سلاحای لیزری دوران شوروی قبلی رو از نو راه اندازی کرده.

در سال ۱۹۹۴ مقامات نظامی روسیه ادعا کردن که سیستمی لیزری رو مورد آزمایش قرار دادن که می تونه موشکای دشمن رو در هوا رهگیری و ویرون کنه.
اما بعدا مشخص شد که بر خلاف پیشرفتای خیره کننده این کشور در مورد ساخت سلاحای لیزری اما هنوز سیستم لیزری اونا اینجور توانایی عجیب ای نداره که بتونه موشکای دشمن رو قبل از اصابت به هدف ویرون کنه.
قبل از اون ارتش روسیه روی سلاحای لیرزی با پایه کربن دی اکسید کار می کردن اما به اعتراف خود اونا در این مورد پیشرفت چندانی نداشتن.

سلاحای لیزری مشکلات زیادی دارن از منبع تغذیه گرفته تا گرمای شدید و مسائل دیگه. اما ارتش روسیه به روشای نامتعارف دیگری از سلاحای لیزری استفاده می کنه.
مثلا یه سیستم لیزری به نام «Potok» به وسیله مهندسان ارتش روسیه طراحی شده که می تونه دشمن رو کور کنه.

۱۰- اژدر- موشک Shkval

روسیه در مورد تکنولوژی موشکی طلایه دار کشورای دنیاس و اونا نه فقط از علم خود در این مورد واسه تقویت موشکای معمولی خود استفاده کردن بلکه اژدرهای دریایی خود رو هم به حد زیادی تقویت کردن. ایده ساخت اینجور اژدری بسیار ساده س!: وقتی که اژدر شلیک می شه حبابی از هوا دور اون بوجود اومده و بعد از یه موتور راکت واسه به پیش بردن اژدر با سرعت بالا استفاده می شه.
اینجور تکنولوزی باحال و ساده ای در ساخت اژدر- موشک Shkval  مورد استفاده قرار گرفته. براساس گزارشا در نسخه های تازه این اژدر سرعت اون تا ۳۰۰ گره دریایی هم زیاد شده که ۶ برابر سریع تر از یه اژدر معمولی میشه.

این تکنولوژی دقت اصابت اژدر رو شدیدا زیاد می کنه و کشیتیای دشمن دیگه فرصت کافی واسه خارج شدن از راه سیر اژدر رو ندارن. این اژدر به دلیل یه بحث علمی به نام «اثر فراکاواک زایی» (supercavitation) به اینجور سرعت و دقت عجیب ای رسیده. وقتی که حبابی از هوا در دور و بر یه اژدر شلیک شده تشکیل شه دیگه آب نمی تونه هیچ سایش و اصطکاکی با سطح اژدر داشته باشه. در نتیجه اصطکاک شدیدا کم شده و سرعت افزایش پیدا می کنه.
این حباب هوا با به کار گیری یه سرلوله که در نوک اژدر تعبیه شده تولید می شه که با خارج کردن گاز باعث تشکیل حبابای هوا می شه.
موتور این اژدر هم گاز تولید می کنه که در تولید حباب هم موثر میشه.

۹- تفنگ دومنظوره آبی-خاکی ADS

وقتی که پای سلاحای زیردریایی به میان بیاد روسا بسیار خلاق می شن و این خلاقیت از موشکا و اژدرها بالاتر رفته و به سلاحای تکی رسیده. تفنگ دو منظوره آبی-خاکی ADS یکی از بهترین نمونه های این خلاقیت بوده و یکی از یدونه و توک سلاحایی هستش که هم در زیر آب و هم خارج از آب با قدرت تموم می تونه مورد استفاده قرار بگیره.
این اسلحه به طور خاص واسه نیروهای وِیژه این کشور با نام مستعار «مردان قورباغه ای» (frogmen) طراحی شده که از اعماق دریا به دشمن خود حمله می کنن.

یکی از نوادگان این اسلحه عجیب تفنگ تهاجمی زیرآبی APS  بود که هر چند در زیر آب کارآیی خوبی داشت اما در خارج از آب بسیار موثر نبود. از این رو مردان قورباغه ای روس سلاحی می خواستن که هم در خشکی و هم در زیر آب توانایی بالایی داشته باشه اینجوری تفنگ ASM-DT ساخته شد.
تفنگ ASM-DT خشابی داره که شامل دو نوع فشنگ بوده، یکی فشنگایی که با تولید حباب توانایی شلیک و اصابت به هدف در زیر آب رو دارن و دیگری فشنگای معمولی که در بیرون از آب استفاده میشن.

بعدا و در سال ۲۰۱۳ تفنگ آبی- خاکی ADS جانشین این اسلحه شده که از هر دید از اسلحه قبلی پیشرفته تر و مفیدتر بود. باحال این که هیچ کشور دیگری تا حالا اینجور سلاحی نساخته یا دستکم پیشرفتای خود رو در این مورد عیان نکرده.

۸- توپای الکترومغناطیسی

توپای ریلی الان توجه بسیاری رو در مورد علم تسلیحات نظامی به خود دادن و روسیه در این مورد هم همگام با کشورای غربی پیش میره. آمریکا خیلی وقته که نمونه های خود در این بخش رو با موفقیت آزمایش کرده و از قبل تعدادی از این توپای ریلی رو روی ناوشکنای خود از اواسط دهه ۲۰۰۰ نصب کرده. با این وجود روسیه هم در این بحث خیلی عقب نمونده و در سالای گذشته توپای ریلی خود رو با موفقیت آزمایش کرده و تونسته ان سرعت گلولهای این توپا رو به ۱۱ کیلومتر در ثانیه زیاد کنن.

از این رو رقابت سختی بین روسیه و آمریکا و تا حدودی چین در مورد ساخت توپای ریلی در اندازه وسیع هست.
توپای ریلی با به کار گیری انرژی الکترومغناطیسی واسه پرتاب کردن گلولهای فلزی با سرعتای بالا استفاده میشن. در واقع این گلولهای فلزی به سمت دشمن پرتاب شده و پس از رسیدن به سرعت بالا آتیش می گیرن. برتری این نوع اسلحه بسیار ساده س! بدین معنا که به دلیل سرعت بالا دیگه احتیاجی به به کار گیری مواد منفجره و سوخت اضافی واسه به پیش روندن گلوله وجود نداره و هر چیزی رو در راه خود نابود می کنه.
علاوه بر این توپای ریلی برد خیلی بالایی داشته و برد نمونه های اولیه اونا تا ۴۰ کیلومتر هم می رسه.

البته این سیستم نقاط ضعف بزرگی هم داره که از اون جمله میشه به نیاز اون به یه سیستم تغذیه بسیار بزرگ اشاره کرد که همه نیروی یه کشتی رو در زمان پرتاب به خود اختصاص میده. اما در کل یکی از سیستمای نظامی جدیدیه که کشورای پیشرفته نظامی روی اون حساب خاصی باز کردن.