اردیبهشت 9, 1403

مردگان متحرک؛ «اسپایس»، مخدر جدیدی که افراد را به زامبی بدل می کند

آَندرو مالونه (Andrew Malone) از روزنامه نگارا روزنامه دیلی میل (Daily Mail) گزارش تکون دهنده ای رو منتشر کرده که در ادامه به بخشایی از اون می پردازیم.

در گزارش اَندرو اومده که در هفته گذشته در خیابونای لندن مردان و زنان معتادی دیده شدن که بیشتر به مردگان متحرک شباهت داشتن. خیلی از این افراد با چشمایی گشاد شده و صورتی رنگ پریده در خیابونای مرکز شهر منچستر تلوتلوخوران راه می رفتن. چهره این افراد اونقدر بی رمق بود که انگار جانی در بدن اونا نبود. دستای آویزون و بدن خم شده رو به جلو این افراد رهگذران رو به یاد فیلمای زامبی انداخته بود.

حتی بعضی از اونا سر پا وایس تاده بودن اما کوچیکترین حرکتی در اونا دیده نمی شد و بیشتر به مانکن مغازه ها شباهت داشتن. تعدادی بیشتری رو می شد در حالتی مانند اغما که کنار پله ها یا سطلای آشغال افتاده بودن دید. یکی از اونا با لباسای خاکستری روی پله های یکی از رستورانای مک دونالد لم داده بود و در حالی که شدیدا تکون می خوره با خود حرف می زد. جملاتش تند و نامفهوم بود.

اندرو می گوی: “در خارج از یه مرکز خرید در وسط شهر جوون دیگری به پشت افتاده و غش کرده رو دیدم که دست و پاهاش رو به سمت بالا بی حرکت مونده بودن طوری که همه رهگذران از دیدن اینجور صحنه ای تعجب کردن. حالت اون مانند شخصی بود که یه مدت از مرگ اون می گذشت چون اعضای بدنش به طور کامل سفت شده و تکون نمی خوردند”.

اینا همه قربانیان ماده مخدر جدیدی به نام Spice (به معنی چاشنی) هستن که در واقع به ترکیبی از چندین گیاه و مواد شیمیایی قوی می گن که تا همین ماه مَی گذشته به عنوان یه ماده «نشئه کننده قانونی» در بریتانیا آزادانه به فروش می رسید.

در چند هفته گذشته ترکیب جدیدی از این ماده مخدر جفت و جور شده که افراد مصرف کننده رو به موجوداتی زامبی شکل تبدیل می کنه.
براساس برآورده ها بیشتر از ۹۵ درصد جوانان بی خانمان در شهر منچستر در حال به کار گیری این ماده خطرناک بوده و حتی بعضی به اون معتاد شدن.

کارشناسان مواد مخدر در مورد همه گیر شدن به کار گیری اسپایس اخطار دادن چون مصرف اون در مناطق شمال غربی منچستر همه گیر شده و در حال سرایت به دیگر نقاط شهره. این موضوع باعث وقوع مشکلات و اعمال مجرمانه زیادی در این مناطق شده که ماموران پلیس و خدمات اورژانس رو شدیدا درگیر خود کرده.

رابرت رالفس، استاد ارشد جرم شناسی در دانشگاه منچستر و از کارشناسان بخش مواد مخدر، میگه: “اسپایس مشکلات فیزیکی اعتیاد به هروئین و مشکلات روانشناختی اعتیاد به شیشه رو داره”.

به نظر نمی رسید ماده مخدری که جانشین بی خطری واسه حشیش تلقی می شد و حتی استفاده قانونی از اون در میان نوجوانان انگلیسی هم رواج داشت به یه باره به یه ماده مخدر وحشتناکی تبدیل شه که اثرات داغون کننده اون از هروئین و شیشه هم بدتر باشه.

