اردیبهشت 9, 1403

چرا برخی از کشورها حلقه ازدواج را به دست راست می پوشند؟

بعضی از مسایل ساده زندگی به دلیل تکرار زیادتر از اندازه از دایره توجه ما خارج شدن و خیلی برامون مهم نیس که ریشه و اصل اونا به کجا، چه وقتی یا چه رویدادی برمیگرده. اما وقتی در مورد همین مسایل به ظاهر بی اهمیت، می شنوین، تازه براتون به موضوعی جذاب تبدیل می شده و با خود فکر می کنین به چه دلیل تا حالا به این موضوع توجه نکرده بودم!

از جمله این موارد میشه به حلقه ازدواج اشاره کرد.
تا حالا فکر کردین که به چه دلیل بیشتر مردم جهان حلقه ازدواج خود در انگشت دست چپ می پوشند و در مواردی نادر، در دست راست؟

در دست کردن حلقه در دست راست و در دست چپ تفاوتای مهمی با هم دارن که در ادامه این مطلب به صورت جداگونه براتون توضیح دادیم.

انگشت حلقه ازدواج

رومیای باستان و مصریا باور داشتن که از انگشت حلقه آدم، رگ یا یه عصب مستقیما به قلب می رسه. اونا نام «رگ عشق» بر اون نهانده بودن. پس، اگه فردی حلقه ازدواج خود رو در دست چپ می پوشید، به این معنی بود که راه قلبش با فرد دلخواهش اشغال شده.

پوشیدن حلقه در دست راست: گذشته، کشورها و سنتا

رومیای باستان اولین اشخاصی بودن که حلقه ازدواج رو در دست راست خود پوشیدند. اونا باور داشتن که دست چپ ناشاد و غیر قابل اعتماده.

در کشور هند هم واسه سالای متمادی حلقه رو در دست راست خود می کردن و باور داشتن که دست چپ، ناپاکه. اما براساس قوانین جدید وضع شده در این کشور پهناور، شهروندان اجازه دارن حلقه رو در هر دستی که میخوان، بپوشن و محدودیتی واسه این وجود نداره.

در کشورای آلمان و هلند، زن و شوهرا حلقه های نامزدی خود رو در دست چپ و حلقه های  ازدواج رو در دست راست می پوشند.

براساس سنتای یهودیا، حلقه نامزدی در انگشت اشاره دست راست پوشیده می شه.
اما خانوما پس از عروسی، حلقه رو در انگشت حلقه در همون دست راست می پوشند.

کشورهایی که حلقه ازدواج رو در دست راست می پوشند شامل موارد زیره:

نروژ، دانمارک، استرالیا، لهستان، بلغارستان، روسیه، پرتغال، اسپانیا، بلژیک، گرجستان، صربستان، اوکراین، یونان، لتونی، مجارستان، کلمبیا، کوبا، پرو و ونزوئلا.

پوشیدن حلقه در دست چپ: گذشته، کشورها و سنتا

پوشیدن حلقه در دست چپ، سنتی نه خیلی قدیمیه که اولین بار در قرن ۱۸ میلادی رواج یافت. تا قبل از اون همه مردم جهان حلقه خود رو در دست راست قرار می دادن.

این مطلب را هم از دست ندهید :
خرید تابلو عکس

پیرو یکی از اسناد بر جا مونده از سال ۱۸۶۹، تغییر دست راست به چپ واسه پوشیدن حلقه در بعضی از کشورها نشونه احترامی بود که زنان واسه همسران خود قائل بودن. (در اون زمان مردان حلقه به دست نمی کردن)

در کشورای لبنان، ترکیه، سوریه و برزیل، حلقه نامزدی در دست راست و حلقه عروسی در دست چپ پوشیده می شن.

کشورهایی که حلقه ازدواج رو در دست چپ می پوشند شامل موارد زیره:

بوتساوانا، مصر، ایرلند، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، انگلستان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، سوئد، فنلاند، جمهوری چک، سوئیس، رومانی، اسلوونی، کروات، و بیشتر کشورای آسیایی.

دانستنیای باحال در مورد حلقه ازدواج

در سری لانکا، داماد حلقه رو در دست راست و عروس در دست چپ می پوشد.

در بعضی از کشورای مسلمون نشین عموما حلقه به دست نمی کنن. اما اگه این صورت بگیره، در بعضی کشورها مثل اردن در دست راست پوشیده می شه.

در بعضی از کشورها، بعضی از زن و شوهرا، پس از مرگ همسر خود انگشت حلقه رو از دست چپ درآورده و به دست راست می کنن تابدین روش، رابطه جدا نشدنی خود با همسر درگذشته شون رو نمایش بدن.

تا قبل از جنگ جهانی دوم، مردان حلقه به دست نمی کردن. اما در اون دوران، سربازانی که کیلومترها دور از وطن و خونه خود به جنگ با دشمن مشغول بودن، واسه یادآوری این موضوع که همسران اونا در خونه منتظرشان هستن، حلقه به دست می کردن.

در آخر هم اشاره کنیم، فارغ از سنتا و فرهنگا، بعضی از افراد بهتر می دونن به سلیقه شخصی خود حلقه دست کنن. به طور مثال، بعضی از چپ دستا، بهتر می دونن، حلقه شون در دست راست باشه. هم اینکه باید گفت که حلقه ازدواج، نشونه عشق دو نفر به یکدیگره و اینکه در کدوم دست پوشیده شه، اهمیت چندانی نداره.