اردیبهشت 9, 1403

تانک تی ۹۰ ام؛ مخوف ترین تانکی که روسیه تاکنون ساخته است

نیروی زمینی روسیه در ماه های آینده اولین تانک تی ۹۰ ام (T-90M) خود رو دریافت می کنه و اینجوری کم کم تیپای زرهی این کشور که از تانکای قدیمی استفاده می کنن با این تانک جدید نوسازی می شن.
به گفته مقامات روسی در اولین مرحله ۳۱ دستگاه تانک تی ۹۰ ام به ارتش این کشور تحویل داده می شه.
این تانک بزرگ و بسیار مدرن رو میشه بهترین حساب کرد که نسبت  به تانکای قبلی و هم رده خود یه سر و گردن بالاتره. این تانک در واقع نسخه پیشرفته و مدرن تر تانک تی ۹۰ هستش که واسه اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

در مورد تغییراتی که این تانک در مقایسه با بقیه تانکای قبل از خود داره باید قبل از هر چیز به ماژول برجک جدید اون اشاره کرد که در ترکیب با مجموعه سلاحای قوی خود و یه سیستم کنترل آتیش خودکار، به یه ماشین جنگی بی حریف تبدیل شده که از قدرت آتیش عالی استفاده میکرد.

هم اینکه با نصب یه سیستم تعقیب و هدفگیری خودکار روی تانک تی ۹۰ ام با به کار گیری کانال تصویربرداری گرمایی، سیستم آتیش این تانک از کارآیی و دقت خیلی بالایی بهره مند شده.
علاوه بر این گزینه های در دسترس توپچی و فرمانده واسه جستجو و هدفگیری با هم هماهنگ و برابر شده که باعث می شه حالت شکار- شلیک در سیستم کنترل آتیش بسیار موثر بکنه. این تانک پیشرفته از سیستم محافظتی بسیار قدرتمندی هم بهره مند شده.
تانک تی ۹۰ ام دارای یه سیستم محافظتی دینامیک ماژولاره که سطح حفاظت بسیار بهتری در مقابل سلاحای ضد تانک امروزی داشته و دووم بالاتری هم داره.
نصب سیستم حفاظتی الکترومغناطیسی روی تانک تی ۹۰ ام، اونو در برابر مینایی که به فیوز الکترومغناطیسی مجهز هستن محفوظ نگه می داره.

تانک تی ۹۰ اما از زره واکنشی انفجاری داخلی سود می بره که جانشین زره کنتاکت ۵ قبلی شده.
این زره در برابر شکلای جور واجور کلاهکا مقاوم بوده و در درون اون از صفحات زرهی مقاوم استفاده شده که مقاومت بسیاری در برابر گلولهای ضد تانک داره.
سیستم خاموش کننده آتیش خودکار هم در این تانک قوی نصب شده.
اگه تانک به وسیله امواج لیزری روشن و شناسایی شه از سیستم پرتاب نارنجکای دودزا استفاده می شه.
این توانایی، احتمال هدف قرار گرفتن به وسیله موشکای ضد تانک هدایت شده دشمن رو شدیدا کم می کنه.

توپ جدید ۱۲۵ میلیمتری این تانک توانایی به کار گیری همه شکلای جور واجور گلولهای مدرن رو داشته و یه مسلسل با توانایی کنترل از راه دور هم که روی دو صفحه ثابت شده، به فرمانده امکان میده که در حالی که در درون تانک قرار داره آتیش موثری رو از همانجا روی سر هدف ریخته و همزمان با شلیک توپ اصلی و در حال حرکت هم به این آتیش سنگین خود ادامه بده. توپ ۱۲۵ میلیمتری جدید برد خیلی بیشتری داشته و نسبت به نمونه قبلی که در تانک تی ۹۰ به کار رفته بود دقیق تر عمل می کنه اما از همون مهمات نمونه های قبلی استفاده می کنه.
هم اینکه این تانک توانایی شلیک موشکای هدایت شونده ضد تانک رو داره.
این موشکا بردی بین ۴ تا ۵ کیلومتر داشته و می تونن هلی کوپترایی که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنن رو هم هدف بذارن.

این مطلب را هم از دست ندهید :
قهرمان اروپا، مقهور یوزها شد: شب عالی پرتغالی ایرانی ها با ستایش ۸۰ میلیونی

تانک تی ۹۰ ام کلا ۴۳ گلوله توپ و موشک داره که همه به وسیله توپ اصلی شلیک می شن.
سیستم مسلح کردن این تانک به طور کاملً خودکار و به صورت چرخانه. در کل ۲۲ گلوله روی این مسلح کننده سوار شده و همه آماده استفاده هستن. مسلسل کواکسیال ۷٫۶۲ میلیمتری دیگه اسلحه قوی تانک تی ۹۰ امه و یه مسلسل ۱۲٫۷ میلیمتری هم روی سقف تانک نصب شده که به وسیله فرمانده و از راه دور کنترل می شه.
هر دوی این مسلسلا خوب مراقبت می شن و فرمانده تانک از یه سیستم دیده وری پانورامیک با قدرت دید گرمایی واسه انجام همه پروسهای هدفگیری و آتیش استفاده می کنه.
می گن که این تانک در مقابل تانک تی ۹۰ معمولی ۱۵ تا ۲۰ درصد دقت بیشتری در هدفگیری داره.

تانک تی ۹۰ ام سه خدمه داره که فرمانده، توپچی و راننده هستن. این تانک از یه موتور دیزلی چند سوخته ایشون ۹۲ اس ۲ سود برده که ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می کنه.
هم اینکه یه سیستم تولید نیروی اضافی هم روی این تانک نصب شده که در صورت خاموش شدن موتور اصلی، نیروی لازم همه سیستما رو تامین می کنه.
هم اینکه تانک تی ۹۰ ام دارای یه تیغه خاکریزکنی خودکار و درونیه که می تونین بین ۱۲ تا ۴۰ دقیقه، بسته به نوع زمین، مکانی رو واسه سنگر گرفتن حفر کنه.

هم اینکه سیستم مین روب هم امکان نصب روی این تانک رو داره.
یه سیستم گذر از گل و لای عمیق هم واسه این تانک طراحی شده که در صورت نیاز در عرض ۲۰ دقیقه به وسیله خدمه آماده می شه.
بعد از نصب شدن این سیستم روی تانک، تی ۹۰ ام توان رد شدن از آبایی با عمق ۵ متر رو هم داره.

۵ تانک عجیبی که راه جنگ جهانی اول رو به کلی تغییر دادن

 

تانکای مخوف آینده چه شکلی دارن؟

 

با همه تانکای پیشرفته و مخوف موجود در ارتش روسیه آشنا شید