اندرو میگه در یکی از میادین شهر معتادانی رو دیده که روی نیمکتی نشسته و در حال پر کردن پیپ خود از اسپایس بودن و دقایقی بعد از کشیدن پیپ به حالتی مثل جنون رسیدن. یه مرد ۵۰ ساله به نام کارل رو دیدم که در حال ترکیب کردن یه ماده ریز بدون بوی سبز رنگ با مقداری تنباکو بود و میخواس با دوستانش اونو بکشه. اون بیشتر از چندمتر با ایستگاه سیار پلیس فاصله نداشت. کارل میگه که از چند سال پیش و بعد از خرید مقداری ماده مخدر قانونی از یه مغازه مجاز معتاد شده.
کارل میگه:” ترک کردن این ماده دردناکه، دچار گیجی میشین و تعادل ندارین. من بارها تلاش کردم اعتیادم رو ترک کنم اما ترک اون از هروئین هم سخت تره”.

این ماده مخدر همراه با سیگار معمولی مصرف می شه و هیچ بویی نداره بخاطر این آدمایی که از این ماده استفاده می کنن احتیاجی به مخفی کاری نمی بینن.

کارل ادامه میده: “من اسپایس می کشم چون واسه من از تزریق کردن بهتره، واسه سلامتی ام بهتره. من دارم منگ میشم و حس می کنم که مشکلاتم همه حل شدن”. این صحبت خیلی زود تموم میشه چون کارل می خواد تنها باشه. اون بلند می شه و در خیابون به راه میفته. من رفتنش رو تماشا می کنه و ۵ دقیقه بعد اون به سختی ۱۰۰ یارد رو پیموده س.

کارل هم مانند هزاران نفر دیگه قربونی ماده مخدریه که واسه اولین بار در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یه ماده نشئه کننده قانونی و بی خطر به فروش می رسید. این مواد ترکیبات شیمیایی بودن که به خاطر دور زدن قوانین ضد مواد مخدر بریتانیا در چین و هند و در بسته های صنعتی و جذاب تولید می شدن. از اون جا که ترکیبات این مواد نشئه کننده به اصطلاح “بی ضرر” نامعلوم بودن هیچ قانونی در مورد اونا نبود. این مواد تحت نامایی مانند «مامبای مشکی» (Black Mamba)، «کی ۲» (K2) و اسپایس به عنوان یه ماده “بی ضرر”، به طور قانونی و به عنوان جانشینی واسه حشیش در فروشگاه های سراسر بریتانیا به فروش می رسید.

در ماه می گذشته بعد از این که چندین مورد مرگ در نتیجه مصرف این مواد جدید گزارش شد دولت بریتانیا عکس العمل نشون داد و عزمشو جزم کرد که هشدارها رو جدی گرفته و مراکز عرضه این ماده مخدر رو تعطیل کنه.
اما این عکس العمل و قانون منع مصرف هر نوع ماده ای که کارکرد مغز رو تحت تاثیر منفی قرار میده که بعد اون به تصویب رسید واسه کسایی که به این ماده خراب کننده اعتیاد پیدا کرده بودن بسیار دیر بود و درخواست واسه اسپایس شدیدا زیاد شد.

بیشتر خرده فروشانی که قبلا هروئین و کوکائین می فروختن به فروش اسپایس روی آوردن که هم ارزون تر بود و هم می شد اونو خیلی راحت ساخت و احتیاجی به قاچاق و وارد کردن اون از مناطق دیگه نبود. در نتیجه تولید کنندگان بیشتر مواد اسپایس، ترکیبات گیاهی این ماده رو به صورت فله ای و کلی از راه اینترنت خریداری کرده و با اضافه کردن مقداری مواد شیمیایی خطرناک اونو به بازار عرضه می کردن. این کار اونقدر ساده س! که بعضی اونا رو در حموم خونه خود ترکیب می کنن.

آزمایشایی که روی مقداری اسپایس که در هفته گذشته در شهر منچستر کشف شده نشون میده که به این ترکیبات گیاهی مقداری ماده شیمیایی ۵F-ADB اضافه شده، ماده مخدری که واسه جایگزینی حشیش ساخته شده بود اما اثرات داغون کننده اون چند برابر حشیشه. به گفته محققان کشیدن یه نخ سیگار شامل اسپایس به اندازه کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار شامل حشیش تاثیر داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :
نگاهی به نمایش بینوایان، بزرگترین نمایش موزیکال کشور چه حرفی برای گفتن دارد؟

هیچکی نمی دونه که به چه دلیل این ماده مخدر کشنده به این سرعت در شهر منچستر گسترده شده اما مطمئنا قیمت ارزون اون یکی از دلایل کلی هستش. قیمت هر بسته از این ماده مخدر ۵ پوند و نصف قیمت موادیه که قبلا به صورت قانونی به فروش می رسید. هر بسته از این ماده تو یه پلاستیک کوچیک پیچیده شده و معمولا روی اون تصویری از باب مارلی نقش بسته س. هر بسته واسه ۳ بار مصرف کافیه و هر بار مصرف فرد رو به مدت ۱۰ ساعت در حالتی مانند اغما فرو می بره.

 

جولی بویل (Julie Boyle) که در مرکز خیریه بی خانمانای لایف شَیر (Lifeshare) کار می کنه و با زندگی خیابانی در شهر منچستر آشنایی کامل داره و واسه سالای متمادی شهر رو در قبضه معتادان و فروشندگان هروئین و کوکایین دیده، از تاثیر این ماده مخدر جدید شوکه شده و اینجور میگه:” این ماده مخدر وحشتناک بوده و شدیدا عادی شده.
من افراد زیادی رو دیده ام که دهانشون کف کرده و بیهوش شدن. وقتی که یکی از این ماده مخدر استفاده می کنه انگار دکمه توقف (pause) روی کنترل تلویزیون رو فشار می دید. بدون این دست اون دست کردن در جای خود میخکوب می شن”.

اندرو میگه: “در مرکز شهر آدمایی هستن که به مردگان متحرک مثل هستن. حتی نمی دونین زنده ان یا نه. اونا نمی دونن کجا هستن. من هیچ وقت در عمرم تماشاگر همچین چیزی نبوده ام”.

جولی بویل میگه افراد در مدت ۳ روز به این ماده مخدر اعتیاد پیدا می کنن. اون ادعا می کنه که بیشتر از ۹۵ درصد بی خانمانای شهر منچستر به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کرده یا ازش استفاده می کنن. جولی میگه یه دختر جوون ادعا کرده که بعد از مصرف اسپایس به مریضی HIV گرفتار شده.
ایشون در این باره اینجور میگه: “اون دختر بعد از مصرف اسپایس بیهوش شده بود و وقتی دوباره به هوش میاد می فهمه که به اون تجاوز شده و پولهایش به سرقت رفته و یه سرنگ آلوده هم در بدن ایشون فرو رفته”. دختر دیگری در حالی که در جمع بی خانمانا به صورت اشتراکی از این ماده مخدر استفاده کرده بودن مورد تجاوز جنسی اونا قرار گرفته بود.

جولی میگه که با چشم خود دیده که یه مرد دیگه بعد از مصرف اسپایس دچار ایست قلبی شد اما به هوش اومده و سه ساعت بعد دوباره اونو در حال کشیدن اسپایس دیده.

مشکلات جانبی این ماده مخدر از حالت تهوع تا از بین رفتن دندانا و مشکلات ریوی و قلبی متغیره. اما مسئله مهم تر تاثیر منفی و شدید این ماده مخدر روی سلامت ذهنی و فکری فرد میشه. شاید الان شهر منچستر نقطه ظهور و تمرکز این ماده خطرناک باشه اما به زودی این همه گیری به شهرهای بیرمنگام و کمبریج هم می رسه.

اماکن اسکان افراد بی خانمان و محلای اقامت عمومی هم از پذیرش افراد معتاد به اسپایس دوری می کنن و حتی بی خانمانای دیگری که در مراکز خیریه اقامت دارن هم از هم اتاق شدن با این افراد دوری می کنن چون به گفته مراکز خیریه از رفتارای خشن و غیر قابل پیش بینی این افراد ترس دارن.

با این وجود کمکای مراکز خیریه شرایط رو خیلی بد تر کرده چون معتادان به این ماده مخدر معمولا در شهر منچستر جمع می شن چون می دونن که این مراکز خیریه غذای اونا رو تامین می کنن و دیگه لازم نیس پولشون رو واسه خریدن غذا صرف کنن. یکی از آدمایی که تو یه مرکز خیریه کار می کنه به اندرو اینجور میگه: “اونا تموم پولشون رو واسه خریدن مواد نگه می دارن. اما چیکار می تونیم بکنیم؟ نمی تونیم بذاریم از گرسنگی بمیرن. اما این موضوع هم صحت داره که ما ناخواسته در مصرف مواد به اونا کمک می کنیم”.

استفان مک ایووی که تازه از زندان آزاد شده ادعا می کنه که این ماده مخدر وارد زندانای منطقه هم شده و خیلی از خشونتای داخل زندانا به دلیل مصرف اسپایس یا به خاطر خرید و فروش اون صورت میگیره. ایشون میگه: “این ماده واقعاً آدم رو می خوره. من قبلا شیشه، هروئین، اسید، مسکالین و کرک کوکائین مصرف کردم اما این یکی از همه اونا بدتره”. مک ایووی در ادامه میگه که از هر بسته ۳۰ گرمی از اسپایس که هزینه ساخت اون تنها ۵۰ پونده بیشتر از ۱٫۵۰۰ پوند سود عاید قاچاقچیان مواد مخدر داخل زندان می شه.

حتی گزارش شده که از پهپاد واسه رسوندن اسپایس به زندانیان استفاده شده.
مک کوی میگه: “همه در داخل زندان به این ماده معتاد شدن. هر دفعه مقدار بیشتر و بیشتری میخوای. من در سراسر زندان آدمایی رو دیده ام که واسه گرفتن مقدار کمی از این مواد زانو زده و التماس کردن و ا زانجام هیچ کاری ابا نداشتن. من به همه می گم از این ماده مصرف نکنن، حتی واسه یه بار و گرنه مرگ شما حتمی میشه”.

به دنبال گسترش مصرف اسپایس در محله ی پیکادیلی گاردنز (Piccadilly Gardens) در شهر منچستر این منطقه به مرکز خشونت و جرم و جنایت تبدیل شده.
شرایط خیلی بد تر از ان چیزیه که به نظر می رسه. حتی چند بار دیده شده که به ماموران پلیس و پاسگاه سیار اونا حمله شده و خیابونای شهر در قبضه ای افرادیه که مغزشون رو با دود اسپایس پر کردن.

چند روز پیش که دو افسر پلیس تلاش کردن یکی از فروشندگان اسپایس رو در محله پریمارک (Primark) دستگیر کنن و در حالی که تلاش می کردن بهش دستبند زده و به ماشین پلیس منتقل کنن به محاصره دیگه فروشندگان و افراد معتادی درآمدند که اونا رو تهدید کرده و به اونا بد و بیرا می گفتن. بدون این دست اون دست کردن بعد از این اتفاق نیروهای کمکی به محل مراجعه کرده و از اونا خواستن که محل رو ترک کنن و اینجوری افراد پلیس موفق شدن قاچاقچی مورد نظر رو به اداره پلیس منتقل کنن.

معتادان پراکنده شدن اما ساعاتی بعد و با تاریک شدن هوا دوباره معتادان و فروشندگان اسپایس در خیابونای محله جولان می دادن. تلاشای زیادی به وسیله نیروهای پلیس واسه کنترل این فاجعه صورت میگیره اما کافی نیس مگه این که هر چی سریع تر یه اقدام قاطع انجام گیرد. بزودی اسپایس بیشتر از قبل منچستر رو به کنترل خود در میاره و این شهر و شهرهای دیگه رو در تاریکی خشونت و جنایت فرو میبره.